عصر بازار

معاون هماهنگی توانیر:

سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای ایجاد نیروگاه‌ها

عصر اعتبار- معاون هماهنگی توانیر گفت: در وضعیت فعلی مصرف برق ایران سه برابر متوسط مصرف دنیاست.

سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای ایجاد نیروگاه‌ها
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمودرضا حقی فام در مراسم تودیع و معارفه مدیر عامل جدید و اسبق شرکت توزیع برق استان اردبیل اظهار کرد:  شبکه برق ایران چهاردهمین شبکه بزرگ دنیاست و در مقایسه با کشورهای اروپایی و کشورهای دنیا بزرگترین تجهیزات برقی را دارا هستیم. 

    وی با اشاره به اینکه 35 میلیون مشترک را در کل کشور تامین می‌کنیم، خاطرنشان کرد: ما با مدیریت شبکه به هم پیوسته برق در کشور متوسط خاموشی را در سال 95 به 2.54 دقیقه رسانده‌ایم و تقریبا در طول سال این میزان برای هر نفر یک هزار دقیقه خاموشی است. 

    معاون هماهنگی توانیر با یادآوری اینکه طبق پیش‌بینی‌ها امسال در نظر داریم تا متوسط خاموشی‌ها را به دو دقیقه کاهش دهیم، بیان کرد: این امر پیشرفت بزرگی در بخش خاموشی‌هاست. 

    حقی فام هدف اصلی توانیر را کاهش تلفات برق در تمامی واحدها و استان‌ها اعلام کرد و گفت: طبق آخرین اطلاعات میزان تلفات بخش توزیع 10.6 دهم درصد است که تلاش می‌کنیم این میزان تلفات را در بخش توزیع تک رقمی کنیم و به رقم 7 تا 8 درصد تقلیل دهیم که یک رقم اقتصادی برای کشور محسوب می‌شود. 

    وی تصریح کرد: در زمان پیک بار در سال گذشته بیش از 55 هزار مگاوات تامین برق داشتم که رکورد بزرگی برای کشور محسوب می‌شود. 

    معاون هماهنگی توانیر صنعت برق را یک صنعت یکپارچه در تمام بخش‌های اعلام کرد و افزود: ما در تمام برهه‌های حساس کشور چه در زمان جنگ و چه در زمان تحریم با حداقل امکانات توانستیم نیاز مردم را به برق تامین کنیم و در وضعیت فعلی نیز که صنعت برق هدف اصلی دشمن بوده است مقاومت توانیر و صنعت برق ایران مثال زدنی بوده است. 

    حقی فام با تاکید بر اینکه در جال حاضر توزیع برق ایران هیچ وابستگی به کشورهای خارجی ندارد و از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیازی به هیچ کشوری نداریم، بیان کرد: ما در حال حاضر در سطح جهانی اقدام به تولید نیروگاه‌های متعدد می‌کنیم که این نشان از خودکفایی و عزم راسخ ایران در رسیدن به مراحل پیشرفت و تعالی در حوزه صنعت برق است. 

    وی تحولات روبه جلو در صنعت برق کشور را یادآور شد و اظهار کرد: ما انتظار داریم در تمامی استان‌ها شاخص‌های بهبود شبکه را شاهد باشیم. 

    معاون هماهنگی توانیر با اشاره به اینکه در تمام استان‌ها و شرکت‌های توانیر باید برنامه‌های استراتژیک مدون شده و فعالیت‌های صورت گرفته در برنامه‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت تدوین شود، خاطرنشان کرد: شرکت توزیع برق اعتبارات جامعی را برای تقویت شبکه و به حداقل رساندن خاموشی‌ها در نظر گرفته و مسئولان در تمام استان‌ها باید نسبت به شرایط طبیعی و اقلیمی برنامه‌های پیشگیرانه و تقویتی خود را تنظیم و تدوین کنند. 

    حقی فام هدفگذاری در راستای کاهش تلفات برق را نیز یادآور شد و افزود: خدمات ارائه شده به مردم باید سالم و دارای سلامت اداری بوده و سرعت پاسخگویی به مردم باید در تمام واحدها رضایت‌بخش باشد.

    وی با تاکید بر افزایش خدمات غیرحضوری در استان‌ها بیان کرد: توسعه پایدار در تمامی مناطق باید با توجه به شاخص‌های مطرح شده در توانیر اجرایی شده و وظیفه خود را در تمامی حوزه‌ها به نحو احسن انجام دهیم. 

    معاون هماهنگی توانیر همگرایی بین نیروهای توزیع برق را در خدمات‌رسانی منحصربفرد به مردم مهم ارزیابی کرد و گفت: اردبیل در بسیاری از شاخص‌های در کشور رتبه مناسب و بالایی را به خود اختصاص داده و این در سایه تعاملات مسئولان شرکت توزیع اردبیل و کارشناسان و کارکنان آن است. 

    حقی فام با تاکید بر اینکه صنعت برق باید در استان‌ها سرپا بوده و اندک تزلزلی در ارائه خدمات به مردم وجود نداشته باشد، خاطرنشان کرد: صنعت برق یک صنعت زیرساختی است و برای نگهداری مناسب سیستم ضروری است برنامه‌ریزی‌های مدون و از پیش تعیین شده‌ای را داشته باشیم. 

    وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت تولید و مصرف انرژی در کشور اشاره کرد و گفت: در وضعیت فعلی ایران سه برابر کل دنیا و 14 برابر ژاپن مصرف برق دارد که خسارت جبران‌ناپذیری را به منابع کشور وارد می‌کند که نیاز است در این زمینه مدیریت مصرف و مدیریت منابع در نظر بگیریم. 

    معاون هماهنگی توانیر مدیریت مصرف را مهمترین عنصر در کاهش مصرف بی‌حد انرژی در کشور اعلام کرد و افزود: در راستای تامین برق در پیک بار در کشور بالغ بر 10 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده تا تنها 300 ساعت برق تولید کرده تا مردم با محدودیت مواجه نشوند. 

    حقی فام مدیریت مصرف و مدیریت پیک بار را یک ضروریت دانست و خاطرنشان کرد: در کشور به ازای هر کیلووات ساعت 66 تومان از مشترکین دریافت می‌شود در حلی که ما برای تامین این میزان برق بالغ بر 95 تومان هزینه می‌کنیم که این نشانگر عدم تعادل اقتصادی در صنعت برق است که اگر در بخش وصول مطالبات نتوانیم به درستی وارد شویم بیشترین آسیب را در بخش تامین منابع شاهد خواهیم بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی