عصر بازار

معاون بانک مرکزی اعلام کرد:

افزایش زمان واریز وجه پس از تراکنش

عصر اعتبار- معاون بانک مرکزی اعلام کرد: افزایش زمان واریز وجه پس از تراکنش با دستگاه کارتخوان، برای جلوگیری از خطرات و پولشویی و مبارزه با کلاهبرداری‌ها صورت گرفته است.

افزایش زمان واریز وجه پس از تراکنش
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا؛ ناصر حکیمی درباره افزایش ­زمان ­واریز انتقال وجه به حساب ­بعد از کارت کشیدن ­گفت: پلیس فتا گزارش های ­متعددی را از این قبیل کلاهبرداری ها اعلام کرده ­که با فریب مردم، از حساب آنها برداشت غیر مجاز صورت گرفته است.

    معاون فناوری های نوین بانک مرکزی ادامه داد: افزایش زمان واریز وجه بعد از کارت کشیدن، به دلیل نقص در سیستم نیست بلکه فرصتی ­است که اگر کلاهبرداری صورت بگیرد مالباخته بتواند مورد را پیگیری کند و ضرر و زیانی نبیند.

    حکیمی­ افزود: طبق استانداردهای جهانی و در همه کشورهای دنیا، ­بعد از کارت کشیدن، چند ساعتی طول می کشد که پول به حساب فروشنده واریز شود تا سامانه ها بتوانند تراکنش مشکوک را شناسایی کنند و اگر شخصی متوجه برداشت مشکوکی شود فرصت کافی برای پیگیری داشته باشد.

    وی با بیان اینکه فاصله زمانی کارت کشیدن تا واریز وجه آن به حساب فروشنده برای امنیت بیشتر خریداران است گفت: در همه دنیا این زمان 48 ساعت لحاظ شده درحالیکه این زمان در ایران، حداکثر 24 ساعت است.

    حکیمی ­ادامه داد: اگر چه سرعت انتقال وجه مطلوب است اما برای حفاظت از منافع مشتریان، زمان تسویه حساب افزایش یافته است. معاون فناوری نوین بانک مرکزی تصریح کرد: هر ساعتی که تراکنش انجام شود وجه آن ساعت 5 صبح روز بعد واریز می شود و این زمان الزاما 24 ساعت نیست یعنی اگر قبل ساعت 12 شب کارت کشیده شود، وجه آن ساعت ­5 صبح روز بعد به حساب واریز می شود بنابراین، حداقل زمان تسویه با فروشنده از لحظه کارت کشیدن تا واریز به حساب 6 ساعت و حداکثر آن 24 ساعت است.

    حذف مبادلات مالی با کدهای دستوری به علت بستر ناامن آن بود

    معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: برای حفظ و صیانت از اطلاعات مردم، نقل و انتقالات موبایلی امن سازی می شود. حکیمی  درباره علت بسته شدن نقل و انتقال پول از طریق کدهای دستوری (USSD) (یا روش های ستاره، مربع) و خدماتی از این دست از طرف بانک مرکزی از 15 بهمن گفت: در بخشنامه بانک مرکزی صحبت از بسته شدن این کدها نیست بلکه بحث بر سر ایمن سازی است.

    وی افزود: از زمانی که اطلاعات را وارد می کنید، احتمال اینکه افرادی که دسترسی به سامانه دارند بتوانند از طریق پین، ­اطلاعات خام مشترک مثل رمز و اطلاعات کارت او را ببیند وجود دارد یعنی زمانی که تراکنشی انجام می شود، رمز و شماره اطلاعات کارت که وارد می شود در دسترس افرادی که به سامانه دسترسی دارند قرار می‌گیرد بنابراین احتمال هک شدن کارت و سرقت داده های شخصی وجود دارد که این، بسیار خطرناک است.

    معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه از ابتدا، تراکنش را به 200 هزار تومان محدود کردیم چون می دانستیم مسیر کدهای دستوری خطرناک است افزود: چون تقاضا زیاد بود و مسیر جایگزینی وجود ­نداشت تا مردم از طریق موبایل خرید و شارژ دریافت کنند این مسیرها فعال باقی ماندند ولی خوشبختانه در ­­2 سال اخیر زیرساختهای مخابراتی امن در کشور ایجاد شد.

    حکیمی تصریح کرد: در طول یک سال و نیم گذشته برای امن سازی این مسیرها اقدام و تاکید کردیم تا رمز نگاری مبدا تا مقصد در 2 فاز انجام شود یعنی اینکه انتقال باید از سرویس های قدیمی و کدهای دستوری به مسیرهای جدید و اپلیکیشن هایی که روی گوشی نصب می شود صورت گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو