عصر بازار

مزایای لایحه مالیاتی آمریکا کوتاه مدت خواهد بود

عصر اعتبار- اقتصاد آمریکا در سال ۲۰۱۸ به کمک لایحه مالیاتی به سریع‌ترین نرخ رشد سه سال اخیر خواهد رسید اما اقتصاددانان معتقدند که تاثیرهای مثبت این لایحه کوتاه مدت خواهد بود.

مزایای لایحه مالیاتی آمریکا کوتاه مدت خواهد بود
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در شرایطی که لایحه مالیاتی 1.5 تریلیون دلاری مالیاتی آمریکا که با امضای ترامپ در 22 دسامبر سال گذشته به قانون تبدیل شد، باعث واکنش مهمی در بازارها نشد اما توانست چشم‌انداز رشد امیدوارکننده‌ای را در بزرگترین اقتصاد جهان ایجاد کند. در نظرسنجی رویترز از برخی از صاحب‌نظران اقتصادی، پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا از تصمیم خود برای سه مرتبه افزایش نرخ بهره در سال 2018 عقب‌نشینی نکند.

    این نظرسنجی که با مشارکت بیش از 100 اقتصاددان برگزار شد، رشد سالانه تولید ناخالص داخلی آمریکا را برای امسال 2.6 درصد پیش‌بینی کرده است که 0.2 درصد از پیش‌بینی ماه گذشته بیش‌تر است. اگر چنین رشدی به دست آید، بالاترین رشد از زمان رشد 2.9 درصدی سال 2015 خواهد بود.

    بیش از دو سوم 76 اقتصاددان شرکت‌کننده‌ای که حاضر به پاسخ‌گویی به سوالات اضافی شدند اعلام کرده‌اند پیش‌بینی می‌کنند مزایای کاهش مالیاتی، به نحو موثری باعث تقویت رشد شود اما احتمالا خیلی بادوام نخواهند بود. اقتصاددانان همسو با اعضای کمیته سیاست‌گذاری فدرال انتظار دارند که رشد سال آینده به 2.2 درصد کاهش یابد چرا که آثار کاهش مالیات‌ها از بین خواهد رفت.

    با این حال انتظار می‌رود شرکت‌ها دستمزدهای پرداختی را افزایش دهند که این امر موجب خواهد شد نرخ بیکاری حتی از این هم پایین‌تر برود. اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند نرخ بیکاری در سال 2018 به 3.9 درصد و در سال 2019 به 3.8 درصد برسد که پایین‌تر از نرخ فعلی 4.1 درصد - پایین‌ترین نرخ 17 سال اخیر - است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی