عصر بازار

معاون اول رییس جمهور خبر داد :

۱۲ میلیارد دلار فاینانس نهایی شد

عصر اعتبار- معاون اول رییس جمهور با اعلام نهایی شدن ۱۲ میلیارد دلار فاینانس در دوران پسابرجام، به نوبخت، کرباسیان و سیف دستور داد دستورالعمل نحوه استفاده از منابع مالی خارجی برای طرح‌های اولویت دار را تهیه کنند.

۱۲ میلیارد دلار فاینانس نهایی شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، جلسه بررسی موانع و مشکلات استفاده از منابع مالی خارجی در پروژه‌های مهم دوشنبه به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد. اسحاق جهانگیری در این جلسه فراهم شدن زمینه استفاده از منابع مالی خارجی (فاینانس) را از دستاوردهای برجام دانست و گفت: برجام دستاوردهای متعددی داشته که لازم است به نحو مطلوب به مردم اطلاع رسانی شود.

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش نماینده وزارت امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی از آخرین وضعیت طرح ها و پروژه های معرفی شده برای استفاده از فاینانس خاطر نشان کرد: کمیته یا کارگروهی برای تعیین طرح های اولویت دار تشکیل شود و طرح ها و پروژه هایی که قابلیت و صلاحیت استفاده از منابع مالی خارجی دارند را مشخص کنند.

    وی از وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس کل بانک مرکزی و معاون هماهنگی و نظارت خود خواست دستورالعمل و آیین نامه ای برای نحوه استفاده از منابع مالی خارجی برای طرح های اولویت دار تهیه شود.

    جهانگیری با یادآوری اینکه پروژه های مهم با استفاده از 17 میلیارد دلار فاینانس از طریق چین در کشور در حال اجرا است، افزود: علاوه بر این، در حدود 30 میلیارد دلار دیگر موافقت نامه استفاده از منابع مالی خارجی از طریق چین و برخی کشورهای اروپایی به امضا رسیده که از این میزان، تاکنون 12 میلیارد دلار نهایی شده و بزودی وارد مرحله اجرا و گشایش ال سی خواهد شد که این دستاوردها بخشی از دستاوردهای برجام است.

    معاون اول رییس جمهور با اشاره به دستورالعمل و ساز وکار تعیین شده برای استفاده بخش خصوصی و بخش دولتی از منابع مالی خارجی، خاطر نشان کرد: البته سهمی از منابع مالی خارجی به طرح ها و پروژه های مهم زیربنایی کشور که توسط سازمان برنامه و بودجه اولویت گذاری شده، تعلق خواهد گرفت که تضمین بازپرداخت آن بر عهده دولت خواهد بود.

    در این جلسه که وزرای نفت، راه و شهرسازی، امور اقتصادی و دارایی، نیرو، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس کل بانک مرکزی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز حضور داشتند، رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران گزارشی از آخرین وضعیت طرح های معرفی شده برای استفاده از فاینانس ارائه کرد و به بیان توضیحاتی در خصوص روند انجام امور اداری و تجاری این طرح ها پرداخت.

    محمد خزاعی افزود: بیش از 29 میلیارد دلار موافقت نامه استفاده از فاینانس با طرف های خارجی به امضا رسیده که از این میزان 12 میلیارد دلار در حال طی کردن مراحل نهایی هستند و به زودی وارد مرحله اجرا خواهند شد.

    براساس این گزارش برقی کردن راه آهن تهران ـ مشهد، برقی کردن راه آهن گرمسارـ اینچه برون، احداث نیروگاه هرمزگان، فولاد گل گهر، کاغذ سبز خوزستان، بیمارستان سلامت برکت، ‌ نیروگاه های سیکل ترکیبی زنجان، لامرد و آبادان، پالایشگاه جاسک، فاز دوم پالایشگاه آبادان و احداث بیمارستان 200 تخت خوابی درمان سرطان در کرج پروژه هایی هستند که قرار است از 12 میلیارد دلار منابع مالی خارجی استفاده کنند.

    در این نشست وزیر نفت نیز گزارشی از اقدامات صورت گرفته توسط این وزارتخانه برای اجرای پروژه های بخش نفت و پتروشیمی از طریق فاینانس ارائه کرد و گفت: پروژه هایی که در بخش نفت و پتروشیمی از فاینانس استفاده شده است حدود 42 میلیارد دلار است که این رقم غیر از بخش بالادستی نفت است.

    مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم گزارشی از خرید 2000 واگن باری از طریق فاینانس و اقدامات انجام شده برای خرید 6000 واگن دیگر از طریق منابع مالی خارجی ارائه کرد و افزود: اقدامات لازم برای خرید 6000 واگن جدید صورت گرفته و درحال پیگیری است.

    در این جلسه موانع و مشکلات استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهاداتی برای نحوه اولویت بندی طرح ها و پروژه های متقاضی استفاده از فاینانس مطرح شد. در پایان این جلسه مقرر شد کارگروهی متشکل از دستگاه های ذیربط آیین نامه نحوه استفاده از فاینانس برای طرح های اولویت دار را مورد بررسی قرار دهند و نتایج آن را در جلسه آتی ارائه کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو