عصر بازار

سوال و جواب نوبخت و لاریجانی برای دریافت وام بلاعوض خارجی تا سقف ۵ میلیارد دلار

عصر اعتبار- در جریان رسیدگی مجلس شورای اسلامی به بند " ب" تبصره ۳ لایحه بودجه ۹۷ برای استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری یا کمک بلاعوض خارجی تا سقف ۵ میلیارد دلار بین لاریجانی و نوبخت سوال و جواب رد و بدل شد.

سوال و جواب نوبخت و لاریجانی برای دریافت وام بلاعوض خارجی تا سقف ۵ میلیارد دلار
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی شنبه رئیس مجلس شورای اسلامی از نوبخت خواست تا در خصوص مجوز استفاده از کمک بلاعوض خارجی و سرنوشت حمایت مالی دولت برای احیای دریاچه ارومیه توضیح دهد.

    محمد باقر نوبخت با اشاره به مجوز بودجه‌ای مجلس به دولت برای استفاده از تسهیلات مالی و اعتباری و کمک بلاعوض خارجی گفت: 5 میلیارد دلار پیش بینی شده در بند ب تبصره ی3 لایحه بودجه 97 زیر سقف 30 میلیارد دلاری است که در بند الف همین تبصره توسط مجلس هر سال به تصویب رسیده و دولت مجاز به استفاده از 30 میلیارد دلار تسهیلات مالی خارجی است.

    وی ادامه داد: چند سالی است که دولت با برخی از کشورهای همسایه و دیگر کشورها مذاکراتی برای دریافت تسهیلات خارجی داشته است تا بتواند برای اموری از قبیل احداث خطوط ریلی استفاده کند. رئیس جمهور در گفت و گو با روسای جمهور برخی از کشورهای همسایه موفق به تبادل موافقت‌نامه‌هایی با این کشورها شد.

    نوبخت هشدار داد: این که گفته شود این مجوزها، یکساله شود در تعاملمان با سایر کشورها مشکل به وجود می‌آورد چون روند مذاکرات، توافقات و تفاهم‌ها با سایر کشورها روندی است که گاهی بیش از یک سال به طول می‌انجامد.

    وی ادامه داد: در حال حاضر مقدمات دریافت کمک‌های مالی خارجی ایجاد شده است.

    لاریجانی با استناد به ماده 183 آیین نامه داخلی مجلس خطاب به نوبخت گفت: برای گرفتن وام یا کمک بلاعوض دولت باید متن تفسیری به صورت لایحه به مجلس ارائه کند.

    رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه مجلس در لایحه بودجه به دولت اجازه استفاده از این منبع مالی خارجی را می‌دهد ولی دولت باید بعضا مورد به مورد استفاده از این منبع را در قالب لایحه به مجلس ارائه دهد. مثل توافقی که با کشور روسیه داشتیم.

    وی ادامه داد: روند مذاکرات بین کشورها طولانی است، اما وقتی به نتیجه رسید دولت باید به مجلس لایحه بدهد.

    نوبخت در پاسخ به این تذکر لاریجانی گفت: یقینا باید اجازه مجلس را گرفت. لایحه بودجه هم استجازه  از مجلس است.

    لاریجانی هم گفت: اجازه در بودجه، متن تفسیری نیست و باید لایحه داده شود تا مشخص شود از چه کشوری برای چه موضوعی وام گرفته می‌شود.

    نوبخت ادامه داد: اگر این طور باشد نمی‌توانیم  هیچ وامی از هیچ کشوری دریافته کنیم. فرایند انعقاد قراردادها و تفاهم‌ها به انداه‌ی کافی طولانی است. حالا اگر قرار بر تهیه لایحه هم باشد باز دچار مشکل می‌شویم.

    لاریجانی گفت: به نظر من باید به انتهای بند ب تبصره 3 لایحه بودجه 93 عبارت " با رعایت ضوابط قانونی" اضافه شود.

    نوبخت هم گفت: شورای نگهبان هر سال همین مجوز قانونی را بدون مشکل تصویب می‌کند. امسال هم اجازه دهید همین روند طی شود.

    لاریجانی در واکنش به این  سخن نوبخت گفت: فکر نکنیم که کشورها برای پرداخت وام به ایران صف کشیده‌اند.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه در توضیح سوال دوم لاریجانی برای احیای دریاچه ارومیه گفت: عدد پرداخت شده برای احیای دریاچه ارومیه را به خاطر ندارم اما انجام این کار را در اولویت قرار دادیم.

    وی ادامه داد: ‌در سازمان برنامه و بودجه تعیین کردند تا بخشی از همین منابع محدودی که در اختیار داریم صرف احیای دریاچه ارومیه شود تا قدری از مشکلات کاسته شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی