عصر بازار

عملکرد بانک مرکزی به مناسبت دهه فجر (۳)

عصر اعتبار- در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و مطابق با برنامه های کلان اقتصاد، بانک مرکزی اقدام به تولید این اسناد بهادار کرده است. همچنین این بانک به منظور عمل به وظایف خود در زمینه مدیریت گردش وجوه نقد، اقداماتی را نظیر تامین وجه نقد مورد نیاز زائران اربعین حسینی، پیگیری موضوع اصلاح و بروز‌رسانی آیین‌نامه ورود، صدور و معاملات طلا، نقره و پلاتین و نیز عرضه سکه طلا از طریق بانک کارگشایی اجرایی کرده است.

عملکرد بانک مرکزی به مناسبت دهه فجر (۳)
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، در ادامه گزارش های ایام دهه فجر، امروز به مهم ترین اقدامات، مدنظر بانک مرکزی در حوزه نشر اسکناس و تولید کاغذ اسناد بهادار از ابتدای سال جاری تاکنون پرداخته می شود.


    1. کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار بانک مرکزی

    کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار بانک مرکزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد تأکید مقام معظم رهبری و مطابق با برنامه­های کلان بانک مرکزی و با تکیه بر تعهد، پشتکار، تلاش اعتقادی و اتخاذ تصمیم مناسب در مواجهه با محدودیت­ ها و شرایط ناپایدار تجاری، مبادرت به هدف گذاری، تدوین نقشه ­راه و برنامه ­ریزی لازم کرده و با تمرکز بر تولید و تأمین کاغذهای اسکناس و ایران­ چک مورد نیاز بانک مرکزی، با جذب سفارشات کاغذهای امنیتی سازمان­ های دولتی و شبکه بانکی کشور مطابق برنامه مشخص، اقدام به تولید و تحویل طبق نیاز آن سازمان­ ها کرده است.

    همچنین با درج مقررات «موکول شدن ورود کاغذهای امنیتی با مجوز بانک مرکزی» درکتاب «مقررات صادرات و واردات سال 1395» و همچنین ثبت ممنوعیت واردات «انواع کاغذهای امنیتی به منظور تولید اوراق بهادار و کاغذهای دارای علامت رسمی دولتی (واترمارک با آرم جمهوری اسلامی ایران)» در «فهرست تکمیلی ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای مشابه تولید داخلی توسط دستگاه­های دولتی» وزارت صنعت، معدن و تجارت، گام مؤثری در تغییر رویکرد تأمین­ کنندگان کاغذهای امنیتی به استفاده از ظرفیت و توان تولید این کارخانه بجای واردات کاغذهای امنیتی برداشته شده و اثرات مثبت آن در بازه زمانی میان مدت و دراز مدت به لحاظ ایجاد اشتغال در زنجیره تأمین مواد اولیه در داخل و جلوگیری از خروج میلیون­ ها دلار ارز از کشور نمایان شده و تداوم خواهد یافت.

    بر این اساس، مجموع میزان سفارش تولید انواع کاغذهای امنیتی غیر از اسکناس و ایران­ چک در سال جاری1120تن بوده که بخش زیاد آن تولید و به مشتری تحویل شده و مابقی آنها نیز در حال تولید است.

    2. اقدامات حوزه نشر اسکناس و خزانه 

    تامین وجه نقد مورد نیاز زائران اربعین حسینی

    با هدف ارایه مطلوب خدمات بانکی به زایران شرکت کننده در پیاده‌روی اربعین حسینی در استان‌های کرمانشاه، خوزستان و ایلام، با هماهنگی ناظران پولی مستقر در منطقه، پس از برآورد وجوه نقد مورد نیاز استان‌های یادشده، نسبت به تامین آن از محل خزائن در اختیار بانک مرکزی اقدام شد. همچنین در ایام برگزاری مراسم نظارت مستمر بر وضعیت شعب، باجه‌ها ودستگاه‌های خودپرداز منطقه انجام شد.

    همچنین پیش بینی اسکناس و ایران‌چک مورد نیاز سیستم بانکی در ایام پایانی سال و برنامه‌ریزی برای تامین آن از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه است.

    پیگیری موضوع اصلاح و بروز‌رسانی آیین‌نامه ورود، صدور و معاملات طلا، نقره و پلاتین

    به منظور بروز‌رسانی و انطباق آیین نامه ورود، صدور و معاملات طلا، نقره و پلاتین مصوب شورای پول و اعتبار با سایر قوانین و مقررات موجود، اصلاح آیین‌نامه مورد اشاره دردستور کار این بانک قرار گرفته است. براین اساس؛ نقطه نظرات سازمان‌های ذی‌ربط در حوزه فلزات گران‌بها و ادارات مرتبط در بانک مرکزی دریافت شده است که پس ازجمع‌بندی، نسبت به تهیه طرح پیشنهادی اقدام خواهدشد.

    عرضه سکه طلا از طریق بانک کارگشایی

    با توجه به نوسانات ایجاد شده در بازار طلا و بالا رفتن قیمت سکه‌های بهار آزادی، به منظور تامین تقاضا و ایجاد تعادل و کنترل و تنظیم بازار طلا، از ابتدای آذر‌ماه سال جاری، عرضه سکه‌های طلای بهارآزادی از طریق بانک کارگشایی آغاز شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو