عصر بازار

قائم‌مقام بانک مرکزی خبر داد:

چرخش نظام بانکی کشور به سمت خدمات الکترونیک

عصر اعتبار-قائم‌مقام بانک مرکزی با اشاره به جایگزینی تدریجی نظام نوین پرداخت الکترونیک به‌جای ابزارهای پرداخت سنتی گفت: سهم ارزشی انواع چک از کل مبادلات غیرنقد کشور از ۹۱.۱ درصد در سال ۱۳۸۷ به ۲۱.۷ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است.

چرخش نظام بانکی کشور به سمت خدمات الکترونیک
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، اکبر کمیجانی درباره تأثیر فناوری‌های نوین بر شبکه بانکی کشور اظهار داشت: استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه بانکداری منجر به چرخش نظام بانکی از ارائه خدمات سنتی (کاغذی و فیزیکی)، پرهزینه و زمان‌بر به ارائه خدمات الکترونیکی، کم‌هزینه‌ و سریع و اغلب آنی شده است که شاهد این مدعا، توسعه مداوم زیرساخت‌ها، سامانه‌ها، ابزارها و تجهیزات پرداخت الکترونیکی و گسترش متناسب تراکنش‌های پردازش‌شده ازطریقِ این ابزارها و سامانه‌هاست.

    وی افزود: به‌عنوان مثال سهم ارزشی انواع چک از کل مبادلات غیرنقد کشور با کاهش 69.4 واحد درصدی از 91.1 درصد در سال 1387 به 21.7 درصد کاهش یافته است و درمقابل، سهم ارزشی ابزارها و سامانه‌های پرداخت الکترونیکی با همین میزان افزایش از 8.9 درصد در سال 1387 به 78.3 درصد در پایان سال 1395 افزایش یافته است.

    کمیجانی با بیان اینکه همچنین در این دوره، سهم اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از نقدینگی از 8.3 درصد به 3.1 درصد افت کرده است، ادامه داد: این آمار بیانگر جایگزینی تدریجی نظام نوین پرداخت الکترونیکی به‌جای ابزارهای پرداخت سنتی نظیر اسکناس و مسکوک و انواع چک است. ضمن آنکه یکی از اهداف بانک مرکزی تسهیل مبادلات بازرگانی است که بانکداری الکترونیکی زمینه‌های آن را فراهم کرده است.

    قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر اینکه فناوری‌های نوین با فراهم‌سازی زمینه‌های ایجاد بسترهای خدماتی جدید می‌توانند بر کسب‌وکارهای شبکه بانکی تأثیرگذار باشند، گفت: بانک مرکزی نیز با استفاده از فناوری‌های نوین بسترهای ارائه خدمات الکترونیکی نظیر ساتنا، پایا، سیما و غیره را فراهم کرده است و بانک‌ها نیز بسته به میزان خلاقیت و در چارچوب قوانین با استفاده از این بسترها، هزینه عملیاتی خود را کاهش داده و کسب‌وکار خود را بهبود بخشیده‌اند.

    وی با اشاره به اینکه فناوری‌های نوین کاهش هزینه‌های ارائه خدمات بانکی به مشتریان را به‌همراه داشته و امکان دسترسی لحظه‌ای کسب‌وکارها و مشتریان به تمام داده‌های بانکی مرتبط را فراهم کرده است،تصریح کرد: در مجموع، فناوری‌های نوین زمینه ارائه ارزش‌ها و خدمات جدید صنعت بانکداری را با هزینه‌های کمتر فراهم کرده و اثرات مثبت و مطلوبی بر کسب‌وکار صنعت داشته است.

    کمیجانی با اشاره به تأثیر فناوری‌های نوین بر یکپارچه‌سازی کسب‌وکارهای مختلف مالی گفت: فناوری‌های نوین و نرم‌افزارهایی همچون رابط‌های برنامه‌نویسی باز، بانک‌ها را قادر می‌سازد تا محصولات و خدمات خود را یکپارچه کنند و به مشتریان تنوعی از محصولات و خدمات گوناگون را ازطریقِ اکوسیستم بانکی ارائه دهند.

    قائم مقام بانک مرکزی خاطرنشان کرد: فناوری به‌عنوان عاملی توانمندساز بانک‌ها را قادر به ارائه محصولاتی متمایز و خدماتی با ارزش‌افزوده بالاتر کرده است و در یکپارچه‌سازی خدمات مالی و ارائه خدمات جدیدی که از منظر هزینه، عملکرد، سرعت و راحتی در وضعیت بهتری نسبت به گذشته قرار دارند، کمک خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو