عصر بازار

یک کارشناس ارشد بانکی:

یکسان‌سازی نرخ ارز تنها با حل مشکلات بین‌المللی امکانپذیر است

عصر اعتبار- حاتمی‌یزد گفت: در حال‌حاضر بیشتر منابع ما در چین ، هند، عمان و امارات و مقداری هم در ترکیه است و در همه این کشورها ما در نقل و انتقال پول مشکل داریم.

یکسان‌سازی نرخ ارز تنها با حل مشکلات بین‌المللی امکانپذیر است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، احمدحاتمی‌یزد، کارشناس ارشد بانکی در پاسخ به این پرسش که یکسان سازی نرخ ارز چرا به مرحله اجرا درنیامد و افزایش قیمت ارز چه تاثیری بر زندگی مردم ، وضعیت تولید و زندگی کارگران دارد؟ گفت:یکسان‌سازی نرخ ارز زمانی‌امکانپذیر است که مشکلات و روابط بانکی ما با دنیا حل شود، هر زمان بانک های ما توانستند نزد بانک های جهانی به راحتی حساب باز کنند و پول های خود را به راحتی جا به جا کنند آن زمان زمینه‌ای برای یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم می‌شود.

    وی افزود: در حال‌حاضر بیشتر منابع ما در چین ، هند، عمان و امارات و مقداری هم در ترکیه است و در همه این کشورها ما در نقل و انتقال پول مشکل داریم.

    حاتمی‌یزد تصریح کرد: بانکهای بزرگ بین‌المللی به‌‌تبع سیاست‌های امریکا با ما کار نمی‌کنند و برای بانکهای ایرانی حاضر نیستند سرویسی ارائه دهند لذا تا این موضوع حل نشود مسئله یکسان‌سازی نرخ ارز امکانپذیر نیست حال می‌تواند نرخ ارز پایین باشد یا بالا، این موضوع چندان فرقی ندارد.

    وی گفت: درآمد ارزی کشور ما حدود 30 درصد کل درآمد ملی کشور است، درآمد دلاری بیش از 300 میلیارد دلار است و درآمد نفتی ما هم حدود 100 میلیارد دلار است. پس یک سوم درآمد اقتصاد کشور ارزی است، زمانی که یک سوم درآمد از صادرات باشد معادل همین مبلغ هم واردات خواهیم داشت و زمانی که ارز گران شود بر واردات نیز تاثیر خواهد داشت.

    حاتمی‌یزد گفت: زمانی که یک سوم درآمد صادرت باشد معادل همین  مبلغ هم واردات است، وابستگی‌ ما به اقتصاد جهانی بسیار زیاد است و دو سوم اقتصاد ایران با ارز سرو کار دارد، این امر نشان می‌دهد که حجم واردات و صادرات ما دو سوم اقتصاد ایران است و با ارز سروکار دارد.

    وی گفت: طبیعی است که اگر نرخ ارز افزایش پیدا کند بر واردات اثر نامساعدی دارد اما بر صادرات اثر مثبتی خواهد داشت و صادرات ارزان می‌شود.

    این کارشناس‌بانکی خاطر نشان کرد: کیفیت و روش صادرات و نوع بسته بندی ما با استانداردهای بین‌المللی  دنیا همخوانی ندارد این در حالی است که ما و دولت باید از این فرصت استفاده کنیم، به خصوص در زمینه پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها برای افزایش صادرات استفاده مناسبی صورت پذیرد تا اشتغال بیشتر شود.

    حاتمی‌یزد افزود: هر چند با افزایش نرخ دلار واردات گران خواهد شد اما مردم ایران باید بیشتر به کالاهای داخلی رو آورند تا به اشتغال کشور کمک کند.با خرید کالاهای ایرانی کارخانه ها نه تنها کارگران خود را اخراج نخواهند کرد بلکه کارگران بیشتری را هم بکار خواهند گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو