عصر بازار

مدیرعامل شرکت به پرداخت ملت تاکید کرد:

صنعت پرداخت الکترونیک آماده حذف بستر USSD

عصر اعتبار- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ابلاغ بخشنامه‌ای، از نیمه بهمن سال جاری انجام تمام تراکنش‌های مالی به ‌جز پرداخت قبوض عمومی، در تمام‌ مسیرهایی که به‌جای فیزیک کارت از اطلاعات آن استفاده می‌شود را منوط به رمزنگاری مبدأ تا مقصد تراکنش کرد.

صنعت پرداخت الکترونیک آماده حذف بستر USSD
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، هرچند این تغییر مسیر پرداخت الکترونیک درجهت ارتقای سطح امنیت مبادلات کارتی مردم و پیشگیری از سوءاستفاده احتمالی اطلاعات حساس کارت در مبادلات الکترونیکی بدون حضور کارت است؛ اما برای استاندارسازی نظام پرداخت الکترونیکی و همسویی آن با بین الملل بسیار اثرگذار ارزیابی می شود. البته در این میان از سوی فعالان و صاحبان صنعت بانکداری و مخابراتی نیز اختلاف نظرهایی در موافقت و مخالفت  با بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی دیده و شنیده می شود که حذف بستر USSD را مود هدف قرار می دهد. اما مهندس محمد علی ترابیان مدیرعامل شرکت به پرداخت اقدام بانک مرکزی را مثبت ارزیابی کرده و می گوید: اجرای این ابلاغیه می تواند تاثیر مثبتی برای مردم به جهت دریافت خدمات و محصولات به روز تر، کاربر پسندتر با قابلیت بیشتر و در بستری با امنیت بالا همراه داشته باشد و شرکت های ارائه دهنده خدمات نیز امکانات خود را در جهت ارتقاء خدمات در بسترهای امن تر و تنوع بیشتر به کار خواهند گرفت. به همین منظور و با تاکید بر آثار بسته شدن حذف بستر USSD با ایشان گفت و گویی به شرح ذیل انجام شد:

    آیا صنعت پرداخت الکترونیک ایران و شرکت به پرداخت ملت برای اجرای این ابلاغیه و همسوئی با اهداف آن آمادگی لازم را دارد؟
    بدون شک پاسخ مثبت است. صنعت پرداخت با سرمایه گذاری های گسترده به دنبال ایجاد زیر ساخت مناسب و امن برای ارائه خدمات متنوع به مردم بوده است. شرکت به پرداخت ملت نیز به عنوان بزرگترین شرکت خدمات پرداخت در خاورمیانه با شعار ارائه خدمات امن، سریع و دقیق در این زمینه پیشرو به شمار می رود و هدف تأمین امنیت برای کاربران که رکن اصلی این ابلاغیه است را جزء کلمات کلیدی شعار شرکت به پرداخت ملت قرار داده است.

    برای حذف بستر ussd  در نظام پرداخت الکترونیک چه اشکالات و موانعی می تواند وجود داشته باشد؟
    در صورت همکاری منطقی و به دور از هیاهو وجریان سازی های غلط بازیگران اصلی، مانع جدی برای خدمات رسانی به مردم و کاربران دیده  نمی شود. بدون شک با وجود نرم افزارهای موبایلی مناسب در بازار که پاسخگوی کامل نیازهای کاربران باشد؛ مشکلی نیز در تامین و ارائه خدمات فروش شارژ به کاربران وجود ندارد و حتی منافع سایر ذینفعان در شرایط جدید قابل حصول خواهد بود.

    این تغییر بستر در حوزه امنیت و ارتقاء نظام پرداخت الکترونیک چه تاثیری خواهد داشت؟
    همانطور که قبلا گفته شد؛ رکن اصلی ابلاغیه بانک مرکزی ارتقاء امنیت برای حفظ و حراست از حریم شخصی و اطلاعات کاربران است و دوستان اهل فن به خوبی واقف و آگاه هستند که در بستر ussd ، ضریب حفاظت و حراست از اطلاعات  مالی و بانکی مردم در حد مطلوب نیست و در بستر جدید که توسط نرم افزارهای موبایلی ارائه می شود؛ به دلیل رعایت اصول امنیت در رمزگذاری اطلاعات  و تبادل آنها به شکل رمزگذاری شده، ضریب حفاظت از اطلاعات بسیار بالا بوده و قابل مقایسه با بستر  USSD نخواهد بود. 

    چرا تا به امروز برای جایگزین بستر USSD اقدامی نشده است؟
    با جمله اقدامی نشده است؛ موافق نیستم. حدود 2 سال از ارائه نرم افزارهای موبایلی به عنوان جایگزین این بستر توسط شرکت های ارائه کننده خدمات پرداخت می گذرد و شرکت های صنعت مربوطه با هدف تامین امنیت و سهولت برای کاربران، سرمایه گذاری زیادی برای تولید، عرضه و پشتیبانی این نرم افزارها انجام داده اند. در این مدت اطلاع رسانی و تا میزان زیادی فرهنگ سازی برای جایگزین کردن این نرم افزارها با بستر USSD نیز انجام شده است و لازم بود تا بانک مرکزی نقش حاکمیتی خود را برای ترویج بستر جدید و حذف بستر USSD ایفا کند که خوشبختانه این کار با ابلاغیه اخیر به درستی انجام شد.

    حذف بستر USSD برای خدمات پرداخت چه تاثیری بر کسب و کار ها در قالب صنفی خواهد داشت؟
    به نظر من اگر درست به موضوع توجه شود و ذینفعان نیز در کسب و کارهای مختلف با تامل و دور اندیشی با آن روبه رو شوند؛ این مهم موجبات بهبود شرایط کسب و کارها را فراهم خواهد کرد و در مواردی تکامل را نیز به دنبال خواهد داشت.

    آیا شرکت به پرداخت ملت می تواند حجم بالای تراکنش های موبایلی را در جهت اجرای این ابلاغیه ساماندهی و مدیریت کند؟
    شرکت به پرداخت ملت با ارائه نرم افزار موبایلی سکه و زیر ساختی پر قدرت، سریع و امن که برای آن تدارک دیده است هیچ نگرانی از جهت پردازش چند ده میلیونی تراکنش های موبایلی ندارد. به طوری که  معماری زیر ساخت فنی  این شرکت کاملا قیاس پذیر، طراحی و ایجاد شده تا با افزایش حجم تراکنش به راحتی زیرساخت های توسعه یافته اش پاسخگوی پردازش حجم انبوه تراکنش به میزان بالا باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو