عصر بازار

رمزخوانی مسیر دلار

عصر اعتبار- کاهش عرضه همزمان با اربعین، تعطیلات آخر سال میلادی و تسویه حساب شرکت‌ها و افزایش تقاضای واقعی همانند سال‌های گذشته دلیل آن شد که نرخ دلار پتانسیل بالایی جهت افزایش پیدا کند.

رمزخوانی مسیر دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، تعطیلات آخر سال میلادی و تسویه حساب شرکت‌ها و افزایش تقاضای واقعی همانند سال‌های گذشته دلیل آن شد که نرخ دلار پتانسیل بالایی جهت افزایش پیدا کند. در این شرایط تقاضای سفته بازی نیز وارد بازار شده در نتیجه قیمت به شدت افزایش یافته و از 3700 تومان به حدود 4600 تومان رشد 24 درصدی پیدا می کند. به ویژه اینکه نرخ آن به صورت دستوری سرکوب شده باشد.

    اما همانطور که قابل پیش بینی بود بعد از یک جهش قیمت و فروش دلار توسط بانک مرکزی و درآمدزایی از این محل، تصمیم سازان بازار ارز از طریق رسانه اقدام به دخالت در بازار کرده و جهت کاهش نرخ دلار و کاهش تقاضای سفته بازی، عرضه آن را زیاد کردند. نتیجه این دخالت کاهش حدود 100 تومانی دلار بود. اما آیا این مسیر کاهشی ادامه دار و بلندمدت خواهد بود؟ آیا جهت حرکت دلار تا پایان سال تغییر نمیکند؟

    احتمال نوسانات شدید در بهمن ماه بعید به نظر میرسد و عرضه بازارساز باعث کاهش هر چند محدود دلار در این ماه و اوایل اسفند می‌شود. در این شرایط افراد مبتدی که با هدف سود بردن دلار خریداری کرده بودند اقدام به فروش کرده و با زیان از بازار خارج می‌شوند.

    اما با نزدیک شدن به آخر سال، تقاضای واقعی همراه با تقاضای مسافرتی و تسویه حساب شرکت‌ها دوباره وارد بازار شده و دوباره شرایط برای سفته بازان و بازار ساز جهت کاهش عرضه و افزایش نرخ فراهم شده و محلی جهت کسب سود و درآمد به وجود می‌آید. از طرفی با چشم انداز مبهم خروج آمریکا از برجام در اردبهشت ماه، احتمال بالا ماندن دلار در ابتدای سال 97 دور از انتظار نمی‌باشد.

    علاوه بر موارد مذکور، نوسانات درهم و نرخ بهره آمریکا نیز بر دلار اثر گذار خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی