عصر بازار

بررسی جزئیات بودجه ۹۷؛

در صورت کاهش درآمد نفتی، دولت می‌تواند از حساب ذخیره ارزی برداشت کند

عصر اعتبار- مجلس شورای اسلامی به دولت مجوز داد که در صورت کاهش درآمدهای نفتی از محل ۵۰ درصد منابع حساب ذخیره ارزی برای جبران مابه‌التفاوت حاصل شده برداشت کند.

در صورت کاهش درآمد نفتی، دولت می‌تواند از حساب ذخیره ارزی برداشت کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی چهارشنبه بند «ج» تبصره یک لایحه بودجه 97 در بخش درآمدی را تصویب کردند.

    بر اساس این مصوبه، چنانچه درآمد دولت از محل صادرات نفت، میعانات گازی و خالص صادرات گاز در سال 1397 کمتر از یک میلیون و هفت هزار و یکصد و چهارده میلیارد و 403 میلیون ریال شود، به دولت اجازه داده می‌شود از محل 50 درصد منابع حساب ذخیره ارزی برای تامین مابه‌التفاوت حاصل شده اقدام کند.

    محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه در توضیح این بند، گفت: با دلار 3500 تومان منابع حاصل از فروش نفت 100 هزار و 700 میلیارد تومان می‌شود.

    وی افزود: قرار است که همان ابتدا از منابع حاصل از فروش نفت 32 درصد برای سهم صندوق توسعه ملی واریز شود. جدا از این حساب ذخیره ارزی وجود دارد که از سال 87 بعد از برنامه سوم برای جلوگیری از نوسانات ارزی این حساب ایجاد شد.

    نوبخت توضیح داد: بر این اساس اگر بیشتر از رقمی که مجلس تصویب کرده، دولت درآمد نفتی کسب کند باید مازاد را به حساب ذخیره ارزی واریز نماید. به عبارت دیگر اگر درآمدها بیشتر از آنچه مصوب مجلس بود، تامین شود باید آن را به حساب ذخیره ارزی بریزیم. در این مصوبه مقرر شده که اگر درآمدها محقق نشد دولت می‌تواند از محل 50 درصد منابع حساب ذخیره ارزی برداشت کرده و برای جبران کسری بودجه از این حساب استفاده کند.

    به گزارش ایسنا، نمایندگان همچنین بند الحاقی 1 به تبصره 1 را در بخش درآمدی به دلیل مغایرت با سیاست‌های کلی و برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

    در این بند شرکت ملی گاز ایران مکلف شده بود که مبلغ سه هزار میلیارد ریال را از محل سرجمع صادرات گاز طبیعی در سال 97 هزینه نماید و پس از پرداخت به حساب بدهکار دولت منظور و با خزانه‌داری کل کشور تسویه کند. این مبالغ جزء درآمد شرکت ملی گاز ایران محسوب نمی‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو