عصر بازار

سرمایه‌گذاری کم‌ریسک برای خانواده!

عصر اعتبار- اهمیت سرمایه‌گذاری موفق برای خانواده، به‌منظور جلوگیری از خواب سرمایه مازاد، امری حیاتی است؛ اما سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف، ریسک‌پذیری خاص خود را نیز می‌طلبد.

سرمایه‌گذاری کم‌ریسک برای خانواده!
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد،  در اینجا است که ضرورت آگاهی خانواده درباره محل امن سرمایه‌گذاری پدیدار می‌شود. برخی از مشاوران بازار مالی که به خانواده‌ها برای سرمایه‌گذاری کمک می‌کنند به بازار‌های کالایی و برخی دیگر به اوراق بهادار گرایش دارند. در این میان گروه دیگری نیز وجود دارند که یک سبد سرمایه‌گذاری متنوع را پیشنهاد می‌دهند. در برخی از مواقع انتخاب درست محل سرمایه‌گذاری سود مناسبی به افراد می‌دهد؛ اما هرگونه تغییر غیرقابل پیش‌بینی در این بازارها می‌تواند سرمایه خانوار را به مخاطره بیندازد. به‌عنوان مثال، اگر سهام مربوط به فرآورده‌های نفت و پتروشیمی، محل سرمایه گذاری انتخاب شده باشد، تغییر سیاست‌های نفتی در داخل و خارج کشور، بازدهی مربوط به این بازار را دستخوش تغییر می‌کند. اگر اوپک تصمیم بگیرد عرضه را به‌طور ناگهانی افزایش دهد، بازدهی نفت کاهش خواهد یافت و در صورتی که قوانین محیط زیستی سختگیرانه برای کارخانه‌هایی که از این فرآورده‌ها استفاده می‌کنند وضع شود، بالطبع ارزش این دارایی‌ها افت خواهد کرد. هرچند عکس این حالات نیز ممکن است؛ اما ریسک سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلند‌مدت روی اینگونه بازارها، غیرقابل چشم‌پوشی است. اکثر خانواده‌ها امکان سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت، جابه‌جایی سریع در بازارها و خرید و فروش‌های روزانه را ندارند، بنابراین، سرمایه‌گذاری امن میان‌مدت و بلندمدت برای آنها مناسب‌تر است.
    سبد سرمایه‌گذاری متنوع
    حالا که ریسک سرمایه‌گذاری در یک حوزه خاص بررسی شد، در صورتی که خانواده مایل به پذیرش این ریسک نباشد چه راه‌حلی وجود دارد؟ جواب در انتخاب یک سبد متنوع سرمایه‌گذاری است. اگر خانواده در چند بازار مختلف که چشم‌انداز مناسبی دارند، همزمان سرمایه خود را تزریق کند، اگر یکی از این چشم‌اندازها غلط از آب درآید، سایر حوزه‌ها ضرر آن را پوشش می‌دهند و به این ترتیب، ریسک سرمایه‌گذاری کاهش می‌یابد. با این اوصاف، خانواده باید از چشم‌انداز بازارهای موجود آگاه باشد و به مطالعه در این خصوص بپردازد و پس از آن به پروسه انتخاب چند بازار متفاوت برای تشکیل سبد متنوع سرمایه‌گذاری رسیدگی کند. این مراحل ممکن است برای برخی از خانواده‌ها به دلیل کمبود زمان یا دشواری‌های دیگر، میسر نباشد. در این حالت، صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس یا همان ETFها پیشنهاد می‌شوند. این صندوق‌ها همان‌طور که از نامشان پیدا است، در بورس اوراق بهادار قابل معامله هستند و ماهیت آنها بر اساس سرمایه‌گذاری متنوع بنا شده است. این صندوق‌ها در نوع بازار فیزیکی (کالایی)، بازار اوراق بهادار و نوع مختلط وجود دارند. خانواده می‌تواند ضمن مطالعه سبد این صندوق‌ها، مورد دلخواه خود را انتخاب کند. این صندوق‌ها مزیت‌های خاصی برای سرمایه‌گذاران دربر دارند که برای سودگیری میان‌مدت و بلندمدت مناسب تلقی می‌شوند. علاوه بر این، ریسک‌پذیری پایین این صندوق‌ها در عین شفافیت بالای نحوه فعالیت، خانواده را به راحتی قادر به معامله آنها می‌کند.

    همه چیز درباره ETFها
    صندوق قابل معامله  نوعی صندوق سرمایه‌گذاری مشترک است که مانند انواع دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری، دارایی‌های تحت مالکیت خود را به‌واسطه فروش واحدهای صندوق، میان صدها یا هزاران سرمایه‌گذار تقسیم می‌کند. همان‌طور که از نام این صندوق پیداست، برخلاف دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری که خرید و فروش واحدهای آنان از طریق مراجعه به شرکت مربوطه امکان‌پذیر است، واحدهای این صندوق‌ در بورس اوراق بهادار معامله می‌شوند. قیمت واحدهای این صندوق‌ها در طول ساعات معاملاتی و از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. مدیریت صندوق‌های قابل معامله اغلب به شکل منفعل است؛ به این معنی که صندوق، شاخص خاصی را دنبال کرده تا درنهایت بازدهی نزدیک به آن شاخص را کسب کند. از آنجایی که این صندوق‌ها مانند سهام معامله می‎شوند، دیگر نیازی به محاسبه خالص ارزش دارایی‌های آنها در پایان روز نیست. این نوع صندوق‌ برای  نخستین بار در سال 1993 معرفی شده و در یک دهه اخیر رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده‌اند و اکنون بیشترین سهم از دارایی‌های خالص موجود در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک جهان متعلق به این نوع صندوق‌ها است.

    مزایای صندوق‌های قابل معامله در بورس
    تنوع بخشی: خرید واحدهای صندوق‌های قابل معامله راهی آسان برای داشتن یک سرمایه‌گذاری متنوع است. از آنجایی که این صندوق‌ها به صورت منفعل مدیریت می‌شوند، تمامی سهام موجود دریک شاخص را با نسبتی معین خریداری کرده و درنهایت تنوع‌بخشی بالایی کسب می‌کنند.

    قابلیت نقدشوندگی بالا: از آنجایی که خرید و فروش واحدهای این صندوق‌ها همانند سهام است و می‌توان آنها را طی ساعات معاملاتی خرید کرد یا به فروش رساند، نقدشوندگی بالاتری نسبت به دیگر انواع صندوق دارند.  

    هزینه کمتر: به دلیل ویژگی منفعل بودن مدیریت صندوق‌های قابل معامله و در نتیجه عدم نیاز به پرداخت هزینه گروه تحلیل و مدیریت، به طورکلی  هزینه کمتری برای سرمایه‌گذاران خواهند داشت. تنها هزینه‌ای که سرمایه‌گذاران ملزم به پرداخت آن هستند، هزینه‌های معمول کارگزاری برای انجام معاملات است.

    قابلیت دسترسی آسان: معمولا واحدهای این صندوق‌ها را با داشتن سرمایه‌ای اندک نیز می‌توان خریداری کرد. پیش از تشکیل صندوق می‌توان سهام آن‌را خریداری کرد و پس از تشکیل نیز می‌توان به آسانی وارد خرید و فروش آن شد.

    کارآمدی مالیاتی: با توجه به مدیریت منفعل این صندوق‌ها، همان‌طور که گفته شد، خرید و فروش کمتر در آنها صورت گرفته و هزینه کمتری برای سرمایه‌گذاران دارند. به‌طورکلی صندوق‌های قابل معامله تنها زمانی اقدام به خرید اوراق خاصی می‌کنند که آن اوراق به شاخص اضافه شده باشد و به همین شیوه، تنها زمانی اقدام به فروش اوراق خاصی می‌کنند که آن اوراق از شاخص حذف شود. بنابراین، مالیات زیادی بر این صندوق‌ها تحمیل نمی‌شود.

    شفافیت بالا: عملکرد این صندوق‌ها به صورت روزانه قابل مشاهده است، در واقع، مسوولان صندوق موظفند، همه روزه جزئیات فعالیت، شاخص هدف و سود و زیان حاصل از معاملات آن روز را منتشر کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی