عصر بازار

رییس کمیسیون تلفیق پاسخ داد:

میزان مالیات بر حقوق در سال ۹۷ چقدر خواهد بود؟

عصر اعتبار- رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷، میزان مالیات بر حقوق و افزایش حقوق در سال آینده را تشریح کرد.

میزان مالیات بر حقوق در سال ۹۷ چقدر خواهد بود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، غلامرضا تاجگردون در تشریح روند دریافت مالیات از حقوق در سال 97، گفت: در قانون بودجه سال 96 حقوق‌های تا دو میلیون تومان از مالیات معاف بود و از دو میلیون تومان تا 10 میلیون تومان مشمول مالیات 10 درصدی می شد و مابقی نیز مشمول مالیات 20 درصدی می شدند.

    رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 مجلس شورای اسلامی، افزود: 80 درصد کسانی که حقوق بگیر بخش دولتی و خصوصی هستند زیر دو میلیون تومان دریافتی دارند، لذا سقف معافیت مالیاتی به دو میلیون و 300 هزار تومان افزایش یافت.

    مالیات تا هشت میلیون تومان تغییر نمی کند

    تاجگردون با بیان اینکه طبق مصوبه جدید از دو میلیون و 300 هزار تومان تا 6 میلیون و 900 هزار تومان یعنی سه برابر این عدد ضربدر 10 درصد می شود، ادامه داد: بر این اساس مالیات تا هشت میلیون تومان تغییر نمی کند و تا 10 میلیون تومان هم خیلی تغییر نمی کند، لذا طبق مصوبه جدید مجلس در مورد مالیات پلکانی، حقوق‌های تا 8 میلیون تومان مالیات کمتری نسبت به سال گذشته می‌پردازند و نرخ مالیات حقوق بالای 20 میلیون تومان از 10 به 15 درصد افزایش می یابد.

    90 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه ها هم زیر 8 میلیون تومان درآمد دارند

    وی با اشاره به اینکه کسی که در سال 96، 8 میلیون تومان حقوق می‌گرفت تا دو میلیون تومان از مالیات معاف بود و 6 میلیون تومان دیگر ضربدر 10 می شد یعنی 600 هزار تومان باید مالیات می داد، یادآور شد: برای سال 97 پیش بینی شد که تا 6 میلیون و 900 هزار تومان مشمول مالیات 10 درصدی می شود، با این تفاوت که رقم 6 میلیون و 900 هزار تومان منهای 2 میلیون و 300 هزار تومان می شود و 10 درصد 4 میلیون و 600 هزار تومان یعنی 460 هزار تومان مالیات به این حقوق تعلق می گیرد و مابقی آن تا 10 میلیون تومان مشمول مالیات 15 درصد می شود.

    نماینده مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه اگر کسی در سال 96 تا 8 میلیون تومان حقوق می‌گرفت و در سال 97 هم 8 میلیون تومان حقوق می‌گیرد، مالیاتش هیچ تغییر نمی کند، افزود: 90 درصد اعضای هیئت علمی دانشگاه ها هم زیر 8 میلیون تومان درآمد دارند، ضمن اینکه درآمد پژوهشی اعضای هئیت علمی هم مستثنی شد و 5 درصد تعیین شد و مازاد بر این 15 درصد مالیات تعلق می گیرد که آن‌ نیز تمام این مبلغ را شامل نمی شود بلکه مابه التفاوت آن ضربدر 15 درصد می‌شود.

    کسانی که حقوق 5 و 6 میلیون تومانی می گیرند مالیاتشان نسبت به سال گذشته کمتر می شود

    وی با اشاره به اینکه کسی که دو میلیون و 300 هزار تومان تا 6 میلیون و 900 هزار تومان حقوق می‌گیرد نهایت نرخ مالیات موثرش 6.6 درصد است و این تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نیست، ادامه داد: همچنین کسی که 5 میلیون تومان حقوق می گیرد در سال گذشته 300 هزار تومان مالیات می‌داد، اما در حال حاضر پیش بینی کردیم که حقوق این فرد تا 2 میلیون و 300 هزار تومان از مالیات معاف است و 2 میلیون و 700 هزار تومان مابقی مشمول مالیات 10 درصد می شود، یعنی این فرد 270 هزار تومان مالیات پرداخت می کند.

    این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار داشت: بر این اساس کسانی که حقوق 5 و 6 میلیون تومانی می گیرند مالیاتشان نسبت به سال گذشته کمتر می شود و این عدد روی 8 میلیون تومان به هم می‌رسد، در واقع حقوق 8 میلیون تومان مالیاتش کمتر از سال گذشته می شود.

    رشد حقوق های پایین در سال آینده 20 درصد است

    وی با بیان اینکه کسانی که درآمد بالا دارند و یا بنگاه و شرکت دارند نرخ مالیاتشان بالاتر است، افزود: البته نهایت نرخ مالیاتی موثر 14.1  است، چون مالیات‌ها پلکانی پیش بینی شده و مابه التفاوت محاسبه می شود در واقع ما مالیات 35 درصد نداریم.

    تاجگردون درباره تاثیر این مصوبه بر حقوق‌های نامتعارف، ادامه داد: حقوق‌های بالای 20 میلیون تومان حدود 15 تا 16 درصد مالیات می پردازند که مالیات حقوق این افراد در سال گذشته 10 درصد بوده است.

    رییس کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 مجلس شورای اسلامی، در خصوص میزان افزایش حقوق کارکنان در سال 97، تصریح کرد: رشد حقوق های پایین در سال آینده 20 درصد گرفته شده و حقوق های بالا رشد آنها پلکانی نزولی است و متوسط افزایش 10 درصد است یعنی شخصی که یک میلیون و 800 هزار تومان حقوق می گیرد، 20 درصد افزایش حقوق دارد و شخصی که حقوق بیشتری می گیرد 18 درصد و به همین ترتیب حقوق های بالاتر با رشد کمتر، در حالی که دولت میزان رشد برای همه افراد را 10 درصد در نظر گرفته بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو