عصر بازار

رییس کنفدراسیون صادرات بیان کرد :

استقبال از خرید ریال قطر صادرکنندگان

عصر اعتبار- رییس کنفدراسیون صادرات با استقبال از آغاز فرایند خرید ریال قطر از صادرکنندگان کالا و خدمات، این اقدام را باعث کاهش هزینه های صادراتی و تبدیل پول دانست.

استقبال از خرید ریال قطر صادرکنندگان
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا ، محمد لاهوتی درباره تاثیر فرایند خرید ریال قطر از صادرکنندگان کالا و خدمات به این کشور گفت: هر اقدامی که در جهت تسهیل روابط تجارت خارجی کشور انجام شود، یک گام رو به جلوست.

    وی با بیان اینکه از این پس ریال قطر در بانک ها و صرافی ها خریداری می شود، افزود: آغاز خرید ریال قطر از صادرکنندگان کاهش هزینه های صادراتی را در پی دارد زیرا پیش از این صادرکنندگان ناچار بودند واحد پول قطر را به واحدهای پولی دیگر تبدیل کنند و سپس آن را به ریال ایران تبدیل کنند.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی توضیح داد از آنجایی که جا به جایی و تبدیل پول در فرایند جدید مستقیم خواهد بود، این امر به کاهش هزینه صادراتی کمک می کند و گام موثری در تسهیل تجارت با قطر است.

    رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه به طور معمول معاملات با کشورهای دیگر با ارزهای عمده از جمله دلار و یورو انجام می شود، توضیح داد که حجم تجارت ایران و قطر رقم بزرگی نیست و تاثیر این اقدام نیز در سطح حجم معاملاتی ایران و قطر خواهد بود.

    لاهوتی در عین حال گفت: فرایند آغاز خرید ریال قطر انتخاب جدیدی را پیش روی صادرکنندگان قرار می دهد و این موضوع می تواند بر کاهش ریسک تحریم ها و مشکلات نقل و انتقال پولی و دلاری تاثیرگذار باشد.

    گفتنی است، فرزاد پیلتن مدیرکل دفتر عربی آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده در خصوص حل مشکلات صادرکنندگان کالا به کشور قطر و تشکیل جلسات متعدد با حضور تجار و صادرکنندگان و نمایندگان بانک‌های مرکزی، صادرات و ملی در چارچوب کارگروه اقتصادی- تجاری ستاد قطر، با همکاری بانک های مرکزی و صادرات فرایند انتقال ارزهای حاصل از صادرات به قطر به داخل کشور اصلاح و نحوه تعیین نرخ خرید ارز از صادرکنندگان اعلام شد.

    وی ضمن تشکر از پیگیری بانک صادرات و مساعدت بانک مرکزی، گفت: بانک صادرات از تاریخ هشتم بهمن ماه سال جاری و تنها یک روز پس از انجام اولین معامله با بانک مرکزی، اقدام به تغییر مبنای تعیین خرید ارز ریال قطر بر اساس نرخ اعلامی بانک مرکزی ایران کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی