عصر بازار

معاون اقتصادی بانک مرکزی؛

کاهش میل نقدینه خواهی در اقتصاد ایران ناشی از پیشرفت های بانکداری الکترونیک است

عصر اعتبار- ضریب فزاینده اقتصاد ایران از ۴.۷۲۱ سال ۹۱ به ۷.۲۴۵ رسیده که ۵۸ درصد آن مدیون کاهش میل نقدینه خواهی ناشی از پیشرفت های بانکداری الکترونیک است.

کاهش میل نقدینه خواهی در اقتصاد ایران ناشی از پیشرفت های بانکداری الکترونیک است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، معاون اقتصادی این بانک که در نشست «بررسی یکپارچه سازی کسب و کارهای مختلف مالی» هفتمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت سخن می گفت، با بیان اینکه اجزای نظام مالی اعم از بیمه، بانک و بورس واسطه گری وجوه را برعهده دارند، اظهار کرد: هرچه تامین مالی در اقتصاد بیشتر باشد، همگرایی این اجزا نیز با یکدیگر افزایش می یابد؛ نمونه بارز این امر صندوق های سرمایه گذاری هستند.

    وی با اشاره به تامین مالی 90 درصد اقتصاد کشور از سوی نظام بانکی، گفت: باید هماهنگی و همکاری بین اجزای نظام مالی زیاد باشد، در غیراین صورت به اقتصاد صدمه وارد می شود.

    پیمان قربانی همکاری بین دستگاه ها و نهادهای مالی را ضروری دانست و گفت: قطعا این همکاری هنوز به درجه مطلوب نرسیده چراکه ساختار مالی ما نیازمند تحولاتی است که باید هر چه سریعتر انجام شود.

    قربانی با اشاره به اینکه در حوزه خدمات رسانی مشتریان، شاهد تحولات بیشتری هستیم، افزود: ‌در بانکداری الکترونیک طی 10-15 سال گذشته شاهد تحولات و اثرگذاری های مطلوبی در کشور بودیم. اینگونه بانکداری الکترونیک به سایر اجزای مالی خدمات می‌دهد.
    وی در ادامه خاطرنشان کرد: ضریب فزاینده اقتصاد ایران از 4.721 سال 91 به 7.245 رسیده که 58 درصد آن مدیون کاهش میل نقدینه خواهی است که به پیشرفت های بانکداری الکترونیک بازمی گردد.

    قربانی با بیان اینکه اگر در حوزه بانکداری الکترونیک پیشرفت نمی کردیم، شاهد وضعیت وخیم تری در سایر متغیرهای اقتصادی بودیم، تصریح کرد: حتی اگر این پیشرفت را در بانکداری الکترونیک نداشتیم، معضلات در بخش ترافیک و آلودگی هوا نیز خیلی بیشتر از وضعیت فعلی بود.
    معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه با تاکید براینکه هنوز ظرفیت برای حرکت به سمت نوآوری های جدید وجود دارد گفت: باید قبل از همه این موارد، به اصلاح ساختار نظام مالی توجه کنیم.

    وی با بیان اینکه در حوزه خدمات نیز ضعف های جدی وجود دارد چراکه عمده سرمایه گذاری های بانک ها در این محل بر نمی گردد، تصریح کرد:‌ باید قبول کنیم که نظام مالی ما مربوط به چنددهه گذشته است. برخی می خواهند بروند به سیستم نظارتی یکپارچه درحالی که الان سیستم نظارتی درست، سیستم نظارت دو قوه ای است.

    قربانی با تاکید براینکه بانک مرکزی اصلاح ساختار بانک ها را در دستور کار دارد، افزود: حتما باید اجزای نظام مالی اعم صندوق های بازنشستگی، بانک ها، بورس و بیمه اصلاح  شود در آن صورت دیگر برای هم مانع تراشی نمی کنند بلکه همراستا باهم حرکت می کنند.

    باید از فناوری های روز برای توسعه بهره گرفت
    ناصرحکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی نیز در این نشست، با انتقاد از اینکه راه تعامل در حوزه بانکی را بسته ایم گفت: در شرایط فعلی بانکها با محدودیت های بسیاری مواجهند و امکان هزینه کرد راحت پول دیگر وجود ندارد.

    معاون فناوری های بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ورود تکنولوژی های جدید می تواند بسیاری از مشکلات را در حوزه بانکداری حل کند افزود: باید از تکنولوژی های روز استفاده کنیم و به توسعه پل بزنیم. البته سیر طبیعی نشان می دهد که زمان ظهور و بروز فناوری های نوین است.

    وی با تاکید بر اینکه مردم از فناوری های نوین بانکی در آینده نزدیک نباید تعجب کنند گفت: متاسفانه عدم هماهنگی چرخه بالادستی مانع بروز فناوری های نو در شرایط فعلی است.

    حکیمی در پایان خاطرنشان شد: با کمک تکنولوژی جدید می توان بدون گرفتن مصبوبه ای ارتباطات لازم را برقرار کرد دقیقا همان اقدامی که امروزه از طریق برنامه های مختلف رخ می دهد و سبد خدمات مالی را ارایه می دهد .

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو