عصر بازار

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس:

برق مناطق گرمسیر ارزان می‌شود

عصر اعتبار- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه برق مناطق گرمسیر در بخش اخذ عوارض نسبت به گذشته در سال آینده ارزان می‌شود، گفت: اصل عوارض ۸ درصدی در سال آینده در همه مناطق کشور یکسان است.

برق مناطق گرمسیر ارزان می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، اسدالله قره‌خانی در توضیح مصوبه مجلس در لایحه بودجه 97 در خصوص اخذ عوارض 8 درصدی از برق مصرفی، گفت: بند «ه» مربوط به موضوع ماده 5 قانون حمایت از صنعت برق کشور جهت اخذ عوارض 8 درصدی برای برق مصرفی تعیین شده است که از منابع حاصله برای توسعه برق روستایی، انرژی‌های تجدیدپذیر و سرمایه‌گذاری استفاده خواهد شد.

    وی افزود: سال گذشته این میزان عوارض برای همه 50 ریال بود که پیشنهاد شده بود امسال این میزان به 60 ریال افزایش پیدا شود که با آن مخالفت شد و به جای آن عوارض 8 درصدی تعیین گردید.

    قره‌خانی توضیح داد: تعیین عوارض 8 درصدی بیشتر برای کمک به کسانی است که ساکن مناطق گرمسیر هستند. آنها به دلیل شرایط آب و هوایی نمی‌توانند بخصوص در فصل گرما بدون وسایل سرمایشی زندگی کنند که طبیعتا استفاده مکرر از وسایل سرمایشی باعث افزایش قیمت برق مصرفی آنها می‌شد.

    وی افزود: البته محاسبه برق مردم در مناطق گرمسیر بر اساس میزان مصرف بر مبنای کیلووات ساعت بود که تعرفه آنها بسیار پایین‌تر از سایر مناطق معتدل و برخوردار محاسبه می‌شد اما علیرغم تعرفه پایین در این مناطق شاهد بودیم که عوارضی که از آنها به ازای هر کیلو وات ساعت گرفته می‌شد به مراتب از میزان مبلغ مصرف برق‌شان بیشتر می‌شد.

    سخنگوی کمیسیون انرژی تاکید کرد:‌ ما با این مصوبه خواستیم که به این افراد کمک کنیم یعنی اگر مثلا میزان مصرف برق آنها 100 هزار تومان شود باید برای عوارض 8000 تومان پرداخت کنند حال اینکه پیش از این میزان پرداختی عوارض آنها خیلی بیشتر از این 100 هزار تومان یعنی حتی به 200 هزار تومان فقط برای پرداخت عوارض می‌رسید.

    وی در عین حال با تاکید بر اینکه اخذ عوارض در همه نقاط کشور یکسان است، گفت: تفاوت نقاط گرمسیری با سایر نقاط پایین بودن تعرفه مصرف‌شان به دلیل شرایط آّب و هوایی است بنابراین در جمع‌بندی می‌توان گفت که برق در مناطق گرمسیر از لحاظ اخذ عوارض ارزان می‌شود و در سایر نقاط تغییر آنچنانی نمی‌کند.

    قره‌خانی در پایان گفت که میزان 8 درصدی اخذ عوارض برای همه استفاده‌کنندگان از برق یعنی واحدهای مسکونی، صنعتی، اداری، تجاری و ... لحاظ می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی