عصر بازار

هشدار سازمان ملل درباره چالش دلهره‌آور بیکاری جوانان در جهان

عصر اعتبار- سازمان ملل در گزارشی، بیکاری جوانان را چالشی دلهره‌آور برای سیاست‌گذاران سراسر جهان دانست.

هشدار سازمان ملل درباره چالش دلهره‌آور بیکاری جوانان در جهان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سازمان ملل در گزارش خود ارتقای اشتغال کامل و سازنده و کار مناسب برای همگان را از اجزای اصلی شعار 2030 برای رسیدن به توسعه پایدار دانست. با وجود شتاب گرفتن فعالیت‌های اقتصادی، شاخص‌های اخیر بازار کار، نشان‌دهنده پیشرفتی تدریجی به سمت این هدف در بیشتر اقتصادهای توسعه یافته، در حال گذار و در حال توسعه هستند. در کشورهایی چون آلمان، ژاپن، مکزیک و آمریکا، نرخ بیکاری به سطوح پایین مورد انتظار رسیده‌اند.

    حدود 200 میلیون نفر در سراسر جهان بیکارند و به علاوه، بیش از 40 درصد جمعیت شاغل در کشورهای با درآمد پایین، در فقر مطلق زندگی می‌کنند. در همین حال، بیش از 40 درصد کارکنان جهان مشاغل آسیب‌پذیر داشته یا دسترسی کمی به حمایت‌های اجتماعی دارند و یا اصلا دسترسی ندارند، درآمد ناپایداری دارند و امنیت شغلی شان در سطح پایینی قرار دارد.

    امنیت شغلی طی یک دهه اخیر در بسیاری از اقتصادها بدتر شده است و در مقابل سهم کارهای پاره وقت با درآمد غیرثابت افزایش یافته است، قدرت چانه‌زنی کمتر شده و نابرابری افزایش یافته است. زنان و جوانان بیش از سایرین در دورنمای شغلی خود با چالش مواجهند. هر دو گروه نرخ بیکاری بالاتری از حد متوسط دارند و جوانان با احتمال سه برابر بیشتر از افراد بالغ بیکار می‌مانند.

    سطوح بالای بیکاری جوانان همچنین یکی از علل پیشرفت و توسعه کندتر، کمبود صداقت اجتماعی و ریسک بالاتر ناآرامی‌های اجتماعی است که لازم است با در نظر گرفتن این هزینه‌ها، بیشتر با جوانان همراه شد، شرایط انتقال آنها به کار را هموار کرد و ارتقای کیفیت مشاغل موجود را اولویت حیاتی قرار داد.

    در سراسر جهان، جوانان با چالش‌های معینی هنگام ورود به کار مواجهند. افراد جوان به نسبت سایرین با خطر بیشتری برای نداشتن امنیت شغلی و یا اشتغال کوتاه مدت و غیر رسمی مواجهند. بیش از سه چهارم جوانان شاغل در مشاغل غیررسمی فعالند و از کمبود حمایت اجتماعی و جریمه‌های بالا در دستمزد خود رنج می‌برند. در نتیجه 160 میلیون شاغل جهان در سراسر جهان در فقر به سر می‌برند. نرخ بیکاری جهانی جوانان از 12.3 درصد سال 2006 به 13 درصد در سال 2017 افزایش یافت.

    بنا بر اعلام، بازار کار اروپا رو به بهبود است، هرچند که تنوع قابل توجهی بین کشورهای مختلف این قاره دیده می‌شود. نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا به 7.3 در نوامبر سال گذشته رسید که در مقایسه با 8.3 درصد مدت مشابه سال قبل، کاهش نشان می‌دهد. این کمترین نرخ بیکاری ثبت شده از اکتبر 2008 است. کمترین نرخ بیکاری متعلق به جمهوری چک با 2.5 درصد و آلمان و مالت با 3.6 درصد است اما از طرف دیگر نرخ بیکاری در یونان و اسپانیا کماکان بالاست و به ترتیب 20.5 و 16.7 درصد است.

    در خاورمیانه هم بیکاری یکی از مشکلات جدی منطقه باقی مانده است. به دلیل تغییرات ساختاری در جمعیت و سطح تحصیلات، الگوی اشتغال در منطقه غرب آسیا کمتر دارای چرخه ای منظم بوده است. در اکتبر 2017، نرخ بیکاری افراد دارای مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم در ترکیه برای مردان 9 درصد و برای زنان 18.1 درصد بوده اما نرخ بیکاری افراد دارای مدرک تحصیلی دیپلم و کمتر برای مردان 8.2 درصد و برای زنان 10.9 درصد بوده است.

    در عربستان  هم روندی مشابه به چشم می‌خورد و 7.3 درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی مرد عربستان و 33.9 درصد زنان در سه ماهه سوم سال 2017 بیکار بودند، 40 درصد کل بیکاران عربستان را فارغ التحصیلان زن تشکیل می دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی