عصر بازار

هند ارز های دیجیتالی را غیر قانونی اعلام کرد

عصر اعتبار- هند معامله با تمام ارز های دیجیتالی از جمله 'بیت کوین' را غیر قانونی اعلام و تاکید کرد دولت تمام اقدامات لازم برای توقف استفاده از آنها را در کشور انجام خواهد داد.

هند ارز های دیجیتالی را غیر قانونی اعلام کرد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، آرون جیتلی وزیر اقتصاد هند در پارلمان این کشور افزود: دولت با تمام ارز های اینترنتی مخالف است و استفاده از این ارز ها غیر قانونی است.
    سال گذشته جیتلی خطاب به پارلمان هند اعلام کرده بود که قانونی برای مدیریت و کنترل ارز های فضای مجازی در هند تعریف نشده اند و بانک مرکزی هند به هیچ شرکت و یا شخصی مجوز استفاده از این ارز ها را نداده است.
    تاکنون در هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت دنیا مقررات خاصی برای استفاده از ارزهای مجازی وضع نشده است. این در حالی است که این کشور در حال حاضر به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای ارزهای مجازی در دنیا مطرح است. گفته می شود که 10 درصد از مجموع معاملات انجام شده بر روی بیت کوین در هند صورت می گیرد.
    سال گذشته وزارت امور مالی هند اعلام کرده بود که استفاده از بیت کوین و سایر ارزهای مجازی نوعی ”سرمایه گذاری متقلبانه” است که به موجب آن به جای وجود یک نظام تولید سود منصفانه و عادلانه، سرمایه گذاران قدیمی تر این ارز تنها با ورود سرمایه گذاران جدید به سود دست می یابند. به گفته ی این وزارتخانه، بیت کوین می تواند سرمایه گذاران را با نابودی ناگهانی اموالی که به سختی به دست آورده اند مواجه کند. پیش تر از این نیز بانک های هند در خصوص بیت کوین اقداماتی سخت گیرانه اتخاذ کرده بودند و هر نوع نقل و انتقال مالی در مورد بیت کوین را به شدت تحت نظر گرفته بودند.
    از آنجا که 'بیت کوین' یک واحد پول واقعی نیست و بانک های مرکزی ، هیچ کنترلی بر صدور و استفاده از آن ندارند و همچنین معاملاتی که با آن انجام می شوند هیچ سود مالی برای دولت ها ندارند ، اکثر کشورهای جهان استفاده از آن را ممنوع کرده و یا حداقل محدود کرده اند.
    بیت کوین نخستین ارز دیجیتال طراحی شده در جهان است که در سال 2017 به پدیده تبدیل شد، در بازارهای مالی سراسر جهان گسترش یافت و از انحصار رایانه بازها خارج شد.
    از ابتدای سال 2017 تاکنون، نرخ برابری بیت کوین در مقابل دلار آمریکا بیش از یک هزار و 900 درصد افزایش یافته است.
    درعین حال، برخی تحلیلگران بازار بیت کوین معتقدند در سال 2018 ارزش بیت کوین می تواند از مرز 60 هزار دلار بگذرد اما احتمال افت ارزش نیز وجود دارد.
    سال گذشته ژاپن، روسیه و نروژ 'بیت کوین' را به عنوان ابزار پرداخت قانونی پذیرفتند.
    اما آلمان و فرانسه هر دو نگرانی خود را از نبود شفافیت در معاملات 'بیت کوین' و توانایی بالقوه آن برای به هم زدن تعادل اقتصاد جهان بیان کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی