عصر بازار

سخنگوی دولت :

قطعاً در سال ۹۷ افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت

عصر اعتبار- سخنگوی دولت در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است در سال ۹۷ افزایش قیمت بنزین را داشته باشیم گفت: قطعاً جواب شما خیر است.

قطعاً در سال ۹۷ افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس،محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر  سه‌شنبه 17 بهمن و پس از اتمام نشست علنی مجلس شورای اسلامی طی نشست خبری با خبرنگاران که در محل کمیسیون اصل 90 برگزار شد گفت: مجلس در بررسی بخش درآمدی بودجه 97 به نیمه راه رسیده است.

    وی با اشاره به تشخیص رئیس مجلس درباره توقف بررسی ادامه بودجه با هدف انعکاس الزامات و بایسته‌های مورد نیاز از سوی کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه 97 اظهارداشت: دولت برنامه‌های متعددی از جمله در بحث‌های مرتبط با اشتغال دارد؛ دولت 12 برنامه در عرصه‌های مختلف با هدف پاسخگویی به مطالبات مردم، اشتغال و احیای بافت‌های فرسوده دارد.

    نوبخت با ذکر اینکه در حوزه احیای بافت‌های فرسوده 40 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود، به برنامه‌های حمایتی دولت در بخش مسکن روستایی، اشاره کرد و گفت: این برنامه‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال منجر به مقاوم‌سازی ابنیه روستایی در برابر زمین لرزه‌ها می‌شود.

    وی در ادامه درباره اهتمام دولت در لایحه بودجه نسبت به موضوع مقابله با آلایندگی هوا اظهارداشت: دولت 2 برنامه جهت نوسازی ناوگان برون‌شهری و درون‌شهری جهت آماده‌سازی زمینه به منظور کاهش آلودگی هوا، کنترل مصرف سوخت و ایجاد رفاه نسبی برای مردم در عرصه حمل و نقل دارد که 25 هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت در راستای سیاست‌های فقرزدایی تا پایان این دوره در نظر دارد به همه کسانی که استحقاق دریافت یارانه دارند و یا حتی کسانی که هم‌اکنون یارانه می‌گیرند اما نسبت به خط فقط مستمری کمتری می‌گیرند یارانه دهد.

    وی در ادامه با اشاره به فرصت 10 روزه به کمیسیون تلفیق جهت بررسی بیشتر لایحه بودجه اظهارداشت: با هدف فرصت دادن به بررسی بیشتر برنامه‌های دولت در کمیسیون تلفیق، جلسات علنی به بعد از بررسی مجدد لایحه در این کمیسیون موکول شد.

    سخنگوی دولت در ادامه گفت: ما از سوی دولت به مجلس اعلام کرده‌ایم که برای همه برنامه‌هایی که مجلس در نظر دارد برنامه داریم و ضمن تشکر از مجلس انتظار داریم در راستای کاهش فقر مطلق و ایمن‌سازی ابنیه روستایی و ایجاد اشتغال به برنامه‌های دولت فرصت طرح داده شود و در کمیسیون تلفیق مطرح شده و پیش رود.

    وی در پاسخ به سؤالی در مورد تأمین منابع یارانه‌ها از محلّ افزایش قیمت حامل‌های انرژی اظهار داشت: اگر اصلاحی در قیمت حامل‌های انرژی بخواهیم متصور شویم، مطلقاً در رابطه با سیاست یارانه‌ای و فقرزدایی نیست. افزایش قیمت حامل‌های انرژی، صرفا‌ً منابع ما برای اشتغال پایدار را تقویت می‌کند.

    وی در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است در سال 97 افزایش قیمت بنزین را داشته باشیم گفت: قطعاً جواب شما خیر است.

    نوبخت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رسانه‌های انگلیسی هزینه کمک‌های منطقه‌ای ایران را 16 میلیارد دلار اعلام کرده‌اند، اظهارداشت: این سخن نادرست است، نگرانی از انگلیس بابت حمایت نا به‌حقی است که از دولت سعودی در کشتار مردم یمن و کودکان انجام می‌دهد. آن‌ها باید پاسخ‌ بدهند که چقدر تسلیحات کشتارجمعی در اختیار دولت سعودی قرار می‌دهند که اینطور قتل عام می‌کنند و فاجعه بزرگ بشری را در یمن رخ رقم می‌زنند.

    وی تصریح کرد: این حرفشان نادرست است و ارقام محاسباتی برای نیروهای مسلح، در بودجه مشخص است.

    نوبخت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه رئیس مجلس گفته است مسئله حذف 40 درصد از یارانه‌بگیران با اختلاف دولت و مجلس حل نمی‌شود چرا که آقای نوبخت گفته‌اند دولت تنها 4 تا 5 میلیون نفر از یارانه‌بگیران که باید حذف شوند را توانسته است احصا کند، گفت: ما علاقه‌مندیم در چارچوب قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، یارانه‌ را به خانوارهایی که نیازمند هستند برسانیم. گاهی اطلاعات ما این است که برویم 80 میلیون نفر را بگردیم و ببینیم که چه کسی نیازمند است، اینها را باید وارسی کنیم که این سیاست دولت نیست.

    وی ادامه داد: از سویی اگر بدانیم که مشخصاً چه کسانی نیازمند هستند و یارانه را به آنها بدهیم این کاملاً عملیاتی است. به همین جهت از مجلس درخواست داریم که بنشینند و مشخص کنند که از نظر آنها، دقیقاً چه کسانی شایسته دریافت یارانه هستند؛ نگویند چه کسانی شایسته دریافت نیستند.

    وی در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز بیان داشت: دولت سال گذشته هزار میلیارد پیشنهاد داد و کمیسیون تلفیق آن را به 3 هزار و 400 میلیارد افزایش داد. امسال نیز با نشستی که با کمیسیون تلفیق داریم، این رقمی که در ابتدا هزار میلیارد بوده به همان 3400 میلیارد پیش می‌بریم.

    نوبخت در مورد اینکه همه اتفاقات اخیر در نقاط مختلف کشور، معیشتی بوده اظهار داشت: این موضوع که همه این اتفاقات معیشتی بوده، جایی اثبات نشده. پدیده‌های اجتماعی باید مطالعه شود که خواست دولت است. دولت مطالعات خودش را انجام می‌دهد و گزارش آن را ارائه خواهد کرد.

    وی در مورد افزایش نرخ ارز نیز گفت: افزایش نرخ ارز با سیاست‌های دولت مغایر است و تلاش می‌کنیم در جهت ثبات‌بخشی به آن اقدام کنیم.

    نوبخت تصریح کرد: کسانی که در این مورد سرمایه‌گذاری می‌کنند حتماً ضرر خواهند کرد و نمی‌خواهیم حادثه صندوق‌های سپرده گذاری و مؤسسات مالی تکرار شود. دولت از تضعیف پول ملّی نفع نمی‌برد.

    سخنگوی دولت در مورد اینکه آیا احتمال دارد با اختیاراتی که مجلس به دولت می‌دهد حامل‌های انرژی به خصوص بنزین افزایش قیمت در سال آینده نسبت به سال 96 خواهد داشت، اظهار کرد: اون یک بحث دیگر است. ما اگر اصلاحی در قیمت حامل‌های انرژی بخواهیم متصور شویم مطلقا آن در ارتباط با سیاست یارانه‌ای و فقر زدایی نیست و صرفا منابع ما را در مورد اشتغال پایدار حظ خواهد کرد.

    وی در ادامه در مورد اینکه آیا باید منتظر افزایش قیمت بنزین در سال آینده باشیم، تاکید کرد: قطعا جوابتان خیر است.

    نوبخت در پاسخ به این پرسش که سیاست دولت در قبال یارانه‌بگیران چیست اظهار کرد: دو روش وجود دارد. یا اینکه یارانه بگیران نیازمند شناسایی شوند و یارانه‌ها دقیقا به اقشار شناسنامه دار پرداخت شود که این فرمول دولت است که نیاز به کمک و مساعدت مجلس دارد یا اینکه گفته شود یارانه افراد پردرآمد پرداخت نشود. این یعنی باید جیب تک تک 80 میلیون ایرانی را بگردیم که درست نیست. دوست نداریم در زندگی مردم تشویش به وجود آوریم.

    وی ادامه داد: سیاست دولت نسبت به یارانه بگیران اجرای قانون هدفمندی یارانه است و وارسی کردن اطلاعات حساب شهروندان ایرانی نیست. اما اینکه سراغ نیازمندان برویم و به آنها یارانه بدهیم کاملا منطقی است. مجلس باید شایستگان نیازمند یارانه را مشخص کند.  البته در جلسات کمیسیون تلفیق باید به فرمول مشترکی برای استفاده بهینه از یارانه ها جهت کاهش فقر مطلق برسیم.

    رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی درباره اجرای قانون جامع ایثارگران در بودجه 97، گفت: ما در اعداد و ارقامی که در ردیف‌های مختلف پیش‌بینی کردیم اجرای این قانون را مورد توجه قرار دادیم. در تبصره 10 هم بند مرتبطی در خصوص برخورداری فرزندان ایثارگران از معافیت‌ها و ترجیحات جرایم خدمت سربازی پیش‌بینی شده بود. کمیسیون تلفیق به این اعتبار که در قانون اصلی این موضوع آمده آن را نیاورد اما هم مجلس و هم دولت خواهان توجه به کسانی هستند که هویت ما با ایثار آنها معنا می‌یابد.

    وی درباره پیش‌بینی افزایش قیمت حامل‌های انرژی از سوی دولت نیز گفت: این موضوع در برنامه ششم مورد تاکید قرار گرفته و ما موظف هستیم این کار را طبق قانون برنامه انجام بدهیم. بر همین اساس اصلاحی را پیش‌بینی کردیم و از این محل 17 هزار و 300 میلیارد تومان منابع برای اشتغال در نظر گرفتیم که کمیسیون تلفیق آن را تایید نکرد.

    نوبخت اضافه کرد: اشکالی هم به آن وارد نیست چرا که منابع دیگری پیش‌بینی شد و در کنار منابع صندوق که در این راستا سیاستگذاری می‌شود و تسهیلاتی که پیش‌بینی شده مجموعا 73 هزار و 400 میلیار تومان منابع برای اشتغال در نظر گرفته شده که بین 12 برنامه تقسیم می‌شود. ما مصمم هستیم قبل از اتمام فرصت کمیسیون تلفیق، کل این مجموعه را با اقلام تفصیلی در اختیار نمایندگان قرار دهیم.

    سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص حمایت از شرکت‌های توسعه‌ای، گفت: این موضوع جزو تکالیف دولت است و ما آن را در بخش بافت فرسوده در نظر گرفتیم.

    وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مدیران دو تابعیتی، گفت: ممکن است در جلساتی در کمیسیون مربوطه با وزارتخانه و دولت وجود داشته که ما در جریان آن نیستیم اما دولت در این زمینه قانون را اجرا می‌کند.

    رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد اختصاص بودجه پیش بینی شده برای دستگاه‌های مختلف در سال آینده چگونه است، تصریح کرد: بر اساس ماده یک قانون محاسبات عمومی، بودجه پیش بینی منابع و برآوردی از مصارف است و قانون محاسبات عمومی تصریح می‌کند که وقتی عددی را در بودجه قرار می‌دهیم لزوما این به معنای درآمد و مصرف نیست. هم باید حکم داده شود و هم خزانه این ارقام را وصول کند. ضمن اینکه قانونگذار این حق را به سازمان برنامه داده که تا 10 درصد از محل کاهش یک ردیف به ردیف دیگری اختصاص یابد. ضابطه ما هم در این زمینه ضرورت کار است.

    نوبخت بیان داشت: بر فرض برای اعزام ورزشکاران به مسابقات بین‌المللی یا صندوق‌های بازنشستگی و پرداخت‌های پرسنلی نمی‌توانیم بگوییم منابع نداریم و اینها جزو ضرورت‌هاست. ضمن اینکه در توافق با کمیته ملی المپیک، تخصیص مناسبی را برای آنها پیش‌بینی کردیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو