عصر بازار

چرا دلار دوباره گران شد؟

عصر اعتبار- دلار درحالی از عصر دیروز با افزایش قیمت همراه شده که صبح امروز باردیگر رکورد ۴۶۰۰ تومان را هم زد و با قیمت ۴۶۲۰ تومان معامله شد.

چرا دلار دوباره گران شد؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، سیر قیمت ها در بازار ارز که در روزهای اخیر نزولی شده بود از عصر دیروز بار دیگر مدار صعودی را پیش گرفته است.

    افزایش قیمت ها در بازار ارز که از صبح امروز سیر جدیدی را آغاز کرده موجب شده تا یک بار دیگر دلار از کانال قیمتی 4600 تومان هم عبور کند و به قیمت 4620 تومان هم برسد.

    فعالان بازار ارز معتقدند گرانی امروز دلار در این بازار ابه دلیل افزایش قیمت دلار تزریقی بانک مرکزی به صرافی ها و کمبود عرضه است. یکی از صراف ها می گوید: بانک مرکزی از صبح دیروز قیمت دلار را نسبت به روزهای قبل افزایش داد که همین عامل مهمی در شروع دوباره افزایش قیمت در این بخش است.

    البته فعالان بازار ارز دلیل مهمتری را هم برای سیر جدید گرانی قیمت دلار اعلام کرده و معتقدند دستور جدید جهانگیری به بانک مرکزی برای تغییر رویه در ثبت سفارش ها باعث شده تا دلار گران شود.

    قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز 96/11/11

    اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در بخشنامه ای به بانک مرکزی و وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت،، ثبت سفارش بدون انتقال ارز برای واردات از چین، هند، کره و ترکیه را ممنوع اعلام کرد.

    به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی ابلاغ این بخشنامه جلوگیری از سوداگری عده ای سود جو است چراکه قبل از این بخشنامه افرادی بودند که ثبت سفارش انجام داده و با استفاده از آن ارز مبادله‌ای میگرفتند ولی کالایی را وارد کشور نمیکردند. بلکه ارزهای مبادله ای را با قیمت بالاتر در بازار آزاد می فروختند. اما در شرایط جدید و با ابلاغ بخشنامه جهانگیری تمام افرادی که ثبت سفارش می کنند باید ثابت کنند که ارز دریافتی را به کشور مورد نظر منتقل کرده و در معاملات به کار گرفته اند.

    یکی از صراف ها که در بازار ارز فعالیت می کند در خصوص تاثیر بخشنامه جدید جهانگیری درباره ثبت سفارش ها  بر بازار ارز گفت: برداشت بازار از خبر ثبت سفارش باعث افزایش تقاضا بود. وی اما تاکید دارد که برداشت های متفاوت از این خبر هست که هم میتواند نزولی باشد هم افزایشی.

    وی می گوید: ولی نکته ای که در این زمان وجود دارد اینست که قطعا هدف دولت از چنین بخشنامه ای داشتن کنترل و اشراف کامل به واردات و جلوگیری از رانت میباشد و تقاضای ارز را از بازار آزاد کمتر خواهد کرد و باید مبدا ارز خریداری و مقصد آن مشخص شود.

     صرافی ها و فعالان بازار ارز که امروز مقابل پاساژ افشار حضور دارند شاهد ثبت رکورد 4620 تومان هم برای فروش دلار نقدی بوده اند. این درحالی است که چند روز قبل رئیس کل بانک مرکزی گفته بود: تا حدود زیادی کاهش نرخ ارز در بازار ادامه خواهد یافت، البته این کاهش در حد رقم و اعدادی خواهد بود که حبابی در آن وجود نداشته باشد. البته برای کاهش نرخ ارز در بازار نمی توان رقم خاصی را اعلام کرد.

    ولی الله سیف درباره میزان حباب نرخ ارز با توجه به روند کاهشی که در بازار آغاز شده است، گفته بود: بازار ارز در حال طی کردن شرایط خاص خود است و طبیعی است که بانک مرکزی طبیعتا نظارت بر این روند دارد؛ البته به نظر می رسد که یک التهاب در یک تا دو ماه گذشته در این بازار رخ داد که اکنون، در حال تعدیل شدن است.

    افزایش قیمت طی هفته های اخیر موجب شد تا نرخ دلار از 4700 تومان هم عبور کند ولی این نرخ خیلی در خیابان فردوسی دوام نیاورد چراکه با عرضه قطره‌چکانی دلار بانکی به برخی صرافی‌های منتخب، کمی از تلاطم بازار کاسته شد.

    همزمان با آغاز عرضه ارز به بازار، رییس کل بانک مرکزی هم سکوت خود را شکست و به مردم توصیه جدی کرد که از سرمایه گذاری در بازار ارز پرهیز کنند چراکه دلار در روزهای آتی ارزان می‌شود.

    البته فعالان بازار بلافاصله بعد از اظهارات رییس کل بانک مرکزی تاکید کردند دلار فقط با خبر و مصاحبه ارزان نمی شود و باید تزریق ارز در بازار افزایش یابد. برخی صراف‌ها و فعالان بازار ارز معتقدند در شرایط حساس همیشه بانک مرکزی با ورود و تزریق ارز مانع ثبت رکوردهای بالا می‌شده ولی این‌بار بانک مرکزی خود را کنار کشیده و باعث افزایش قیمت شده است.

    بعد از آنکه سخنان رییس کل بانک مرکزی درباره کاهش قیمت دلار طی روزهای آتی در بازار ارز هم پخش شد، از صرافی بانک ملی خبر آمد که صرافان مجاز می‌توانند برای دریافت ارز به این صرافی مراجعه کنند.

    همان شبی که سیف وعده ارزانی دلار را داده بود, حسن روحانی هم به تلویزیون رفت و به مردم اطمینان داد که دلار کافی در خزانه کشور موجود است و دلیلی برای گرانی ها در این بخش وجود ندارد.

    البته مردم عادی که در هیاهوی گرانی ارز به خرید دلار روی آورده بودند. بعد از اینکه خبر آمد بناست رییس جمهور از تلویزیون با مردم صحبت کند این احتمال را داده بودند که دلار ارزان شود و به همین خاطر  با فروش دلارهای خود، عملا دلارهای خانگی را وارد بازار کردند.

    رییس جمهوری با تاکید براینکه وعده دولت به مردم تامین ارز مورد نیاز کشور است و درآمد ارزی ما در کشور خیلی بیشتر از مخارج ارزی ماست، گفت:‌ از ابتدای سال 96 تا پایان سال پیش‌بینی ما این است حدود 90 میلیارد از منابع نفتی و غیره درآمد ارزی خواهیم داشت.

    فعالان بازار می گویند صحبت های رییس جمهور و رییس کل بانک مرکزی به تنهایی نمی تواند محرکی برای کاهش قیمت ها در بازار باشد ولی اگر تزریق ارز نیز همزمان با این اخبار افزایش یابد، می توانیم امیدوار به ریزیش قیمت باشیم.

    بعد از تشدید تلاطم ارزی در بازار از سوی دادستان تهران اعلام شد که تعدادی از متهم های ارزی دستگیر شده اند و چند روز قبل هم نیروی انتظامی در خبری رسماً اعلام کرد که وارد بازار شده و درحال شناسایی تاثیرگذاران این بازار است.

    رییس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه در حال طراحی اقداماتی برای جلوگیری از سوءاستفاده‌ها در بازار ارز هستیم, گفت: در حال بررسی تاثیرگذاران در بازار ارز و کسانی که حمایت و پشتیبانی پشت پرده از آنها می‌کنند هستیم و امروز برای ما روشن شده که این افراد چه کسانی هستند.

    گفتنی است, طبق اعلام فعالان بازار ارز فضای این بخش از چند روز قبل با حضور جدی نیروی انتظامی امنیتی شده بود. یکی از صراف ها در همین ارتباط گفت: فضای الان بازار طوری است که تقریبا همه آماده فرار هستند.

    براساس این گزارش, نیروی انتظامی با هماهنگی بانک مرکزی از هفته گذشته عملیات پلمب دفاتر واسطه صرافی‌ها را آغاز و در پی آن 4 دفتر واسطه صرافی پلمب کرده بود. بر همین اساس موج دوم پلمب دفاتر صرافی ها از روز گذشته آغاز و یک دفتر واسطه صرافی پلمب شد.

    برخی منابع اعلام کرده اند که پلمب دفاتر واسطه صرافی ها در راستای جلوگیری از قیمت سازی این دفاتر برای بازار ارز و به خصوص دلار انجام می شود.

    احتمالا ریشه این تصمیم به جلسه هفته قبل شورای پول و اعتبار برمی گردد چراکه تحولات نرخ ارز در بازار و اقدامات بانک مرکزی در این خصوص بحث طولانی جلسه شورای پول و اعتبار  در شب گذشته بود.

    طی این جلسه اقدامات بانک مرکزی به منظور ایجاد آرامش در بازار ارز مورد بحث و بررسی  قرار گرفت و تدابیری نیز برای تداوم روند کاهش  ارز در روزهای آتی اندیشیده شد. طی  این جلسه که با حضور حداکثری اعضای شورا تشکیل شد، لزوم همراهی سیاست‌ها و تدابیر در حوزه‌های مختلف حاکمیت مورد تاکید قرار گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی