عصر بازار

بانک مرکزی؛

صدور مجوز جدید برای ۶۱۸ صرافی

عصر اعتبار- بانک مرکزی ۶۱۸ صرافی را در آخرین بروزرسانی اسامی صرافی‌ها، مجاز به فعالیت اعلام کرد این در حالی است که این تعداد در­ اول مرداد امسال­ ۵۵۰ صرافی بود.

صدور مجوز جدید برای ۶۱۸ صرافی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از صداوسیما،­­ حاصل جدیدترین بروزرسانی فهرست صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی نشان می‌دهد که 618 صرافی، مجاز به فعالیت در بازار ارز هستند؛ براین اساس 68 صرافی دیگر به جمع صرافی‌های دارای مجوز پیوسته‌اند.

    شورای پول و اعتبار در­هزار و­­ صد ­و شصت و چهارمین جلسه در تاریخ ­­اول مرداد­92 خود دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها را در 48 ماده و 18 تبصره به تصویب رساند. ­از نکات برجسته این دستورالعمل این بود که باید سرمایه صرافی‌های نوع اول به 5 میلیارد تومان و صرافی‌های نوع دوم 20 میلیارد تومان افزایش یابد.­همچنین صرافی‌ها موظف به ارائه ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط حسن انجام تعهد به‌نفع بانک مرکزی به‌میزان 50 درصد آخرین سرمایه ثبتی شدند.
    صرافی های نوع اول تنها مجاز به خرید و فروش نقدی ارز (غیر الکترونیک) و مسکوکات طلا و نقره هستند و مجاز به انجام سایر معاملات ارزی نیستند. همچنین صرافی های نوع اول مجاز به انجام عملیات بانکی مربوط به دریافت و نگهداری سپرده از مشتریان و یا اعطای تسهیلات اعتباری و همچنین پیش خرید یا پیش فروش ارز و انجام سایر معاملات سلف نیستند.
    با این حال صرافی های نوع دوم همانند بانک ها مجاز به صدور حواله های ارزی و مجهز به سوئیفت هستند. خرید و فروش نقدی ارز و مسکوک طلا و نقره، ­ نقل و انتقال ارز در چارچوب مقررات ارزی از جمله عملیات مربوط به حواله های ارزی از طریق بانک‌ها و موسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی، ‌ ارائه خدمات ارزی برون مرزی از طریق کارگزاران مجاز خارج از کشور (فروش ارز به متقاضیان داخل کشور به گونه ای که معادل ریالی ارز در ایران به صرافی داده شود و در کشور دیگر توسط کارگزار به همان شخص یا اشخاص دیگر، طبق توافق، ارز پرداخت و یا به حساب بانکی آنها واریز شود. پرداخت ارز به کارگزار توسط متقاضیان خارج از کشور و پرداخت معادل ریالی آن به صورت وجه نقد و یا واریز به حساب بانکی به همان شخص یا اشخاص ثالث توسط صرافی در ایران طبق توافق) جزء وظایف و اختیارات صرافی نوع دوم بحساب می آید.
    مسئولان بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تاکید دارند که دستورالعمل کنونی باعث ارتقای سلامت مالی صرافی ها شده و تصویب این موضوع منجر به کاهش تقاضاهای صوری در بازار ارز می شود.
    تغییر تعداد صرافی‌ها در حالی است که معاون اول رئیس جمهور ­11 اردیبهشت ماه 95 در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی دستور بررسی مجدد «دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها» را صادر کرد. البته در پی آن دوباره اسحاق جهانگیری در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی خواستار بررسی مجدد این دستورالعمل شد.
    اکنون نظارت بر صرافی‌های مجاز به صورت حضوری و غیرحضوری انجام می شود که در خصوص نظارت غیر حضوری با استفاده از سامانه نظارت ارز (سنا) آمار و اطلاعات مبادلات صرافی ها کنترل، پایش و به مقامات ارشد بانک گزارش می شود ضمن اینکه با استفاده از نتیجه های این نوع گزارش ها در برخی موارد ضمن انعکاس موضوع به سایر ادارات ذیربط، بازرسی حضوری نیز انجام و عملیات صرافی مورد بررسی قرار می گیرد.

    شناسایی 427 صرافی غیر مجاز؛ متخلفان به نیروی انتظامی معرفی شدند
    همچنین بانک مرکزی در تاریخ 12 دی 96 اعلام کرده بود: براساس ماده 42 دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، صدور تذکر، اخطار، تعلیق فعالیت و در موارد تخلف های متعدد و شدید، ابطال مجوز فعالیت است.
    در این میان، در آخرین مرحله از مکاتبات با پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا، تعداد 427 واحد صنفی غیر مجاز فعال در حوزه ارز در تهران و سایر شهرهای کشور شناسایی و به منظور جلوگیری از فعالیت آنها به نیروی انتظامی، معرفی شده‌اند.
    بنا بر اعلام بانک مرکزی، بر اساس بند 2 و 3 گام اول برنامه جامع ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی مشهور به چهار گام که نسخه‌ای از آن طی ­­مکاتبه شماره 154914‌/94 مورخ 14‌/6‌/1394 رئیس کل بانک مرکزی در اختیار نیروی انتظامی و دادستان کل کشور نیز قرار داده شده، مقرر شد بانک مرکزی در صورت شناسایی نهادهای پولی و بانکی غیرمجاز، اطلاعات آن را به صورت مکتوب به نیروی انتظامی منعکس کند و همچنین نیروی انتظامی مکلف شده است نسبت به شناسایی­ همه نهادهای پولی و بانکی غیر مجاز و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در بازار پولی و بانکی در سطح کشور اقدام و مراتب را به صورت مکتوب به بانک مرکزی اعلام کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی