عصر بازار

معاون وزیر اقتصاد تشریح کرد :

دلایل نوسان در بودجه کشور

عصر اعتبار- معاون وزیر اقتصاد با اشاره به دلایل نوسان در بودجه‌های سالانه، گفت: معافیت‌های مالیاتی در کنار فرار مالیاتی موجب عدم شفافیت و همچنین پایین بودن سهم مالیات در بوجه شده است.

دلایل نوسان در بودجه کشور
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصاد آنلاین، حسین میرشجاعیان درباره سهم پایین مالیات دراقتصاد ایران اظهار کرد: بودجه در سراسر دنیا مبتنی بر مالیات تامین می‌شود، این در حالی است که بودجه هایی که از منابع دیگری از جمله فروش منابع طبیعی تامین می‌شود ناپایدار بوده و این به معنای انعکاس نوسانات در بودجه است.

    او ادامه داد: به همین دلیل است که بودجه‌ کشور نوسان دارد و در ابتدای سال مطمئن نیستیم که آیا می‌توانیم درآمد پیش بینی شده را کسب کنیم یا خیر.

    معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با تاکید بر این‌که حدود 35 درصد بودجه ما از محل درآمدهای نفتی حاصل می‌شود، توضیح داد:این رقم در اوایل دهه 80 در برخی مقاطع به بیش از 60 نیز رسیده است.

    میرشجاعیان در ادامه به نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی اشاره و تصریح کرد:اگر به این رقم پرداخت‌های تامین اجتماعی را اضافه کنیم این شاخص  به 14 می‌رسد این در حالی است که در  کشورهای توسعه یافته به خصوص کشورهای اتحادیه اروپا این نرخ به 45 درصد هم رسیده است.

    او با بیان اینکه معافیت‌های وسیع مالیاتی در کشور از دلایل پایین بودن این نسبت است، اظهار کرد: نزدیک به 40 درصد اقتصاد کشور مانند بخش کشاورزی و سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه و ... از پرداخت مالیات معاف هستند ضمن اینکه فرار مالیاتی بالایی نیز در اقتصاد وجود دارد به عبارت دیگر پایه مالیاتی نتوانسته وسیع شود و در نتیجه معافیت های زیادی وجود دارد.

    معاون وزیر اقتصاد گفت:اگر می‌خواهیم میزان وابستگی به درآمد نفتی در کشور کم شود باید دولت رویکرد خود را مشخص و معافیت‌ها را نیز در بخش‌های مختلف کم و هدفمند کند.

    معاون اقتصادی وزیر اقتصاد با تاکید بر این‌که معافیت به معنی نبود اظهار نامه مالیاتی و عدم شفافیت است، خاطرنشان کرد:پیشنهاد این است که اگر دولت و یا مجموعه کشور قصد دارد از بخش خاصی حمایت کند نرخ مالیات را به صفر برساند نه این که آن را کامل معاف کند، این امر باعث شفافیت و مشخص شدن میزان درآمدها می شود این امر باعث می شود فرد اظهار نامه ارائه کند اما مالیات نپردازد. 

    او با بیان اینکه دولت باید از حمایت های بی دلیل از بخش های مختلف دوری کند، چرا که لزوما این نوع حمایت ها به بخش های مختلف کمک نمی کند و بخش خصوصی همواره این مطالبه را دارد که مالیات پرداخت نکند اما باید دید که آیا پشت این حمایت ها رونق است یا اینکه این حمایت ها کور است.

    میرشجاعیان ناهماهنگی بانک‌های اطلاعاتی کشور را در ایجاد فرار مالیاتی موثر دانست و گفت: بانک‌های اطلاعاتی کشور مانند مجمع الجزایر در حوزه های مختلف توسعه پیدا کرده اما یکپارچه نیستند این در حالی است که اگر این بانکهای اطلاعاتی هماهنگ شوند از فرار مالیاتی جلوگیری میشود.

    معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه مالیات باید شفاف و قابل محاسبه باشد و این همان چیزی است که فعالان اقتصادی بر آن تاکید میکنند، تصریح کرد:اینکه فرد مراجعه می کند و مبلغی را به عنوان مالیات برای او اعلام می کنند که بیش از تصور است ناشی از همین موضوع است.

    میرشجاعیان با بیان اینکه اگر بنا بر این است که جریان اقتصادی شفاف باشد  باید میزان مالیات قابل پیش بینی باشد، خاطرنشان کرد:به دلیل همین عدم شفافیت درآمد مالیاتی مناسبی برای دولت وصول نمی‌شود و اتکای کشور به نفت از بین نمی‌رود ضمن اینکه شفافیت برای فعال اقتصادی نیز وجود ندارد و در نتیجه دو طرف باخت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو