عصر بازار

ویژگی‌های زمستانی بازار مسکن

عصر اعتبار- بازار مسکن در دی‌ماه تحت تاثیر متغیرهای افزایشی، کاهش سهم فروش نوسازها، رشد بالاتر از میانگین قیمت‌های پیشنهادی و التهاب بازار ارز، مستعد رکود در رکود شده است.

ویژگی‌های زمستانی بازار مسکن
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در حال حاضر یکی از مهم‌ترین تغییرات بازار مسکن شهر تهران کاهش 3.4 درصدی سهم واحدهای نوساز نسبت به کل معاملات و افت 6.8 درصدی سهم این واحدها نسبت به همین نوع در مدت مشابه سال قبل است. در مقابل به سهم واحدهای 6 تا 20 سال 1.2 درصد و نیز واحدهای بیش از 20 سال 2.2 درصد از کل معاملات افزوده شده است. این نمایه حاکی از آن است که به دلیل افزایش پیش از موعد قیمت مسکن، جمعیت غالب در این بازار ناچارا به خرید اولویت‌های دوم روی آورده‌اند.

    در دی‌ماه امسال همچون گذشته واحدهای تا 5 سال ساخت با 49.5 درصد بیشترین تعداد معاملات شهر تهران را به خود اختصاص دادند. البته سال گذشته در همین زمان سهم این نوع واحدها 52.9 درصد از کل معاملات بود.

    نوسانات بازار مسکن از نیمه دوم امسال تشدید شده است. پس از صعود عجیب بازار مسکن پایتخت در آذرماه، اولین ماه فصل زمستان در حالی سپری شد که این بازار به ریل معمول خود بازگشت. در 10 ماه اخیر میانگین معاملات شهر تهران 12.2 درصد نسبت به همین زمان در سال گذشته افزایش یافت. قیمت نیز 8.9 درصد بالا رفت. این در حالی است که در آذرماه قیمت 15 و تعداد معاملات 50 درصد رشد نشان داده بود.

    فراز و فرودهای نقطه به نقطه هنوز ویژگی غالب بازار مسکن شهر تهران است و هیجانات هر ماه معمولا با افت در ماه بعد همراه می‌شود. با این حال بازار مسکن که با توجه به نزدیک شدن به کف قیمتی، شرایط پیش‌رونق خود را به آرامی طی می‌کند در دی‌ماه با متغیر نگران‌کننده افزایش قیمت ارز مواجه شد. دلار طی دو ماه گذشته از محدوده 3800 تومان به حدود 4500 تومان رسید که 400 تومان از این افزایش در دی ماه رقم خورده است؛ تلاطمی که معاون وزیر راه و شهرسازی معتقد است در روزهای آینده فروکش می‌کند.

    حامد مظاهریان اظهار کرد: در آذرماه شاخصه‌های مهم بازار مسکن همچون تعداد مبایعه نامه‌ها، مبلغ قراردادها، قیمت واحد مسکونی و همچنین تعداد پروانه‌های ساختمانی افزایش قابل توجهی را نشان می داد. تفسیر می‌شد که شاید این موضوع در آذرماه اتفاقی بوده و منتظر بودیم ببینیم آیا در دی ماه ادامه می یابد یا خیر. آمار دی ماه خوشبختانه نشان داد روند شتابانی که در آذرماه شروع شده در دی نیز ادامه یافت. یعنی در هر چهار شاخص نسبت به 10 ماهه مشابه سال قبل افزایش یافت. بنابراین می توان گفت بازار مسکن به طور کامل وارد رونق شده است.

    مظاهریان درباره پیش بینی از آینده بازار مسکن گفت: اگر در بازار ارز تلاطم داشته باشیم شاید با خروج سرمایه ها از بانکها منجر شود و ممکن است قیمتهای کاذب در هر بازاری خود را نشان دهد. البته فکر می کنیم ارز به زودی به ثبات می رسد.

    از سوی دیگر و در شرایطی که میانگین 10 ماهه قیمت مسکن تقریبا همپای نرخ تورم جلو می‌رود، برخی فروشندگان واحدهای نوساز تحت تاثیر انتظارات تورمی، قیمت پیشنهادی را 20 تا 40 درصد بالا برده‌اند. در حالی که طرف تقاضا توان چنین ارقامی را ندارد و این موضوع می‌تواند اثر نامطلوبی بر پیش‌رونق مسکن بگذارد.

    بنابراین گزارش، در دی‌ماه معاملات مسکن شهر تهران به 19 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 13.5 درصد افزایش نشان داد. متوسط قیمت نیز متری پنج میلیون و 240 هزار تومان بود که نسبت به همین ماه در سال 1395 معادل 16.7 درصد بالا رفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی