عصر بازار

چرا دلار ۴۸۰۰تومان شد؟

عصر اعتبار- نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاهش نرخ سودبانکی یکی از دلائل مهم افزایش قیمت دلار در هفته‌های اخیر بوده است، گفت: افزایش قیمت ارز و نوسانات آن منجربه افزایش قیمت کالاهای وارداتی شده و یک انتفاع شبه‌رانتی برای دارندگان ارز ایجاد می‌کند.

چرا دلار ۴۸۰۰تومان شد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، ابوذر ندیمی درباره افزایش قیمت دلار طی روزهای اخیر که به مرز 4800 تومان هم رسید گفت: نوسانات قیمت دلار می‌تواند ناشی از علل اقتصادی یا علل غیراقتصادی مانند کاهش عرضه از سوی دولت یا محدودیت برای صرافان باشد. از سوی دیگر باید به این نکته توجه داشت که تقاضای دلار یا برای مقاصدی مثل مسافرت و تفریح است یا برای خرید کالا از خارج از کشور،  اگر تقاضا صرفاً برای مقاصد تفریحی باشد ظرفیت بازار محدود است اما اگر برای خرید کالا از خارج از کشور باشد در زمان نوسانات محدودیت در این حوزه بیشتر می‌شود و این موضوع اثرات نامطلوبی برای اقتصاد دارد.

    وی افزود،  مدیریت ارز و عرضه آن توسط صرافان و دولت علائمی را به متقاضیان ارز ارسال کرد که منجر به افزایش تقاضا در این حوزه شد، کنار این موضوع کاهش نرخ سود بانکی یکی از مهمترین عواملی بود که سرمایه‌های سرگردان را به این بازار سوق داد.

    به هر حال به‌نظر می‌رسد  موضوع التهابات و نوسانات دلار  برای طولانی‌مدت نمی‌تواند دوام داشته باشد مگر آنکه دلایل جامع‌تری در نوع تزریق دولت و یا سامانه‌های وارداتی رخ داده باشد.

    به‌گفته ندیمی، ارز داخل راهی جز تبدیل به ریال ندارد پس یا برای اهداف سرمایه‌ای خرید می‌شود تا بعداً گران‌تر فروخته شود و یا برای بعد تجاری که در این حالت امکان افزایش قیمت اقلام مصرفی وارداتی وجود دارد.

    وی با بیان اینکه دولت باید برای سرمایه‌ای شدن ارز و فروش گران‌تر آن در آینده راهبرد لازم را اتخاذ کند، گفت: در  حوزه ارز تفریحی خوش‌بختانه تصمیمات خوبی در لایحه بودجه 97 گرفته شده که می‌تواند تا حدودی تقاضا از این محل را مدیریت کند.

    به‌گفته مشاور سازمان برنامه و بودجه، افزایش قیمت ارز و نوسانات آن منجر به افزایش قیمت کالاهای وارداتی شده و همچنین صادرات را در کوتاه‌مدت با وقفه مواجه می‌کند.

    وی افزود، نوسانات منجر به توقف مقطعی برخی کسب‌وکارها شده که مشخصاً یک روند نامطلوب برای اقتصاد کشور به‌حساب می‌آید.

    ندیمی تأکید کرد، در چهل سال گذشته ارز همواره یک فرصت برای خریداران و گیرندگان آن بوده و هر دو دسته از افزایش ناگهانی قیمت دلار منتفع شده‌اند. به هر حال خرید و فروش دلار همواره یک سوداگری با نفع زیاد بوده و فقط در یک برهه  محدودی با کاهش قیمت مواجه شده و در عمده موارد منجر به انتفاع سوداگرانه برای دارندگان آن شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو