عصر بازار

مدیر اداره ریالی و نشر بانک مرکزی خبر داد:

آغاز پیش فروش سکه از ۱۷ بهمن

عصر اعتبار- مدیر اداره ریالی و نشر بانک مرکزی از آغاز پیش فروش سکه در ۱۷ بهمن خبر داد و گفت: به جای اعلام قیمت قطعی نرخ سکه، قیمت ها بر اساس نرخ روز تحویل و با اعمال تخفیف تعیین می شود.

آغاز پیش فروش سکه از ۱۷ بهمن
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «مسعود رحیمی» روز یکشنبه در نشست خبری گفت: با توجه به افزایش قیمت سکه در نیمه پاییز امسال، بحث هایی مطرح شد که بانک مرکزی به موضوع ورود کند.

    وی افزود: در آن زمان قیمت سکه حدود 250 هزار تومان حباب داشت که از اوایل آذر ماه حراجی سکه در بانک کارگشایی کلید خورد.
    مدیر ریالی و نشر بانک مرکزی افزود: در همین دو ماه گذشته توانستیم حباب قیمت سکه را از بازار تخلیه کنیم.
    وی با بیان اینکه نقدهایی به مداخله بانک مرکزی وارد می شد مبنی بر اینکه فقط عرضه در تهران بوده است، گفت: فروش آنی یکی دیگر از ایرادات مطرح شده بود و پیشنهاد می شد فروش آتی هم در دستور کار قرار گیرد.
    رحیمی افزود: پیش فروش سکه از 17 بهمن در 1312 شعبه بانک ملی در سراسر کشور آغاز می شود و پیش خرید برای همه افراد حقیقی بالای 18 سال وجود دارد و می توانند با در دست داشتن کارت ملی اقدام کنند.
    وی افزود: سررسید سکه ها شش ماه و یکساله است و در ابتدای ثبت نام یک میلیون تومان باید بپردازند.
    مدیر ریالی و نشر بانک مرکزی افزود: برای این پیش فروش 9 درصد تخفیف برای پیش فروش یکساله و 4 درصد برای پیش فروش 6 ماه در نظر گرفته شده است.
    وی تاکید کرد: هدف بانک مرکزی این نیست که قیمت ها را جابجا کند و بازدهی سود منطقی در نظر گرفته شده است که میزان سود آن 15 درصد تا یکسال آینده خواهد بود که شبیه سپرده گذاری بانکی است.
    رحیمی تاکید کرد: قرار نیست هیچ کارمزدی از مردم در شعب بابت پیش فروش سکه اخذ شود. تخفیف ها بر اساس قیمت روز تحویل محاسبه می شود.
    وی یادآور شد: قیمت سکه بر اساس قیمت جهانی هر اونس طلا و قیمت دلار محاسبه می شود و به طور قطع نمی شود مشخص کرد هر روز رقم دقیق آن چیست.
    مدیر کل اداره ریالی و نشر بانک مرکزی تاکید کرد: پیش فروش سکه تا اطلاع ثانوی و بر اساس میزان استقبال مردم ادامه خواهد یافت و در شرایط کنونی تنها سکه تمام مشمول طرح پیش فروش است.
    این مسئول در بانک مرکزی با تاکید بر اینکه این بانک برنامه حضور بلندمدت در بازار سکه ندارد، از فروش نزدیک230 هزار قطعه نیم سکه و سکه تمام در کارگشایی بانک ملی خبر داد و پیش بینی کرد که برگزاری جلسات حراجی تا پایان سال ادامه یابد.
    به گفته وی، از آغاز حراجی سکه تاکنون 107 هزار نیم سکه و 120 هزار سکه تمام بهار آزادی در بانک کارگشایی به فروش رفته است.
    رحیمی با بیان اینکه در تعیین قیمت سکه ارزش ذاتی طلا و نیز قیمت جهانی اونس و ارز اثرگذار است، در پاسخ به اینکه چرا هنوز قیمت سکه تمام در بازار حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است، اظهار داشت: اگر بانک مرکزی دخالت نمی کرد، ممکن بود قیمت سکه به حدود یک میلیون و 700 هزار تومان هم برسد و حباب 250 هزار تومانی ایجاد شود.
    وی درباره احتمال استقبال مردم از پیش فروش سکه گفت: اعمال تخفیف 9 درصدی برای پیش فروش یکساله با توجه به اینکه افراد یک میلیون تومان پیش پرداخت دارند، باز هم پیش خرید آن را جذاب نگه داشته است و انتظار می رود خریداران در زمان تحویل سکه حدود 15 درصد سود داشته باشند.
    مدیر اداره ریالی و نشر بانک مرکزی با بیان اینکه تاریخ ضرب سکه هایی که پیش فروش خواهند شد مربوط به سال 1386 یعنی آخرین دوره ضرب سکه در بانک مرکزی است، اظهار داشت: باوجود حراج سکه و نیز انجام پیش فروش، ذخایر طلا و سکه بانک مرکزی در شرایط خوبی قرار دارد و هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد.
    وی خاطر نشان کرد: بانک مرکزی طی پنج سال گذشته هیچ مداخله ای در بازار سکه و طلا نداشته است و در سال های پیش جز در مواردی که دستگاه ها درخواست سکه داشتند، فروش و عرضه ای نداشت.
    رحیمی درباره اینکه گفته شده در زمان حراجی سکه دلالان در بازار و حراجی مداخله می کردند، گفت: در حراجی مکانسیم بر مبنای عرضه و تقاضاست؛ نمی توان به طور کامل فعالیت دلالان را نفی کرد اما با توجه به عرضه سکه، به میزان نیاز مردم سکه عرضه می شود و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
    مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی درباره اینکه آیا سکه ها در بسته بندی های مخصوص (وکیوم شده) عرضه می شود، گفت: با توجه به اقداماتی که در بانک مرکزی در دست انجام است، عرضه سکه ها به صورت وکیوم شده قطعی نیست و بعید می دانم در سررسید 6 ماهه بتوان سکه ها را بسته بندی شده و با بارکد ویژه عرضه کنیم.
    وی افزود: البته طرح پلمپ سکه ها و اختصاص بارکد به آنها در دستور کار بانک مرکزی است؛ این کار الزاماتی دارد که در صورت فراهم شدن شرایط، اطلاع رسانی درباره آن انجام می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی