عصر بازار

طلا موقتا وارد کانال افزایشی شد؛

بهترین اقتصاد اروپا در یک دهه

عصر اعتبار- رشد اقتصادی ناحیه اروپا نزدیک به ۵/ ۲ درصد گزارش شد که این نرخ از سال ۲۰۰۷ میلادی بی‌سابقه محسوب می‌شود.

بهترین اقتصاد اروپا در یک دهه
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، رشد اقتصادی بهبودیافته در 19 کشور عضو اتحادیه، باعث شد چشم‌انداز اقتصادی اروپا برای سال 2018 و 2019 میلادی نیز بهبود یابد. در حالی که گزارش «یورواستت» از رشد اقتصادی اروپا، یورو را نسبت به دلار تقویت می‌کرد، طلا شانس خود را برای پایان دادن به روند نزولی، با موفقیت امتحان کرد. فلز زرد که از روز جمعه تا دیروز ظهر بیش از 30 دلار افت کرده بود، وارد کانال افزایشی شد و قیمت هر اونس طلا تا 1349دلار بالا رفت، هرچند دوباره کاهش یافت.
    بهبود چشم‌انداز اقتصادی اروپا
    رشد اقتصادی در بلوک اروپا به سریع‌ترین میزان خود در طول 10 سال اخیر رسید. داده‌های رسمی که «یورواستت» آنها را منتشر می‌کند، رشد اقتصادی در 19 کشور عضو اتحادیه اروپا را 5/ 2 درصد گزارش کرد. پس از رشد اقتصادی 3 درصدی که سال 2007 میلادی رقم خورده بود، رشد سال 2017 بهترین سال از این نظر را برای اتحادیه اروپا به ثبت رسانده است. رشد اقتصادی در این 19 کشور، برای 3ماه آخر سال 2017، نزدیک به 7/ 2 درصد ثبت شد. بهبود رشد اقتصادی در این منطقه، مدیون تداوم سیاست پولی و مالی انبساطی است که پس از دوران بحران مورد استفاده قرار گرفت. بانک مرکزی اروپا همچنان با خرید اوراق، اقتصاد این ناحیه را تامین می‌کند. بانک مرکزی اروپا پس از آنکه شرایط اقتصادی اتحادیه را در بهترین شرایط خود از سال 2007 میلادی مشاهده کرد، پیش‌بینی رشد اقتصادی در سال 2018 میلادی را از 8/ 1 درصد به 3/ 2 درصد ارتقا داد. پیش‌بینی که برای سال 2019 میلادی در نظر گرفته شده بود نیز از 7/ 1 درصد به 9/ 1 درصد افزایش یافت.

    نوسان طلا
    کانال کاهشی اونس که از انتهای هفته گذشته تشکیل شده بود، ظهر دیروز با یک کانال افزایشی جایگزین شد. کانال کاهشی که فلز زرد درگیر آن شده بود، قیمت جهانی اونس را از 1366 تا 1334 دلار به پایین کشید؛ اما ظهر دیروز شرایط به سود طلا برعکس شد. فلز زرد پس از آنکه به کف حمایتی 1335 دلاری برخورد کرد، ظرف چند ساعت به قیمت 1349 دلاری دست یافت. کانال کاهشی اونس از جمعه گذشته تا دیروز صبح، شیب تند خود را حفظ کرده بود؛ اما به مرور دامنه بالا و پایین شدن آن کاهش می‌یافت. کاهش دامنه نوسانات، نشانه‌ای از پایان روند پیشین است و هرچه فشردگی این دامنه بیشتر باشد، زمان پایان یافتن آن نزدیک‌تر می‌شود. فشردگی دامنه نوسانات طلا در معاملات نقدی، ظهر دیروز به حدی رسید که حتی «شاخص قدرت نسبی» نیز به کف معمول خود رسیده بود. این شاخص قدرت روند قیمتی را بین اعداد صفر تا 100 نشان می‌دهد و زمانی که مقدار آن به زیر عدد 30 برسد، احتمال پایان کاهش قیمت‌ها زیاد می‌شود. فشردگی دامنه نوسانات، همزمان با به زیر عدد 30 رسیدن شاخص قدرت نسبی، زنگ آغاز کانال افزایشی فلز زرد را به صدا درآورد. طلا پس از ورود به کانال افزایشی، تا سقف 1349 دلاری صعود کرد؛ اما روند بازارهای موازی شرایط را برای صعود بیشتر طلا مهیا نساخته بود. نگاه سرمایه‌گذاران در روز سه‌شنبه، بیشتر به بازار اوراق بود؛ چراکه بازدهی اوراق قرضه و بدهی در این چند روز سود‌آوری بیشتری نسبت به قبل داشتند و اونس طلا تا ساعت 20:30 دیروز به 1338 دلار بازگشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی