عصر بازار

۴ کشور اول مقصد صادراتی کالاهای ایرانی

عصر اعتبار- امارات، چین، هندوستان و ترکیه؛ ۴ مقصد اول صادرات کالاهای ایرانی از طریق گمرکات جنوب کشور است.

۴ کشور اول مقصد صادراتی کالاهای ایرانی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، بررسی عملکرد بزرگترین گمرکات کشور مستقر در استان هرمزگان نشان می دهد که میزان صادرات به لحاظ وزنی در سال گذشته از طریق این گمرکات به میزان 14 میلیون تن افزایش داشته و در عین حال، به لحاظ ارزشی نیز 11 هزار میلیارد تومان رشد در این بخش به ثبت رسید.

    بر پایه این گزارش، همچنین از نظر ارزش نیز عملکرد گمرکات مستقر در جنوب کشور در سال گذشته به نسبت سال 94 به میزان 3 میلیارد دلار افزایش نشان می دهد.

    واردات

    میزان واردات از لحاظ وزنی در دوره مورد بررسی یک میلیون تن افزایش داشته و از نظر ارزشی نیز 9 هزار میلیارد تومان رشد به ثبت رسیده است. در عین حال، میزان واردات از نظر ارزشی از طریق گمرکات استان هرمزگان در سال گذشته، یک میلیارد و 900 دلار افزایش داشته است.

    عمده صادرات از طریق گمرکات بزرگ جنوب کشور در سال گذشته به کشورهای امارات، چین، هندوستان و ترکیه بوده که در این بین، اقلام عمده صادرات نیز شامل سنگ گچ، سنگ مس و کنسانتره آن، سنگ آهن و کنسانتره آن بوده است.

    بیشترین واردات نیز در دوره مورد بررسی از طریق کشورهای جمهوری کره، امارات، چین، تایلند، هند و ... بوده و چند قلم عمده وارداتی نیز خطوط راه آهن از آهن و یا فولاد، برنج، کاغذ و مقوا و... و. بوده است.

    میزان درآمد از طریق گمرکات جنوب در سال گذشته به نسبت سال قبل از آن 4 هزار میلیارد تومان افزایش یافته و حجم ترانزیت خارجی نیز یک میلیون تن افزایش نشان می دهد؛ همچنین ترانزیت داخلی نیز 28 هزار تن کاهش داشته است.

    تعداد پرونده های مکشوفه قاچاق در سال گذشته از طریق گمرکات هرمزگان، تعداد 5 پرونده افزایش داشته ولی از لحاظ ارزشی 55 میلیارد تومان افزایش نشان می دهد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی