عصر بازار

رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد:

خسارت ۴۵ میلیارد دلاری بلایای طبیعی به آسیا اقیانوسیه در یک سال

عصر اعتبار- رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: تنها سال گذشته ۵۹.۳ میلیون نفر در منطقه تحت تاثیر بلایا قرار گرفتند که منجر به خسارت بیش از ۴۵.۱ میلیارد دلاری شد.

خسارت ۴۵ میلیارد دلاری بلایای طبیعی به آسیا اقیانوسیه در یک سال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، محمد باقر نوبخت در مراسم افتتاحیه مرکز منطقه‌ای مدیریت اطلاعات حوادث آسیا - اقیانوسیه (اپدیم) گفت: آسیا و اقیانوسیه پرخطر ترین منطقه بالاخیز در جهان بشمار می رود و بیشترین اسیب ناشی از فاجعه بار را متحمل شده است.

    وی ادامه داد: ایران تجارب خود در ارتباط با طیفی از بلایایی ویرانگر شامل زمین لرزه ،طوفان شن و ریزگرد ها ،خشکسالی و سیل آموخته است و در اختیار کشورهای منطقه اسیا و اقیانوسیه قرار می دهیم تا همگی از ان سود ببرند.

    وی تاکید کرد: یکی از تجارب بزرگ، زمین لرزه شهر تاریخی بم در سال 2003 بود که حدود 80 درصد این شهر تاریخی تخریب و 31 هزار نفر کشته شدند.

    وی ادامه داد: ایران توانست نسبت به احیای این شهر باستانی اقدام کند و تجارب را با افتخار در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد.

    نوبخت گفت: متاسفانه اخیرا با زلزله سر پل ذهاب مواجه شدیم که شمار زیادی از هموطنان ما جان خود را از دست دادند و آن فاجعه خود دلیلی بر ضرورت اقدام هماهنگ و پیشگیرانه در برابر بلایاست که مرکز منطقه‌ای مدیریت اطلاعات حوادث آسیا - اقیانوسیه (اپدیم) می تواند در این زمینه ایفای نقش کند.

    وی افزود: از سوی دیگر ایران به اسکاپ پیشنهاد داده است که در قالب بر پایی کارگاههای اموزشی تجارب خود را در رابطه با احیای ابنیه تاریخی و مقاوم سازی زیر ساخت های عمرانی در اختیار دیگر کشورها قرار دهد.

    نوبخت گفت: به عنوان مثال در باره زلزله ویرانگر گورخا که در سال 2015در کشور نپال رخ داد ابنیه تاریخی همچون سایر بناها دچار خسارت شدیدی شد، اپدیم متعهد شد ازطرح مطالعات تفصیلی خطر پذیری نپال حمایت کند.

    وی افزود : در عین حال ایران انتظار دارد سایر کشورهای منطقه نیز تجارب خود را درباره مدیریت اطلاعات بلایا به نحو شایسته در اختیار اعضا اسکاپ قرار دهد تا در نتیجه اشتراک مساعی بتوانیم زندگی بهتری برای هموطنان رقم بزنیم.

    نوبخت ادامه داد : ایران خود را متعهد می داند تا ازتمام ظر فیت های خود برای تقویت اپدیم استفاده کنداز جمله این ظرفیت ها عبارتند از مرکز تحقیقات مسکن ، سازمان ملی نقشه برداری پژوهشگاه بین اللمی زلزله و مهندس زلزله و دانشگاه تهران.

    در ضمن ایران ضمن تمهید ساختمان مقر اپدیم تاکنون سه میلیون و 300 هزار دلار به تاسیس اپدیم کمک نموده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی