عصر بازار

چشم‌انداز سرمایه‌گذاری خارجی در جهان

عصر اعتبار- حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال‌های اخیر تغییرات بزرگی داشته است. سال گذشته میزان این سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به سال ۲۰۱۶ کاهش یافت.

چشم‌انداز سرمایه‌گذاری خارجی در جهان
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، از آنجا که رونق اقتصاد و تجارت جهان به رشد همکاری‌ها بین اقتصادهای بزرگ و کوچک وابسته است، درباره کاهش میزان سرمایه‌گذاری‌ها در سال گذشته نگرانی‌هایی وجود دارد، البته بسیاری از تحلیلگران معتقدند امسال شرایط بار دیگر امیدبخش خواهد شد زیرا وضعیت کلی اقتصاد جهان بهتر است.رشد قیمت مواد خام و رونق فراگیر اقتصادی در کشورها و مناطق مختلف، در کنار افزایش ارزش ادغام‌ها و تصاحب‌ها، حاکی از آن است که در سال‌جاری وضعیت بهتر خواهد بود اما این به معنای از میان رفتن ریسک‌ها نیست. یکی از مهم‌ترین موانع اعتماد سرمایه‌گذاران، ابهام درباره سیاست‌های تجاری در اقتصادهای بزرگ به‌ویژه آمریکاست.
    دولت آمریکا در یک سال اخیر آشکارا اقدامات حمایت‌گرایانه انجام داده و پیش‌بینی می‌شود این رفتار امسال ادامه پیدا کند. سرمایه‌گذاران بین‌المللی از ابهام می‌ترسند و اگر مشخص نباشد رویه‌های تجاری به چه شکلی خواهد بود، قطعا از میزان سرمایه‌گذاری‌ها کاسته خواهد شد. برخی مقامات دولت آمریکا نسبت به قوانین تجارت جهانی انتقادهایی مطرح کرده‌اند و این می‌تواند مقدمه اقدامات خلاف‌عرف از سوی دولت آمریکا باشد.یکی از موضوعات مهم در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی، تلاش‌هایی است که از سوی کشورهای خاورمیانه برای ایجاد زمینه‌های مناسب جذب سرمایه‌گذاران صورت گرفته است. این باور پدید‌آمده که افزایش همکاری‌ها به نفع همه است در نتیجه کشورهایی نظیر عربستان، امارات، مصر و قطر در مسیر تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در حرکت هستند. یکی از زمینه‌های مهم برای جذب سرمایه‌گذاران، ایجاد ثبات سیاسی و بانکی و نیز کاستن از فساد مالی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی