عصر بازار

ترامپ حامی دلار رنگ‌باخته شد؛

طلا در قله ۱۷ماهه قرار گرفت

عصر اعتبار- اونس طلا روز پنج‌شنبه به بیشترین قیمت خود در ۱۷ ماه گذشته رسید. هر اونس از فلز زرد در این روز تا قیمت ۱۳۶۶ دلاری بالا رفت؛ اما نتوانست رکورد ماه اوت ۲۰۱۶ را جابه‌جا کند. آنچه طلا را در آستانه رکوردشکنی قرار داد، ضعف در دلار آمریکا بود. روند نزولی چند ماه اخیر شاخص دلار، در ژانویه ۲۰۱۸ نیز با رسیدن به کف ۳ساله ادامه یافت.

طلا در قله ۱۷ماهه قرار گرفت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، شاخص دلار هفته گذشته به زیر 90 واحد سقوط کرد و تا روز چهارشنبه به 43/ 88 واحد نیز رسید. تضعیف شاخص دلار به عقیده برخی از کارشناسان، سیاست اقتصادی دونالد ترامپ به‌منظور کاهش کسری تجاری ایالات‌متحده است؛ اما برخی دیگر ارزش واقعی دلار را در همین حدود ارزیابی کرده‌اند. با اینکه ترامپ در  ابتدای دوره ریاست‌جمهوری خود، قدرت شاخص دلار را بیش از حد توصیف کرده بود؛ اما روند نزولی بیش از اندازه این شاخص در هفته اخیر، واکنش او را نیز برانگیخت. ترامپ در حاشیه اجلاس «داووس» در خصوص دلار گفت: «دلار در حال تقویت است و من خواستار مشاهده دلار قدرتمند هستم.» مصاحبه ترامپ، روند کاهشی شاخص دلار را موقتا متوقف کرد و اجازه شکسته شدن رکورد ماه اوت 2016 را به فلز زرد نداد.

    طلا در آستانه شکستن رکورد 4 ساله؟
    فلز زرد تا یک قدمی شکستن رکورد ماه اوت سال 2016 میلادی گام برداشت؛ اما دفاع ترامپ از شاخص دلار اونس طلا را از قیمت 1366 دلاری به پایین کشید. فلز زرد ضمن تکیه بر افت ارزش دلار نسبت به سبد ارزهای رایج، مرتبا پیشروی می‌کرد و روز پنج‌شنبه به رکورد 17 ماهه دست یافت. شاخص دلار که چند روزی است در کف 3 ساله قرار گرفته، روند نزولی خود را تا 43/ 88 واحدی ادامه داد. فلز زرد که ضعف شاخص دلار را همواره با پیشروی پاسخ داده، این بار نیز از این قاعده پیروی کرد. پنج‌شنبه همزمان با افت شاخص دلار، فلز زرد به قیمت 1366 دلاری سرک کشید؛ اما به سرعت این محدوده قیمتی را ترک کرد. هر اونس فلز زرد تا پایان روز پنج‌شنبه با افت 24 دلاری به قیمت 1342 دلاری رسید. افت 24 دلاری در قیمت این فلز گرانبها به مصاحبه دونالد ترامپ با خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی مربوط می‌شد. البته فلز زرد دیروز از قیمت 1342 دلاری کنده شد و تا ساعت 8 بعد از ظهر جمعه با قیمت 1351 دلاری معامله می‌شد.

    ترامپ خواستار دلار قوی شد!
    دونالد ترامپ، یکی از متهمان اصلی تضعیف شاخص دلار محسوب می‌شود. او در روزهای ابتدایی ورودش به کاخ سفید، ارزش دلار را غیر واقعی خطاب کرده، تلاش‌های زیادی برای کاهش کسری تجاری ایالات‌متحده با کمک تضعیف ارزی انجام داده بود. وی کشورهایی که تعمدا از تقویت ارزشان جلوگیری می‌کنند را بارها مورد انتقاد قرار داده است. این رویکرد ترامپ، از سوی برخی از تحلیلگران، ورود ترامپ به جنگ ارزی نامیده شده بود. با این اوصاف، میل باطنی (حتی ظاهری) ترامپ به تضعیف شاخص دلار قابل مشاهده است. شاخص دلار پس از افت 10 درصدی در سال 2017، سال 2018 را با رسیدن به کف 3 ساله و افت بیشتر استارت زد. شتاب بالاتر از حد انتظار در تضعیف دلار باعث ایجاد نگرانی‌های جدید شد و حتی رئیس جمهوری این کشور را نیز به واکنش برانگیخت. ترامپ در حالی که برای شرکت در اجلاس داووس در سوئیس به سر می‌برد، طی مصاحبه خود با خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی، خواستار تقویت شاخص دلار شد. رویکرد جدید ترامپ، بخشی از افت دلار را جبران کرد و جلوی رشد پرشتاب فلز زرد را نیز گرفت. حمایت دونالد ترامپ از دلار در شرایطی رخ داد که به باور بسیاری از اقتصاددانان و حتی برخی از مقامات خزانه‌داری ایالات‌متحده، دوران تقویت دلار تمام‌شده محسوب می‌شد. این رویکرد زمینه افت بیش از اندازه دلار را فراهم کرده بود تا اینکه ترامپ برای نخستین بار در دوران ریاست‌جمهوری خود، از شاخص دلار پشتیبانی کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی