عصر بازار

رئیس کل بیمه مرکزی در کنفراس یورو مانی:

صنعت بیمه ایران دارای ظرفیت های بکر فراوان و بستر مناسبی برای سرمایه گذاری است

عصر اعتبار- همتی، رئیس کل بیمه مرکزی در کنفرانس Euromoney که در پاریس در حال برگزاری است، بر آمادگی بیمه مرکزی برای کمک به تعامل و ارتباط بیمه های ایرانی با بیمه های خارجی به شرط تامین منافع متقابل تاکید کرد.

صنعت بیمه ایران دارای ظرفیت های بکر فراوان و بستر مناسبی برای سرمایه گذاری است
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»،  همتی در این کنفرانس که چند تن از مقامات کشورمان از جمله دکتر نیلی دستیار اقتصادی رئیس جمهور، دکتر عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه، زمانی نیا معاون وزیر نفت و روسای هماهنگی بانکهای دولتی و خصوصی حضور داشتند در خصوص روند خصوصی شدن صنعت بیمه گفت: بازار بیمه ایران، از زمان تصویب قانون شرکت‌های بیمه غیردولتی در سال 2001 و فروش سهام بیمه‌های دولتی به بخش خصوصی در سال 2008 به تدریج از ساختار انحصاری و دولتی فاصله گرفت و به سمت رقابتی شدن حرکت نمود.

    رئیس شورای عالی بیمه آزادسازی و حذف مقررات نظام تعرفه‌ای و استقرار نظام نظارت بر توانگری موسسات بیمه، به‌روز رسانی مقررات بیمه‌ای و تطبیق آن با رویه ها و استانداردهای بین المللی، توسعه و استقرار سامانه‌های نظارت الکترونیکی بر بازار بیمه مانند اعطای کد یکتا به بیمه‌نامه‌ها، استقرار نظام حاکمیت شرکتی و تدوین مقررات مربوط، ورود نیروی های جوان و تحصیل‌کرده و ارتقا کیفی منابع انسانی صنعت بیمه، را از عوامل مهم  توسعه و رقابتی شدن صنعت بیمه ایران اعلام کرد.
    وی نقش برجام در صنعت بیمه را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بعد از برجام تحولات مهمی در صنعت بیمه ایران اتفاق افتاد. در زمان تحریم‌ها نسبت واگذاری اتکایی به خارج ایران به شدت کاهش یافت و به کمتر از 1 درصد رسید. اما بعد از برجام این روند متوقف و معکوس شد و واگذاری اتکایی به خارج تدریجاَ در حال بهبود است.
    دکتر همتی یادآور شد: با لحاظ مشارکت بیمه‌گران اتکایی بزرگ اروپایی در قرارداد مازاد خسارت بازار بیمه ایران که طی ماه‌های اخیر قطعی شد این نسبت رشد چشمگیری نیز خواهد یافت. از سوی دیگر حدود 70 درصد نفتکش‌های ایران و بیش از 45 درصد کشتی‌های ایرانی توانسته‌اند از کلوب بین‌المللی IG پوشش بیمه‌ای بگیرند. همچنین کشتی‌های بیمه‌شده توسط موسسات P&I ایران می‌توانند در بنادر کشورهای اروپایی تردد کنند.
    وی از آمادگی کامل بیمه مرکزی برای کمک به تعامل و ارتباط بیمه‌های ایرانی با بیمه‌های خارجی به شرط تامین منافع متقابل خبر داد و گفت: البته نقش محوری بیمه مرکزی نقش نظارتی و حمایت از حقوق بیمه‌شدگان است و اگر شرکتهای بیمه استانداردهای نظارتی بیمه مرکزی را در تعاملات خود با بیمه‌های خارجی مد نظر قرار بدهند و این ارتباطات متضمن منافع هر دو طرف باشد هیچ مانعی برای توسعه روابط وجود نخواهند داشت و بیمه مرکزی این تعاملات را تشویق کرده و به آن کمک خواهد کرد.
    رئیس شورایعالی بیمه گفت: در صنعت بیمه ایران در حوزه بیمه‌های زندگی واگذاری به خارج نداشته‌ایم. اما بعد از برجام به منظور تشویق همکاری‌های بین‌المللی شرکتهای بیمه ایرانی و انتقال دانش فنی و توسعه نیروی انسانی، بیمه مرکزی برای اولین بار به یکی از شرکتهای بیمه اجازه داد تا با یکی از شرکتهای بیمه اتکایی بزرگ دنیا قرارداد واگذاری اتکایی در زمینه بیمه‌های عمر منعقد کند و به تدریج بقیه شرکت ها هم وارد خواهند شد که این نشانه عزم جدی بیمه مرکزی برای ارتقای ارتباطات بین‌المللی صنعت بیمه ایران است.
    رئیس کل بیمه مرکزی، صنعت بیمه ایران را دارای ظرفیت‌های بکر فراوانی دانست و گفت: صنعت بیمه در ایران بستر بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری خارجی است. ریسک موجود در موجودی سرمایه کشور، بالای 3000 میلیارد دلار برآورد می‌شود. به عبارت دیگر تقاضای بالفعل و بالقوه برای پوشش ریسک در اقتصاد ما بالای 3000 میلیارد دلار است که در حال حاضر تنها کمتر از 30 درصد این ریسک تحت پوشش بیمه‌ است.
    دکتر همتی با تاکید بر ظرفیت های خالی بیمه در کشور گفت: تنها 13 درصد یعنی فقط 3 میلیون 140 هزار دستگاه پوشش بیمه بدنه دارند. از نزدیک 80 میلیون ایرانی، فقط 14 میلیون و 200 هزار نفر یعنی 18 درصد، بیمه عمر دارند. همچنین تعداد بیمه‌شده‌های تکمیلی درمان 12 میلیون و 400 هزار نفر است یعنی فقط 16 درصد مردم بیمه درمان تکمیلی دارند. از حدود 25 میلیون واحد مسکونی در ایران فقط 11 درصد تحت پوشش بیمه است و از کل واحدهای مسکونی ایران کمتر از 7 درصد تحت پوشش بیمه زلزله قرار دارد. 
    وی در خصوص روند رشد ضریب نفوذ بیمه در کشور گفت: طی 20 سال گذشته ضریب نفوذ بیمه یا نسبت حق بیمه تولیدی صنعت بیمه ایران به تولید ناخالص داخلی، همواره در حال رشد بوده است. در این 20 سال، صنعت بیمه ایران 4.5 برابر کل اقتصاد ایران رشد داشته است. اینها همه نشانه روشن پتانسیل بالا و کم‌نظیر صنعت بیمه ایران برای توسعه سرمایه‌گذاری است.
    دکتر همتی با اشاره به رشد بالا پتانسیل صنعت بیمه کشور گفت: در حال حاضر، چندین شرکت بروکری و اتکایی اقدام به تاسیس دفتر تماس در تهران نموده اند. افراد و شرکت های خارجی می توانند تا 49 درصد سهم شرکت های بیمه ایرانی را خریداری نمایند. ضریب خسارت پایین رشته های بیمه ای که در میان مردم کمتر گسترش و توسعه یافته اند، پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری در صنعت بیمه ایران ایجاد کرده است. قطعا با توجه به سیاست های اقتصادی دولت آقای دکتر روحانی و غلبه بر رشد اقتصادی منفی سال های گذشته و شروع رشدهای مثبت اقتصادی، این پتانسیل رشد بیمه روز به روز بیشتر خواهد شد.
    وی افزود: بنابراین، گزینه‌های سرمایه‌گذاری خارجی در صنعت بیمه ایران بصورت خرید سهام‌های شرکتهای بیمه ایرانی، ایجاد شعبه یا نمایندگی شرکتهای بیمه خارجی در ایران و ایجاد بروکرهای اتکایی است و بیمه مرکزی عزم جدی دارد تا به شرکتهای خارجی فعال در زمینه بیمه و سایر سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها را دارند را کمک کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی