عصر بازار

انتظار ایران از انگلیس در حوزه اقتصاد چیست؟

عصر اعتبار- المانیتور با تحلیل مراودات ایران و انگلیس نوشت ایرانی ها خواهان افزایش نقش انگلیس از طریق تجارت بیشتر کالا نیستند، آنها انتظار دارند این کشور از طریق بازارهای مالی اش نقشی مثبت در اقتصاد ایران ایفا کند.

انتظار ایران از انگلیس در حوزه اقتصاد چیست؟
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، شرکت های خارجی بسیاری بعد از اجرای برجام به بازار عمدتا دست نخورده ایران باز گشته اند. با لغو تحریم های هسته ای تغییر فضای بین المللی نسبت به جمهوری اسلامی، روابط تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا افزایش یافته است. میزان صادرات اتحادیه اروپا به ایران در سال 2016 از 8.2 میلیارد یورو فراتر رفت، در حالی که سال پیش از آن 6.5 میلیارد یورو بود. در سال 2016 همچنین واردات اتحادیه اروپا از ایران با 244.8 درصد رشد به 5.5 میلیارد یورو رسید.

    در بین کشورهای اروپایی، فرانسه، آلمان، انگلیس و ایتالیا بالاترین سطح روابط تجاری را با ایران دارا هستند. هرچند روابط تجاری انگلیس با ایران کندتر از 3 کشور دیگر در حال رشد بوده، اما بعد از امضای برجام افزایش قابل توجهی را شاهد بوده است. جدیدترین گزارش سالانه اتاق بازرگانی ایران و انگلیس نشان می دهد که حجم روابط تجاری دوجانبه بعد از امضای برجام تقریبا 50 درصد افزایش یافته است.

    در 5 ساله منتهی به اجرای برجام، ایران و انگلیس شاهد بالاترین سطح روابط تجاری در سال 2011 بودند . (203.5 میلیون یورو) اما روابط تجاری دو کشور در سال بعد و با تشدید تحریم های هسته ای به 119.6 میلیون یورو افت کرد. حجم مبادلات دو کشور یک سال بعد به پایین ترین سطح خود یعنی 89.4 میلیون یورو رسید. اما بعد از امضای توافق موقت هسته ای در سال 2014 میزان مبادلات تجاری مجددا افزایش یافت و به 152 میلیون یورو رسید. این رقم همچنین در سال 2015 به 112.9 میلیون یورو و در سال 2016 به 171.5 میلیون یورو ارتقا یافت.

    نصرت الله تاجیک، از دیپلمات های ارشد سابق ایران معتقد است، به رغم تمام پیشرفت هایی که تاکنون ایجاد شده، عدم حضور بانک های انگلیسی در بازار ایران موجب شده تا روابط دوجانبه حتی آسیب پذیرتر شود.

    وی در این باره گفت: «عدم حضور بانک های انگلیسی در مبادلات تجاری و غیبت بازارهای مالی انگلیس در اقتصاد ایران همچون گذشته همچنان فراز و نشیب های بسیاری را در روابط دوجانبه ایجاد می کند.»

    سفیر سابق ایران در اردن همچنین معتقد است که روابط اقتصادی ایران و انگلیس باید فراتر از تجارت کالا برود تا برای ایرانیان سودمندتر باشد. «ایرانی ها در زمینه واردات کالا مشکلی ندارند. (ایرانی ها) خواهان افزایش نقش انگلیس از طریق تجارت بیشتر کالا نیستند، آنها انتظار دارند این کشور از طریق بازارهای مالی اش نقشی مثبت در اقتصاد ایران ایفا کند.»

    وی همچنین در خصوص نقشی که برگزیت می تواند در علاقمند ساختن شرکت های انگلیسی نسبت به بازار ایران ایفا کند گفت: «حجم تعاملات اجتماعی اقتصادی و سیاسی انگلیس با اتحادیه اروپا بسیار گسترده تر از حجم این تعاملات با ایران است. روابط ایران و انگلیس فاقد ثبات است و هیچ یک از دو کشور در صدد انجام سرمایه گذاری مشترک با دیگری نیست. بنابراین عناصر فراوانی وجود دارد که پیش بینی تاثیر برگزیت بر روابط اقتصادی انگلیس با ایران و به ویژه علاقمندی شرکت های انگلیسی به بازار ایران را دشوار می سازد.»

    با این حال، همچنان بسیاری از کارشناسان از جمله تاجیک معتقدند که افزایش روابط بین تهران و لندن می تواند به ایران کمک کند. تاجیک گفت: «به رغم مشکلاتی که در داخل و خارج از انگلیس وجود دارد، این کشور به نقش مهم لابی گری خود در غرب ادامه می دهد. با توجه به اینکه انگلیس به داشتن تعامل مثبت و سازنده با ایران نیاز دارد، می توان امیدوار بود که این روابط به ایران کمک کند تا بخش بیشتری از آنچه در سطح منطقه ای و بین المللی می خواهد را به دست بیاورد.»

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو