عصر بازار

رشد ۲۰ درصدی حق بیمه ها در ۹ ماهه امسال

عصر اعتبار- رییس کل بیمه مرکزی در نشست خبری با تشریح دست‌آوردهای صنعت بیمه در سال جاری اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال شاهد رشد ۲۰ درصدی حق بیمه‌ها و ۲۳ درصدی خسارت‌های پرداختی بوده‌ایم.

رشد ۲۰ درصدی حق بیمه ها در ۹ ماهه امسال
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، عبدالناصر همتی ادامه داد: دراین مدت، 70 درصد بیمه‌نامه‌ها در رشته شخص ثالث، درمان و بیمه زندگی صادر شده و این نشان می‌دهد بیمه‌های بازرگانی در بطن زندگی مردم نفوذ کرده و با استقبال روزافزون مواجه شده است.

    همتی گفت: در پایان سال 95 ضریب نفوذ صنعت بیمه کشور به 2.2 درصد رسیده بود که با توجه به رشد20 درصدی صنعت بیمه انتظار می‌رود نفوذ بیمه در کشور افزایش بیشتری یابد.
    وی یادآوری کرد: در یک سال گذشته حوادث تلخی در کشور رخ داد اما صنعت بیمه در آنها سربلند بود و می‌توان به عملکرد صنعت بیمه در حادثه پلاسکو، قطار سمنان، معدن یورت و زلزله کرمانشاه اشاره کرد.
    همتی ادامه داد: در زلزله اخیر، صنعت بیمه تاکنون 80 میلیارد تومان خسارت پرداخت کرده اما برآورد ما از تعهدات صنعت بیمه 170 میلیارد تومان است که با تکمیل پرونده‌ها به بیمه‌گزاران پرداخت‌می شود.
    رییس کل بیمه مرکزی درباره بیمه زندگی نیز گفت: خوشبختانه این رشته بیمه در 2 سال گذشته با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه بوده و 70 درصد رشد داشته است.
    همتی در همین خصوص افزود: سال 95 حدود 2.5 میلیون نفر بیمه عمر جدید خریداری کردند و از کل جمعیت ایران 14.5 میلیون نفر دارای بیمه عمر هستند. البته در برخی کشورها سهم بیمه عمر از پرتفوی بیمه حدود 50 درصد است، بنابراین باید تلاش کنیم این سهم در ایران نیز افزایش یابد.
    وی تصویب آیین‌نامه‌های قانون جدید بیمه شخص ثالث را از مهمترین برنامه‌های بیمه مرکزی اعلام کرد و گفت: امیدواریم نیروی انتظامی از 26 بهمن، سامانه تخلفات رانندگی را در اختیار بیمه قرار دهد تا آن را در صدور بیمه‌نامه‌ها اعمال کنیم زیرا طبق قانون بیمه‌نامه رانندگان پرخطر بیشتر از دیگران است.
    رییس کل بیمه مرکزی در خصوص اهمیت مدیریت ریسک در صنعت بیمه نیز بیان کرد: در حوادث اخیر اهمیت این مهم بیش از گذشته نمایان شد و امیدواریم بیمه مرکزی با اقداماتی که آغاز کرده است فعالیت خوبی در این حوزه داشته باشد. در همین راستا ما در چند روز آینده اعطای جایزه به واحدهای صنعتی برتر در حوزه پیشگیری و ایمنی را خواهیم داشت.
    همتی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این‌که تنها 30 درصد بیمه بدنه کشتی سانچی به صنعت بیمه ایران مربوط می‌شود، اظهار کرد: 70 درصد بدنه را یک شرکت بیمه نروژی بر عهده دارد که اعلام آمادگی کرده خسارت آن را بپردازد.
    رییس کل بیمه مرکزی افزود: از سهم 10 میلیون دلاری ایران، کمتر از 5 میلیون دلار به عهده بیمه البرز و ملت است و بقیه از محل بیمه اتکایی بیمه مرکزی پرداخت می‌شود.
    وی درباره بیمه خدمه نیز گفت: مسئولیت آن بر عهده کلوپ‌های بیمه‌ای است ضمن آنکه خسارت آلودگی آن نیز به عهده این کلوپ‌ها است.خدمه کشتی تا سقف حدود 100 میلیون تومان نزد شرکت‌های بیمه داخلی بیمه حوادث بوده‌اند.
    همتی در ادامه درباره مصوبه کمیسیون تلفیق درباره ممنوعیت دریافت سود از حساب‌های بانکی شرکت‌های بیمه، اظهار کرد: در گزارشی که به صحن مجلس ارائه شد، این رویه اصلاح شد و شرکت‌های بیمه و بانک‌ها از این مصوبه مستثنی شدند زیرا منابع این حساب‌ها مربوط به مردم است و بیمه‌ها باید 30 درصد منابع خود را در بانک‌ها نگهداری کنند.
    وی همچنین درباره این‌که بیمه مرکزی قرار نیست بیمه عمومی صادر کند، اظهار کرد: رویکرد ما این نیست که مجوز عام بیمه بدهیم و توصیه ما این است که به سمت بیمه‌های تخصصی حرکت کنیم و تسهیلاتی هم در این زمینه در نظر گرفته‌ایم.
    رییس کل بیمه مرکزی درباره اداره کل نظارت بر بیمه‌های زندگی که به تازگی تاسیس شده، گفت: این اداره تمام ذخایر سرمایه‌گذاری و تعهدات را کنترل می‌کند و بدین ترتیب بازدهی‌هایی که از سوی شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود بررسی خواهد شد و این بررسی به صورت سیستمی و نه لزوما مبنی بر گزارشی است که آنها ارائه می‌کنند.
    همتی همچنین سود خالص شرکت‌های بیمه را در سال گذشته 700 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: شرکت‌های بیمه 1050 میلیارد تومان مالیات و عوارض در سال گذشته به دولت پرداخته‌اند؛ در نتیجه در مجموع سود شرکت‌های بیمه‌ای 1750 میلیارد تومان بوده است که این میزان از نظر ما سود قابل قبولی است.
    رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد که بهتر است به جای این‌که برخی نگران سوددهی صنعت بیمه باشند، عوارض و موارد اضافی را از دوش این صنعت بردارند و آنگاه خواهند دید که این صنعت نه تنها مشکلی ندارد بلکه می‌تواند به توسعه بیشتر اقتصاد کمک کند.
    وی خواستار حذف مالیات از بیمه شد و تاکید کرد که این اقدام به توسعه صنعت بیمه و ارزان شدن بیمه‌نامه‌ها به ویژه در رشته بیمه عمر منجر می‌شود.
    همتی گفت: دو سال پیش که به این صنعت بازگشتم، رشته بیمه شخص ثالث در شرایط زیان‌دهی قرار داشت اما اکنون خسارت در این رشته کنترل شده است.
    وی با تاکید بر این‌‎که وضعیت بیمه درمان تکمیلی نیز رو به بهبود است و در رشته مسئولیت نیز با نظارت بیمه مرکزی مشکلات حل می‌شود، گفت: البته بخشی از وضعیت صنعت بیمه به اوضاع عمومی اقتصاد ایران باز می‌گردد؛ هرچه اوضاع بهبود یابد، شرکت‌ها بهتر می‌توانند حق بیمه خود را بپردازند و شرکت‌های بیمه نیز از ایفای تعهدات خود بر می‌آیند.
    رییس کل بیمه مرکزی در زمینه بیمه‌های عمر نیز به مردم اطمینان داد که 25 درصد حق بیمه‌های عمر آنها نزد بیمه مرکزی به صورت اتکایی اجباری نگهداری می‌شود و این نهاد ناظر با اعلام نرخ‌های فنی بر حساب‌های این رشته بیمه نظارت دارد تا در زمان ایفای تعهدات شرکت‌ها مشکلی پیش نیاید.
    وی با تاکید بر این‌که امروز شرکت‌های بیمه ذخایر کافی در اختیار دارند، گفت: قرار است در یک برنامه سه ساله کمبود ذخایر شرکت‌ها رفع شود که اجرای آن از پارسال آغاز شد و با این کار اکنون حجم ذخایر صنعت بیمه به 33 هزار میلیارد تومان رسیده است.
    همتی درباره مشکلات بیمه منحله توسعه نیز گفت: در ابتدای انحلال این شرکت تصور می‌شد که حجم تعهدات آن 800 میلیارد تومان است که تاکنون این رقم به بیمه‌گزاران پرداخت شده است اما هنوز حدود 400 میلیارد تومان از تعهدات آن باقی‌مانده که با هماهنگی قوه قضاییه قرار است با فروش املاک و دارایی‌های بیمه توسعه در اختیار بیمه ایران قرار گیرد تا صرف پرداخت تعهدات آن شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو