عصر بازار

تأمین سرمایه ها در بازار سرمایه چه می کنند

عصر اعتبار- تامین سرمایه معادل واژه بانک سرمایه گذاری(investment bank) است. بانک های سرمایه گذاری در سراسر دنیا به عنوان بخشی از نظام بانک داری و دپارتمان بانک ها فعالیت می کنند. در ایران این شرکت ها به صورت مستقل و با مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار و تحت نظارت آن فعالیت دارند.

تأمین سرمایه ها در بازار سرمایه چه می کنند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا ،خدمات تامین مالی شرکت ها، مدیریت دارایی و مشاوره مالی سه حوزه اصلی فعالیت این شرکت ها است.

    شرکت های تامین سرمایه، به عنوان واسطه در بازارهای مالی فعالیت می کنند و به شرکت ها، دولت ها و آژانس های دولتی که به دنبال تامین منابع مالی مورد نیاز خود هستند کمک می کنند تا مناسب ترین ابزار و روش تامین مالی را از طریق انتشار اوراق بهادار در بورس استفاده کنند.

    همین طور وقتی شرکت ها می خواهند برای اولین بار سهام خود را در بورس عرضه کنند و به فروش برسانند ، تمامی مراحل ثبت و اخذ مجوز ها و عرضه اولیه سهام را به عهده دارند. در واقع این شرکت ها منابع مالی موجود در بازار مالی را به سمت فعالیت های مولد اقتصادی و پربازده هدایت می کنند.

    از طرف دیگر شرکت های تامین سرمایه منابع مالی در اختیار سرمایه گذاران را جذب می کنند و به افراد یا شرکت های صاحب کسب و کارهای مولد و اقتصادی که برای اجرایی نمودن پروژه ها به منابع مالی نیاز دارند منتقل می کنند.

    در واقع متقاضیان وجوه( ناشران اوراق بهادار) و سرمایه گذاران (خریداران اوراق) در دو سوی این طیف وجود دارند. با عملیاتی شدن برنامه ها و پروژه های شرکت های مذکور، بازدهی و سود حاصل در دوره های زمانی و با نرخ مشخص شده به سرمایه گذاران پرداخت می شود.

    شرکت های تامین سرمایه در بازار سرمایه نقش بسیار استراتژیکی دارند. این شرکت ها با تخصص و مهارت های متنوعی که دارند خدمات مشاوره مالی استراتژیک به شرکت ها ارائه می کنند تا آنها خط مشی هایی را سر لوحه امور خود قرار دهند که بتواند قیمت سهام شرکت و منافع آن به حداکثر برسد. منابع مالی و امور سرمایه گذاری خود را به درستی مدیریت کنند و در جایی به کار بگیرند که از اطمینان و بازده خوبی برخوردار باشد با این شیوه در عین حال به توسعه و ارتقا سطح کیفی و کمی بازار مالی کمک می شود.

    یکی از وظایف اصلی شرکت های تامین سرمایه مدیریت دارایی و صندوق های سرمایه گذاری است. این صندوق ها با کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادارو با ماهیت حقوقی مجزا فعالیت می کنند. صندوق ها با همراهی یک بانک به عنوان ضامن نقدشوندگی اصل سرمایه و به عنوان واسط مبالغ را از سرمایه گذاران جمع آوری کرده و با توجه به استراتژی های مالی خود، در سبد متنوعی از دارایی ها و اوراق بهادار مختلف مثل سپرده بانکی، سهام، صکوک و.... که سازمان بورس با نسبت مشخص برای آنها تعیین کرده است، سرمایه گذاری می کنند و سود حاصل را در دوره های زمانی مشخص به سرمایه گذاران پرداخت می کنند.

    افرادی که قصد سرمایه گذاری در سهام و سایر اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس را دارند اما دانش و تخصص کافی و لازم را ندارند و یا با ساز و کار بازار بورس آشنا نیستند و میخ واهد که ریسک کمتری را درعین حال متحمل شوند، واحدهای صندوق های سرمایه گذاری را خرید می کنند تا مدیریت سرمایه خود را به متخصصان حرفه ای این امر بسپارند.

    اما امروزه فعالیت شرکت های تامین سرمایه در فضای رقابتی، از این سه حوزه اصلی فراتر رفته و با ورود به عرصه های نوآورانه و با بهره گیری از دانش تخصصی در سایر حوزه ها مانند تکنولوژی اطلاعات به تسهیل امور و ارائه خدمات گسترده تر پرداخته اند. کارآفرینان و صاحبان ایده های فناورانه می توانند سرمایه خود را از طریق منابع این صندوق ها تامین کنند و به نوعی سرمایه گذاران و دارندگان واحدهای سرمایه گذاری این صندوق ، به عنوان سهامدار آنها تلقی می شوند. هم چنین ارائه خدمات آنلاین تامین سرمایه از نقاط عطف و تسهیل کننده تراکنش ها و ارائه خدمات در این صنعت است.

    سامانه های آنلاین فروش واحد های سرمایه گذاری صندوق، خرید و فروش اوراق بهادار مانند IBshop با سیستم های پرداخت امن، سهم بزرگی از معاملات را به خود اختصاص داده اند و در مرور زمان باعث تغییر ماهیت نظام سرمایه داری شده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی