عصر بازار

کسری تجاری آمریکا به بالاترین رقم در ۱۰ سال گذشته رسید

عصر اعتبار- کسری تجاری امریکا در کل سال ۲۰۱۷ با ۱۲.۱ درصد رشد نسبت به سال قبل از آن به ۵۶۶ میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم از سال ۲۰۰۸ تاکنون است.

کسری تجاری آمریکا به بالاترین رقم در ۱۰ سال گذشته رسید
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، در حالی که تقاضای قوی داخلی در آمریکا موجب افزایش بی سابقه میزان وادرات شده، و دولت ترامپ را که در حال مذاکره مجدد بر سر پیمان های تجاری با کشورهای مختلف است تحت فشار قرار داده است، کسری تجاری آمریکا در ماه دسامبر به بالاترین رقم از سال 2008 تاکنون رسید.

    گزارش وزارت بازرگانی آمریکا در خصوص رشد شکاف تجاری ناشی از افزایش واردات همچنین حاکی است، دستیابی این کشور به رشد سالانه 3 درصدی نیز احتمالا دشوار خواهد بود. واردات آمریکا که از میزان تولید ناخالص داخلی کشور کم می شود، ممکن است در نتیجه بسته کاهش مالیاتی 1.5 تریلیون دلاری امریکا که از ژانویه امسال اجرایی شده باز هم افزایش یابد.

    این اقدام محرک اقتصادی (کاهش مالیات ها) در شرایطی به اجرا گذاشته می شود که اقتصاد آمریکا تقریبا به سطح اشتغال کامل رسیده است و این بدان معناست که افزایش بیشتر تقاضا احتمالا باید از طریق واردات تامین شود.

    جان ریدینگ، اقتصاددا ارشد موسسه آر دی کیو اکونومیکس در نیویورک اظهار داشت: «زمانی که اقتصاد یک کشور به اشتغال کامل می رسد، سرعت گرفتن تقاضا باید از طریق افزایش واردات تامین شود و این یعنی کسری تجاری بیشتر.»

    کسری تجاری آمریکا در ماه پایانی سال 2017 با 5.3 درصد رشد به 53.1 میلیارد دلار رسیده که بالاترین رقم از اکتبر 2018 تاکنون بوده است. این در حالی است که اقتصاددانان شرکت کننده در نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بودند که کسری تجاری آمریکا در ماه دسامبر به 52 میلیارد دلار برسد. بخشی از این افزایش کسری تجاری ناشی از افزایش قیمت کالاهای مختلف بوده است.

    بر اساس این گزارش، کسری تجاری امریکا در کل سال 2017 با 12.1 درصد رشد به 566 میلیارد دلار رسید که بالاترین رقم از سال 2008 تاکنون بود. میزان رشد اقتصادی آمریکا نیز در سال گذشته میلادی 2.9 درصد بود که بالاتر از رقم 2.7 درصدی ثبت شده در سال 2016 بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی