عصر بازار

در پی سفر روحانی به هند صورت می‌گیرد؛

توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و هند

عصر اعتبار-پایگاه خبری هندو بیزینس لاین نوشت هند در نظر دارد با توسعه بندر چابهار، ایران را به هاب منطقه تبدیل کند.

توسعه همکاری‌های اقتصادی ایران و هند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، هند این هفته آماده میزبانی از حسن روحانی – رئیس جمهوری ایران – خواهد بود که تاکیدی دوباره بر روابط رو به گسترش دو کشور محسوب می‌شود. این سفر که نخستین سفر دکتر روحانی به هند محسوب می شود در شرایطی انجام می‌شود که ترامپ تهدید کرده است تحریم های تجاری را باز گرداند و از برجام خارج شود. هند برای تقویت برنامه‌های اتصال خود به منطقه غرب آسیا و هم چنین تامین نیازهای انرژی خود به ایران چشم دوخته است.

    موافقت نامه بندر چابهار

    در زمان دیدار نارندرا مودی- نخست وزیر هند- از ایران در می 2016، طرفین موافقت‌نامه‌ای به ارزش 500 میلیون دلار برای توسعه بندر چابهار با هدف تقویت ارتباطات منطقه‌ای و تشویق به روابط و خدمات دریایی بیشتر بین دو کشور را به امضا رساندند که به هند امکان می‌دهد بدون نیاز به پاکستان به تجارت با ایران و افغانستان بپردازد، این موافقت‌نامه هم چنین شامل تامین مالی خطوط ریلی متصل به زاهدان می‌شود.

    ایران، هند و افغانستان اعضای پیمان سه جانبه تاسیس بندر بین‌المللی و کریدور ترانزیتی چابهار هستند. هند برنامه‌های عظیمی برای تاسیس واحدهای تولیدی نظیر مواد پتروشیمی، کود و متالوژی در منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار دارد.

    هند در نظر دارد از طریق توسعه بندر چابهار، راه‌های ارتباطی خود با آسیای میانه را گسترش دهد که این مساله در کنار توسعه کریدور بین‌المللی شمال به جنوب که بنادر هند را از طریق ایران به اروپا متصل می کند، این کشور را به هاب منطقه تبدیل خواهد کرد.

    سرمایه گذاری های زیرساختی

    با وجود احتمال دور تازه تحریم‌ها علیه ایران توسط آمریکا، هند تصمیم گرفته است از سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ایران ابایی نداشته باشد. به گفته منابع،   برنامه‌های ارتباطی بزرگ در نظر گرفته شده هند با ایران را می‌توان پاسخ دهلی نو به برنامه جاده ابریشم چین دانست.

    در کنار این مساله، ایران سومین تامین کننده انرژی هند باقی مانده است و در مدت زمان آوریل 2017 تا اکتبر 2018، هند 12.5 میلیون تن نفت از ایران وارد کرده است. هم چنین این امکان وجود دارد در جریان این سفر، طرفین به راه حل دوستانه ای بر سر مساله میدان گازی " فرزاد بی" برسند که به یکی از مسائل مورد مناقشه در روابط دوجانبه تبدیل شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو