عصر بازار

ورود نقدینگی سرگردان به بازار ارز دلیل افزایش قیمت

عصر اعتبار- کارشناس اقتصادی گفت: افزایش نقدینگی در سطح جامعه و جبران کسری بودجه دولت از جمله دلایل افزایش قیمت ارز می تواند باشد.

ورود نقدینگی سرگردان به بازار ارز دلیل افزایش قیمت
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان ، سید مهدی صادق ، در خصوص دلایل افزایش قیمت دلار گفت: افزایش نرخ ارز از اوایل پاییز آغاز و در دو ماه گذشته به اوج خود رسید که این روند علیرغم ادعای دولت برای ثبات قیمت‌ها و سیاست‌ها برای تک نرخی شدن قیمت ارز بود ولی عملاً دیدیم این مسئله اتفاق نیفتاد.

    وی افزود: در هر جامعه‌ای که ارز رو به افزایش می‌رود و به طور تقریبی کنترلش از دست سیاست‌های پولی و مالی کشور خارج می‌شود چند علت می‌تواند داشته باشد. یکی آنکه افزایش نقدینگی در سطح جامعه ایجاد شود مورد بعدی آن است که دولت برای جبران کسری بودجه قیمت ارز را افزایش دهد که این نیز از روش کاهش عرضه ارز در بازار اتفاق می‌افتد.

    این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: قیمت نفت در 3 الی 4 ماه گذشته افزایش داشته و این افزایش به معنی افزایش حجم ارز کشور است که بنا بر آن قاعدتاً نباید شاهد بروز افزایش قیمت ارز باشیم.

    صادق عنوان کرد: افزایش نقدینگی به‌صورت اینکه چندین موسسه مالی و اعتباری در سطح کشور در 10 ماه گذشته با مشکلات عدیده‌ای برخورد کردند و عملاً سیستم بانکی کشور با عدم اعتماد مردم مواجه شد، مردم تمایل پیدا کردند پول‌های خود را از داخل موسسات و یا برخی بانک‌ها بیرون آورده و از طرف دیگر کاهش نرخ سود سپرده بانکی مزید بر علت شد برای خروج سرمایه‌های افراد از بانک‌ها که این موارد تماماً باعث افزایش نقدینگی شده است.

    وی تصریح کرد: سیاست‌های بانک مرکزی برای پاسخگویی به افراد معترض و سپرده‌گذارانی که با چالش روبرو شده‌اند حدود 10 تا 15 هزار میلیارد تومان را بین این افراد بابت سرمایه‌گذاری در موسسات مالی و اعتباری توزیع کرد و در نهایت عاملی برای افزایش نقدینگی در سطح جامعه شد.

    این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: کمبود اعتماد به بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری و رکود در سایر بازارها همانند بازار مسکن باعث شد این نقدینگی سیال وارد بازار ارز شود و از این طریق دولت ارزهای انباشته شده خود را کم‌کم وارد بازار کرد تا پاسخگوی درخواست مردم برای خرید ارز باشد و در کنار آن در برخی موارد راه حلی است تا بتواند کسری بودجه خود را در پایان سال برطرف سازد.

    صادق ادامه داد: متأسفانه در شرایطی که بازار تهاجمی عمل می‌کند کنترل از دست مسئولین ان خارج می‌شود.

    وی در خصوص تأثیر نوسانات نرخ ارز بر اقتصاد گفت: نرخ ارز وابستگی کامل با زندگی مردم دارد و نوسانات آن، عدم ثبات در بازار اقتصادی کشور به‌وجود می‌آید.

    این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: سرگردانی برای افراد و کاهش قدرت خرید به‌ویژه برای اشخاصی که حقوق مشخص و ثابتی دارند و ایجاد شکاف طبقاتی از دیگر تأثیرات افزایش نرخ ارز به حساب می‌آید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو