عصر بازار

اپل رشوه گرفت؛ کوالکام جریمه شد!

عصر اعتبار- اتحادیه اروپا شرکت کووالکام را که به منظور از دور خارج کردن رقیبان و شرکت های سازنده تراشه به اپل رشوه داده است، جریمه کرد.

اپل رشوه گرفت؛ کوالکام جریمه شد!
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا،، اتحادیه اروپا اعلام کرده است که شرکت کووالکام qualcomm را که جزو بزرگترین سازندگان تراشه های جهان به شمار می رود، 997 میلیون یورو تا 1.2 میلیارد دلار جریمه کرده و علت این موضوع را نیز رشوه دادن به غول تکنولوژی آمریکایی یعنی اپل نامیده است.

    اتحادیه اروپا بر این باور است که شرکت کوالکام که در زمینه ساخت تراشه‌های سلولار فعالیت های گسترده ای دارد، از شهرت خود سواستفاده کرده و به منظور از دور خارج کردن سایر سازندگان تراشه در جهان و کاهش رقابت میان آنها با پرداخت رشوه، اپل را وادار کرده که حتما از تراشه های ساخت کوالکام در محصولات خود استفاده کند. به عبارتی دیگر کوالکام با این اقدام تصمیم داشته که رقبات خود با دیگر سازندگان صنعت تراشه های LTE را کاهش دهد و بدین ترتیب درآمدش از آنها بسیار بیشتر شود.

    مبلغی که اتحادیه اروپا برای کوالکام به عنوان جریمه در نظر گرفته است در مقابل سود و درآمد این شرکت در سال گذشته، مبلغ قابل ملاحظه ای است. البته انتظار می رود کوالکام درخواست تجدیدنظر داده و مبلغ مذکور را تا حدی کاهش دهد.

    اپل تاکنون در گوشی های هوشمند آیفون و تبلت های آیپد خود از تراشه های ساخت کوالکام استفاده می کرد اما استفاده گسترده تر آن از زمان عرضه آیفون 7 در سال 2016 آغاز شد؛ به گونه ای که تقریبا نیمی از آیفون های جدید از تراشه های سلولار LTE  استفاده می کنند.

    اپل حدود پنج سال است که از کوالکام پول و رشوه دریافت می کند و مجموع این پرداخت ها در طول سالها به چندین میلیارد دلار نیز رسیده است؛ هرچند که در این مساله، اتحادیه اروپا معتقد است که تقصیر متوجه اپل نیست و کوالکام در این امر نقش پررنگی داشته و مقصر دانسته می شود.

    اتحادیه اروپا  قرار است 130 صفحه کامل از نتایج و یافته‌های خود درباره‌ این پرونده را در هفته‌های پیش‌رو برای عموم مردم و کاربران در رسانه های اجتماعی منتشر کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی