عصر بازار

کارشناس بازار سرمایه:

چشم انداز اقتصادی سال ۹۷ مثبت است

عصر اعتبار- یک کارشناس بازار سرمایه با بیان این که چشم انداز اقتصادی سال ۹۷ مثبت است، گفت: در ماه های آتی، عوامل تاثیرگذار مثبت مانند تثبیت نرخ کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی) و بهای دلار قدرت بیشتری نسبت به عوامل منفی داشته و رونق بازار سرمایه را تداوم خواهند بخشید.

چشم انداز اقتصادی سال ۹۷ مثبت است
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، شاخص بورس در هفته های اخیر، نوسان زیادی را تجربه کرده است، به طوری که حرکت شتابانش به سمت کانال 100 هزار واحدی، به یکباره در مرز این کانال متوقف شد و پس از آن به کانال 97 هزار واحدی عقب نشینی کرد.

    افت شاخص در روزهای اخیر، برخی فعالان بازار سرمایه را نسبت به کاهش بیشتر شاخص و ایجاد رکود و فضای منفی بر بازار سرمایه نگران کرده است.
    برخی در مواجهه با این مساله، معتقد هستند که رشد و رونق بورس متوقف شده و از این پس باید شاهد دوران رکود بود، اما گروهی دیگر، عقب نشینی شاخص را جزیی از ذات بازار سرمایه دانسته و آن را کوتاه مدت و مقطعی می دانند.
    « احسان رضاپور » کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با تشریح عوامل تاثیرگذار بر روند معاملات بازار سرمایه، گفت: با توجه به نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و نیاز شرکت ها به نقدینگی برای پرداخت حقوق، عیدی و سایر موارد، معمولا حجم عرضه ها در اسفند ماه افزایش می یابد که این روند، همه ساله تکرار می شود.
    وی اضافه کرد: اما فصل بهار به دلیل مصادف شدن با زمان مجامع شرکت ها، عمدتا فصلی پر رونق به شمار می رود و با توجه به وضعیت حاکم بر بازارها و گزارش های خوب 9 ماهه عملکرد شرکتها که به تازگی ارایه شد، در ماه های پایانی سال مالی و فصل بهار نیز شاهد گزارش های مثبت خواهیم بود.

    ** عوامل تاثیرگذار در تحولات بازار سرمایه
    این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به عوامل تاثیرگذار بر روند حرکت شاخص بورس اشاره کرد و ادامه داد: افزایش قیمت کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی)، رشد بهای دلار در برابر ریال، پیش بینی خروج از رکود در اقتصاد جهانی و گزارش مثبت شرکت ها از عواملی بودند که زمینه رونق بازار سرمایه و رشد شاخص بورس را فراهم کردند.
    رضاپور اضافه کرد: همچنین عواملی مانند رشد حبابی قیمت ها، مشخص نبودن موضع نهایی آمریکا نسبت به برجام و احتمال افزایش دوباره سود بانکی نیز از جمله عوامل منفی تاثیرگذار به شمار می رود.
    وی به تاثیرگذاری نرخ دلار بر جذابیت شرکت ها اشاره کرد و افزود: رشد بهای دلار باعث شده است که سودآوری شرکت هایی که از نوسانات نرخ دلار تاثیر می پذیرند، افزایش یابد.
    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بر این اساس شرکت های کامودیتی صادرات محور، به دلیل رشد نرخ دلار از وضعیت درآمدی مطلوبی برخوردار هستند که پیش بینی می شود در ماه های آتی نیز ادامه داشته باشد.
    وی با اشاره به تحولات بازار کامودیتی ها (مواد پایه و معدنی)، اظهار داشت: کامودیتی ها از نرخ برابری شاخص دلار، تاثیر زیادی می گیرند که با توجه به سیاست های دولت آمریکا برای سرمایه گذاری در بخش های زیرساختی و افزایش نرخ بهره، پیش بینی می شود که نگرانی عمده ای برای کامودیتی ها وجود نداشته باشد.
    رضاپور با بیان این که با توجه به کاهش ذخایر کالاهای پایه و معدنی، در ماه های آینده، تقاضا برای کامودیتی ها پایدار خواهد بود، یادآور شد: گزارش ها از بهبود شاخص های اقتصادی چین و اتحادیه اروپا حکایت دارد که این موضوع نیز بر معاملات کامودیتی ها و وجود تقاضا در بازارها تاثیر می گذارد.
    این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: هر چند ممکن است قیمت کامودیتی ها ریزش مقطعی داشته باشد، اما تاثیر محسوس کاهشی بر وضعیت سودآوری شرکت های بورسی نخواهد گذاشت، زیرا افزایش و تثبیت قابل توجه نرخ دلار در ماه های اخیر باعث خنثی شدن تاثیر نوسان های منفی بازارهای جهانی می شود.
    وی ادامه داد: گزارش های 9 ماهه شرکت ها از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند به طوری که اغلب آنها دارای تعدیل مثبت بودند، که به نظر می رسد در صورت تداوم شرایط حاکم و عدم انتشار اخبار منفی از اقتصادهای مهم جهانی، روند ارایه گزارش های مثبت تداوم داشته و حتی شرکت ها در سال مالی آینده، پیش بینی های مثبت تری را درباره عملکرد خود ارایه دهند.

    **ریسک های پیش روی بازار سرمایه
    این کارشناس بازار سرمایه گفت: از ریسک های پیش روی بازار سرمایه، تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از برجام است که می تواند موجب خروج نقدینگی به سمت بازاهای رقیب شود.
    رضاپور به افزایش نقدینگی در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: حجم عظیمی از نقدینگی در جامعه وجود دارد که اگر به هر بازاری مانند بورس، طلا و مسکن سرازیر شود در صورت مهیا نبودن عوامل بنیادی، می تواند سبب ایجاد حباب قیمتی در آن بازارها شود.
    وی همچنین درباره کاهش سود بانکی نیز گفت: اگرچه کاهش مجدد سود بانکی سبب رشد قیمت سهام و توجه به بازار بورس می شود، اما به دلیل ایجاد هیجان در بازار می تواند باعث حبابی شدن قیمت ها نیز شود لذا توجه به وضعیت بنیادی شرکت ها حائز اهمیت است.
    این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته برخی کارشناسان، بحث احتمال افزایش نرخ سود بانکی را نیز مطرح کرده اند، به نظر این گروه از کارشناسان، نقدینگی افسارگسیخته، مشکلاتی را در بازارهای مختلف مالی ایجاد می کند، بنابراین باید با افزایش دوباره سود بانکی، تلاش شود این منابع مالی سرگردان از بازارهای مختلف جمع آوری ودر بانک ها مدیریت شود.
    رضاپور اضافه کرد: تعیین تکلیف قانون بودجه و میزان بودجه عمرانی که مجلس باید درباره آن نظر بدهد نیز از عوامل تاثیرگذار به شمار می رود که هنوز مشخص نیست چه سرنوشتی پیدا می کند.

    **چشم انداز اقتصادی سال 97 مثبت است
    این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش بینی بازار سرمایه در ماه های آتی نیز گفت: پیش بینی می شود که تا 6 ماه آینده، عوامل مثبت نسبت به عوامل منفی، تاثیر بیشتری داشته باشند و بر این اساس، رونق بازار سرمایه تداوم یابد.
    رضاپور افزود: همچنین کامودیتی ها در سال آینده ریزش شدیدی نداشته و حتی می توانند تاثیر پایداری در سودآوری شرکت ها داشته باشند.
    وی خاطر نشان کرد: در صورت عدم رخداد سیاسی و اقتصاد مهم در ایران و جهان چشم انداز اقتصادی سال 97 مثبت تر از سالهای ٩٥ و ٩٦ است که تاثیرات مثبت آن بر بازار سرمایه باعث رونق بیشتر این بازار خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو