عصر بازار

کارشناس مسکن:

رونق بازار مسکن مدیون مصرف کنندگان واقعی است

عصر اعتبار- یک کارشناس مسکن گفت: افزایش ۱۲.۵ درصدی فروش مسکن در تهران در ۱۰ ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، مدیون مصرف کنندگان واقعی مسکن در بازار است.

رونق بازار مسکن مدیون مصرف کنندگان واقعی است
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ، عباس شوکتی روز یکشنبه در حاشیه کارگا ه آموزشی مبارزه با پولشویی در جمع خبرنگاران افزود: این در حالی است که طبق سنوات گذشته در فروردین و ماه های محرم و صفر(سه ماه در سال) خریداران کمتری در بازار مسکن دنبال خرید هستند.
    وی اظهار داشت: در 10 ماهه نخست سال جاری در حدود 150 هزا واحد مسکونی در تهران به فروش رفته است، در حالی که سال گذشته در این مدت حدود 133 هزار واحد مسکونی در شهر تهران به فروش رفته بود.
    وی گفت: آمارهای بانک مسکن نیز نشان می دهد که پرداخت تسهیلات خرید مسکن توسط این بانک به متقاضیان واقعی تا پایان دی ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 30 درصد افزایش یافته است و این مهم ترین شاخص برای تشخیص رونق بازار مسکن است.
    به گفته وی، تا پایان دی ماه سال گذشته بانک مسکن در مجموع برای 107 هزار واحد مسکونی در سراسر کشور تسهیلات خرید مسکن پرداخت کرده است، اما در پایان دی ماه سال جاری تعداد خریداران واحدهای مسکونی که از تسهیلات این بانک استفاده کرده اند به بیش از 142 هزار نفر افزایش یافته است.
    شوکتی با اشاره به قیمت مسکن در 2 ماه گذشته افزود: در 2 ماه گذشته برخی فروشندگان واحدهای نوساز آن هم در شمال شهر تهران، تحت تاثیر انتظارات تورمی، قیمت های پیشنهادی خود را بین 20 تا 40 درصد افزایش دادند، غافل از این که تقاضا در بازار توان افزایش قیمت ها را ندارد، اما پس از مدتی قیمت ها روند نزولی پیدا کرد و به قیمت های واقعی نزدیک شد.
    این کارشناس مسکن گفت: با این حال برای کاهش حباب قیمت ها در بازار و کوتاه کردن دست سوداگران از این حوزه، متقاضیان خرید خود را به زمان دیگری موکول کنند تا بازار مسکن ثبات بیشتری پیدا کند.
    وی بیان کرد: اگر خرید مسکن فوریت نداشته باشد برای ثبات بهتر بازار مسکن خریداران دست نگه دارند تا ضمن آرامش قیمت ها در بازار به وضعیت واقعی نزدیک شود.
    او با بیان این که آثار رونق و بهبود بازار مسکن از نیمه دوم سال جاری خود را بیشتر نشان داد، گفت: در دولت دوازدهم افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن عامل مهمی در رونق بازار مسکن بوده است.
    این کارشناس مسکن معتقد است که افزایش قیمت مسکن طی ماه های آینده کمتر از سود بانکی خواهد بود، گفت: با وجود تقاضای بیشتر در بازار مسکن برای واحدهای کم متراژ بویژه واحدهای بین 60 تا 80 متری می توان پیش بینی کرد افزایش قیمت واحدهای کم متراژ با توجه به نرخ تورم موجود بیشتر نخواهد شد.
    این کارشناس حوزه مسکن با بیان این که در سال آینده سیر صعودی افزایش تعداد معاملات مسکن در متراژهای متوسط همچنان ادامه خواهد داشت، گفت: قیمت مسکن نیز هیجانی و جهشی افزایش نخواهد یافت و هرگونه افزایش قیمت ها در بازار در حدود نرخ تورم خواهد بود.
    وی با اشاره به قیمت هر متر مربع واحدهای مسکونی مورد معامله در شهر تهران گفت: در 10 ماهه نخست سال جاری متوسط هر متر مربع واحد مسکونی در تهران 47 میلیون ریال بوده، اما با اختصاص سهم 10 درصدی بیشترین قیمت آپارتمان های مورد معامله در تهران بین 30 تا 35 میلیون ریال بوده است.
    شوکتی با بیان این که در این مدت دامنه قیمت واحدهای مورد معامله مسکن در تهران بین 25 تا 30 میلیون ریال حدود 9.5 درصد بوده است، گفت: سهم آپارتمان های فروشی 35 تا 40 میلیون ریالی نیز به ازای هر متر مربع در تهران حدود 9 درصد بوده است.
    به گفته این کارشناس مسکن، در این مدت 56.6 درصد واحدهای مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران (52 میلیون و 400 هزار ریال) به فروش رفته است و این نشان می دهد که در بازار خریداران و مصرف کنندگان واقعی به دنبال خرید واحدهای مسکونی با متراژ کوچک و قیمت کمتری هستند.
    وی اظهار داشت: آمار معاملات مسکن در دی ماه سال جاری در تهران حاکی از اقبال فروش بیشتر واحدهای مسکونی 60 تا 70 مترمربعی بوده که حدود 15.5 درصد معاملات را به خود اختصاص داده است.
    به گفته شوکتی، پس از آن بیشترین سهم معاملات به واحدهای 50 تا 60 متری اختصاص دارد که سهم آن 13.5 درصد بوده و سهم فروش آپارتمان های 70 تا 80 متری نیز 12.5 درصد بوده و این نشان می دهد که خریداران در تهران با بیش از 50 درصد سهم بیشتر به دنبال خرید واحدهای کمتر از 80 متری هستند.
    وی گفت: خریداران واحدهای مسکونی در تهران در دی ماه سال جاری بیشتر به دنبال خرید واحدهای 150 تا 200 میلیون تومانی بودند و سهم آن در معاملات مسکن تهران بیش از 11.5 درصد بوده و پس از آن خریداران به دنبال خرید واحدهای مسکونی 200 تا 250 میلیون تومانی بودند و در مجموع در این ماه حدود 52.6 درصد از معاملات به واحدهای مسکونی با ارزش کمتر از 4 میلیارد ریال اختصاص داشته است.
     بر اساس گزارش جدید بانک مرکزی تعداد معاملات آپارتمان های مسکونی شهر تهران در دی ماه امسال به 19 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل 13.5 درصد افزایش نشان می دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو