عصر بازار

بانک جهانی:

انسان‌ها ثروتمندتر شدند

عصر اعتبار- بر اساس گزارش جدیدی که بانک جهانی منتشر کرده، کل ثروت جهان در حال افزایش است و این اتفاقی مثبت است، اما این رشد ثروت هنوز قادر به حل موضوع نابرابری های موجود نیست.

انسان‌ها ثروتمندتر شدند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، در گزارشی که با عنوان «تغییر ثروت ملت ها» منتشر شده آمده است، شکاف میان ثروتمندترین و فقیرترین ملت ها همچنان زیاد است، و نسبت ثروت در ازای هر فرد در نقاط مختلف جهان کندتر از رقم کل رشد ثروت در حال افزایش است. بر اساس این گزارش که وضعیت 141 کشور را در فاصله سال های 1995 و 2014 بررسی کرده، در برخی کشورها به خصوص آفریقای زیر صحرا، سرانه ثروت در واقع در حال کاهش است.

    تعریف بانک جهانی از ثروت شامل سرمایه تولید نظیر ماشین آلات، سرمایه طبیعی نظیر ذخایر نفتی و زمین های کشاورزی، درآمد اشخاص و خالص دارایی های خارجی است. این گزارش حاکی است، میزان ثروت جهانی از سال 1995 تا 2014، 66 درصد رشد داشته است. سهم کشورهای طبقه متوسط از ثروت جهانی از 19 درصد به 28 درصد افزایش یافته، در حالی که سهم کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه ای از 65 درصد به 65 درصد کاهش یافته است، که به عقیده بانک جهانی این ناشی از رشد «قابل توجه» در آسیا بوده است.

    اما سهم کشورهای زیر صحرا از ثروت جهانی از زیر یک درصد اندکی افزایش یافته است. برخی کشورها از جمله جمهوری دموکراتیک کنگو، ماداگاسکار و تانزانیا شاهد کاهش میزان ثروت خود بوده اند.

    بانک جهانی در گزارش خود از کشورهای جهان خواسته تا از سرمایه های طبیعی خود به شکل کار آمدتری استفاده کنند و درآمدهای حاصله را در زیرساخت ها و آموزش سرمایه گذاری کنند که برای رشد ثروت حیاتی هستند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی