عصر بازار

تزریق گسترده ارز در بازار

عصر اعتبار- با تزریق گسترده ارز از سوی صرافی های بانکی به عموم مردم هم اکنون بازار به آرامش نسبی رسیده است.

تزریق گسترده ارز در بازار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، همزمان با تشدید نوسانات قیمتی در بازار ارز، بانک مرکزی عرضه ی ارز در بازار را از طریق صرافی های منتخب افزایش داد که همین موضوع موجب کاهش قیمت ها در بازار شد.

    صرافی های بانکی این روزها بدون محدودیت به عموم مردم دلار بانکی می فروشند که این موضوع موجب شده تا دلارهای نقدی در بازار زیاد شود و به دنبال آن نرخ دلار که یکشنبه رکورد 4800 تومان را هم زده بود، به کانال 4600 تومان بازگشت و با قیمت 4670 تومان فروخته شد.

    آنطور که فعالان بازار ارز می گویند: امروز صرافی بانک های صادرات، پارسیان، ملت، ملی و شهر فروش تزریقی ارز داشتند. این صرافی ها به 100 نفر  30 هزار دلار فروخته اند.

    گزارش های رسیده از بازار ارز حکایت از آن دارد که بانک مرکزی امروز عرضه ی سنگینی در بازار داشت. فعالان بازار می گویند بانک روز گذشته تا 8 شب ارز می فروخت و امروز هم اعلام کرده تا شب به تمام تقاضاها پاسخ خواهد داد.

    ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در ارتباط با نوسانات این روزهای بازار ارز گفت: برای کنترل و کاهش نوسانات نرخ ارز، اوراق مشارکت ارزی با همکاری شرکت ملی نفت طراحی شده و تا دو هفته آینده عملیاتی می شود.

    ناآرامی ها در بازار ارز و شدت شوق برخی مردم برای خرید دلار کار را در این بازار به جایی رساند که بار دیگر صف‌های طولانی برای خرید این ارز مقابل صرافی‌های خیابان فردوسی تشکیل شد.

    شوق خرید دلار از آنجا بین مردم بالا گرفت که قیمت دلار چند هفته‌ای است مدام در حال افزایش است و مردم با این تصور که اگر دلار بخرند سود می‌کنند وارد این بازار شده و به خرید ارز مشغول شده‌اند.

    تجربه ثابت کرده هر بار طلا و ارز گران می‌شود عده زیادی از مردم علاقه‌مند به خرید طلا و ارز می‌شوند ولی به‌محض اینکه سیر نزولی قیمت در این بخش آغاز می‌شود بلافاصله تمام کسانی که قبلاً شوق خرید داشتند، فروشنده می‌شوند.

    این اتفاق بار دیگر در بازار ارز رخ داد. دیروز بازار ارز البته روز پرنوسانی را نداشت ولی از آنجایی که یکشنبه قیمت دلار اوج زیادی گرفته بود و حتی رکورد 4800 تومان را زد، عده زیادی روانه خیابان فردوسی شدند تا عملاً‌ با خرید دلار پولی روی پول خود بگذارند ولی وقایع دوشنبه برای این گروه چندان خوشایند نبود.

    نکته قابل تأمل در پایان معاملات دیروز افرادی بودند که ساعت‌ها در صف مقابل صرافی‌ها ایستاده بودند تا دلار بخرند ولی بعد از تشدید ریزش قیمت‌ها در بازار اکثر این افراد که عمده‌شان مردم عادی بودند و بعضاً نسبت به نوسانات این بازار آگاهی نداشتند، سعی در فروش دلارهایشان داشتند ولی ظاهراً کسی دیگر مایل به خرید دلار نبود.

    این وضعیت در افشار هم نمایان بود چراکه گزارش‌های رسیده از جمع دلال‌هایی که عصر دیروز مقابل افشار بودند، حکایت از آن دارد که از عصر روز گذشته خریداری برای دلار پیدا نمی‌شود و همه فروشنده هستند.

    عطش خرید دلار در مردم و شاید دلال‌ها دیروز دوشنبه فروکش کرد و این‌بار هم خریدارانی ضرر کردند که از روی ناآگاهی و تحت تأثیر جریانات روانی وارد بازار شدند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی