عصر بازار

نشانه های خروج بازار مسکن از رکود

عصر اعتبار- بازار مسکن طی ماه‌ های اخیر شاهد افزایش در مقدار معاملات و نیز رشد در قیمت معاملاتی در کلان‌ شهری مانند تهران بوده است.

نشانه های خروج بازار مسکن از رکود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»،کارشناسان بازار مسکن معتقدند این رشد هر چند که در مدت زمان اندکی نسبت به رفتار سیکلی مشابه در سال‌ های گذشته به وقوع پیوسته است، ولی خود نشان‌ دهنده‌ی حرکتی مثبت در این بازار در جهت تخلیه بازار از مازاد عرضه موجود و رسیدن به نقطه تعادل تلقی می‌شود.

    بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی ، رشد معاملات مسکن در طی آذر ماه سال 96 نسبت به زمان مشابه سال قبل رقمی در حدود 50 درصد بوده است. در عین حال رشد قیمتی حادث‌ شده در این زمان نسبت به زمان مشابه سال گذشته در حدود 15 درصد بوده است. بر همین اساس در عین ایجاد گردش در موجودی کالای سرمایه‌گذاران و ایجاد امکان سرمایه‌گذاری مجدد برای آنها، سازندگان تا حدودی از شناسایی زیان حسابداری خارج شده‌اند.

    مهدی بهداد کارشناس حوزه مسکن و ساختمان در تشریح چگونگی خروج از این رکود، عنوان کرد: این خروج در برخی از مناطق میانی و جنوبی کلان‌ شهری مثل تهران بیش از پیش مشاهده شده و شدت اثرگذاری آن برای واحدهای با متراژ حدود 50 تا 90 مترمربع محسوس‌ تر بوده است. این امر در بین سرمایه‌گذاران نیز مد نظر قرار گرفته؛ به‌گونه‌ای که سرمایه‌گذاری در احداث واحدهای با متراژ مشابه بیش از پیش در نظر سرمایه‌گذاران قرار دارد.

    وی ادامه داد: بنابراین مشاهده می‌شود که طرف عرضه رفتاری به تبعیت از طرف تقاضا در پیش گرفته است؛ چرا که عرضه‌کنندگان به‌ خوبی به این نکته مهم رسیده‌اند که بایستی نیازمندی‌ها و توان خرید طرف تقاضا را در نظر بگیرند تا از ریسک‌های کاهش قابلیت فروش جلوگیری کنند یا آن را به حداقل ممکن برسانند که خود رفتاری عقلانی تلقی می‌شود.

    اطلاعات بانک مرکزی نشان می دهد بر اساس اطلاعات موجود، مناطق 5 و 8 در آذرماه 96 نسبت به آذرماه 95 شاهد بیشترین نرخ رشد قیمت و مناطق 1 و16 شاهد کمترین نرخ رشد قیمتی بوده‌اند.

    نکته قابل‌ توجه در خصوص این آمار آن است که با وجود مازاد عرضه، منطقه 5 تهران هم شاهد بیشترین نرخ رشد قیمتی بوده و هم از نظر تعداد معاملات نیز نرخ رشد بالایی را داشته است به نحوی که حدود 15 درصد از معاملات انجام شده در تهران مربوط به این منطقه بوده است. این منطقه از شمال به ارتفاعات شمال تهران، از شرق به بزرگراه آیت‌الله اشرفی اصفهانی و محمدعلی جناح، از جنوب به جاده مخصوص کرج و از غرب به مسیل کن محدود می شود.

    بهداد در مورد ویژگی های این منطقه اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این منطقه شهری تهران آن است که دسترسی مناسبی به بزرگراه‌های شهری داشته و از سوی دیگر از نظر سرانه فضای سبز وضعیت مناسبی را در کلان شهر تهران دارد. گویی متقاضیان خرید واحدهای مسکونی در این منطقه علاوه‌ بر ویژگی‌های قیمتی و متغیرهایی که در نهایت منتهی به تناسب قدرت خرید یک واحد مسکونی داشته‌اند به متغیرهای کیفی خرید واحدهای مسکونی مانند دسترسی به بزرگراه‌ها، امکان سریع رسیدن به نقاط مرکزی شهر و دسترسی به مترو و BRTداشته‌اند، به کیفیت هوای منطقه محل سکونت نیز توجه کرده اند؛ امر مهمی که هرچند پرداختن به آن مستلزم یادداشتی مجزا و طولانی‌تر می‌باشد، اما به‌ عنوان اشاره‌ای مهم و قابل‌ تامل می‌تواند در این نوشته مد نظر قرار گیرد. بر اساس محاسبات انجام‌ شده و اطلاعات موجود، منطقه 5 شهرداری تهران جزو 10 منطقه بالایی شهر تهران از نظر سرانه فضای سبز قرار دارد. به تعبیر دیگر به‌ نظر می‌رسد که خریداران واحدهای مسکونی علاوه‌ بر توجه به متغیرهای قیمتی و درآمدی به متغیرهای کیفی محیطی و شهری مهم دیگر نیز در انتخاب خود توجه داشته‌اند. این متغیرها شامل سرانه فضای سبز در دسترس در منطقه (به‌ عنوان متغیری مهم در تصمیم‌گیری در شرایط آلودگی هوا قابل‌ توجه شهر تهران و آمار مرگ‌ و‌ میر اعلامی در اثر آلودگی)، دسترسی به بزرگراه‌ها، خطوط BRT و مترو و امثالهم است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو