عصر بازار

رشد مسکن سال ۹۶ هم منفی خواهد ماند+جدول

عصر اعتبار- بر اساس گزارش مرکز پژوهشهای مجلس، رشد ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان در سال ۹۶ منفی ۲.۴ درصد خواهد بود.

رشد مسکن سال ۹۶ هم منفی خواهد ماند+جدول
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، بررسیهای مرکز پژوهشهای مجلس حکایت از آن دارد که رشد بخش مسکن در سال 96 نیز همانند سالهای گذشته منفی خواهد ماند. بر این اساس  رشد منفی بخش مسکن از سال 88 آغاز شده و در دوسال گذشته نیز تشدید شده است. در سال 94 رشد بخش مسکن منفی 17 و در سال 95  منفی 13 درصد بوده است. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود رشد ارزش افزوده بخش ساختمان در سال 96 نیز منفی(2.4)باقی بماند. این وضعیت ریشه در کاهش هزینه‌های عمرانی بودجه و همچنین کاهش سرمایه گذاری در سایر بخشهای اقتصادی دارد.

    برای تحلیل دقیق از وضعیت بخش ساختمان در سال جاری باید میزان رشد ساختمانهای دولتی که متکی به بودجه عمومی است و همچنین رشد بخش ساختمان در بخش غیر دولتی که بستگی به تعداد پروانه‌های صادره دارد را مورد بررسی قرار داد.

    در پایان سال 96 حدود 42 هزار میلیارد تومان از منابع بودجه عمرانی محقق خواهد شد که رشد صفر درصدی نسبت به سال 95 خواهد داشت. به این ترتیب با در نظر گرفتن  پیش بینیها از رشد شاخص ضمنی مرتبط، رشد حقیقی ساختمانهای دولتی منفی 11 درصد خواهد بود.

    از سوی دیگر رشد پروانه‌های صادراتی در سال 95 نسبت به سال 94 حدود 15 درصد بوده است. این رشد در سال قبلش منفی 14 درصد بود. در 6 ماهه نخست سال جاری تعداد پروانه‌های صادر شده در مناطق شهری رشد 7.8 درصدی داشته است. به طور کلی می‌توان گفت که رشد ساختمانهای بخش خصوصی در پایان سال 96  مثبت و حدود 1.4 درصد پیش‌بینی می‌شود.

    به این ترتیب رشد ارزش افزوده بخش مسکن و ساختمان  دولتی و غیر دولتی در پایان سال 96  منفی 2.4 درصد خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی