عصر بازار

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان:

توجه به فرهنگ قرض الحسنه، راهکار توسعه بانکداری اسلامی

عصر اعتبار- آیت‌الله طباطبایی نژاد نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه اصفهان در دیدار با دکتر مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران بیان داشت: گسترش و ترویج فرهنگ غنی قرض الحسنه از گامهای موثر در توسعه بانکداری اسلامی و تسریع در رونق اقتصادی است.

توجه به فرهنگ قرض الحسنه، راهکار توسعه بانکداری اسلامی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان اظهار کرد: برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی و تحقق اهداف آن به ویژه در حوزه اشتغالزایی لازم است تا بسیاری از سرمایه ها در فعالیت های صنعتی و تولیدی به کار گرفته شود.
    آیت الله طباطبایی‌نژاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را در اصلاح بانک‌ها موثر دانست و افزود: یکی از اهداف جمهوری اسلامی گسترش قرض‌الحسنه به تمامی سیستم بانکی کشور می باشد و ایجاد بانک های تخصصی در این حوزه نشان دهنده توجه به بانکداری اسلامی است.
    وی بازگشت به فرهنگ قرض‌الحسنه و گسترش آن را یکی از راه های بهبود اقتصادی برشمرد و تأکید کرد: بانک‌ها می‌توانند بخشی از سرمایه خود را در امور تولیدی و تجارت سرمایه‌گذاری کنند تا هزینه‌های آنها تأمین شود؛ البته این کار در صورتی است که مردم پول‌های خود را به عنوان قرض در اختیار بانک گذاشته باشند در غیر این صورت با پول امانت مردم نمی‌توان چنین اقداماتی کرد.
    نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با تمجید از کارمزدهای پایین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بیان کرد: تا جایی که ممکن است باید کارمزد تسهیلات را کاهش داد تا مشکلات مردم هر چه زودتر برطرف شود.
    وی فعالیت‌های بانکی را بسیار دقیق و علمی دانست و ادامه داد: معوقات بسیار کم بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نشان‌دهنده این موضوع است که مشتریان این بانک از اقشار صادق، زحمت‌کش و خداشناس هستند؛ زیرا اگر غیر از این بود میزان معوقات بسیار بیش از این اعداد بود.
    آیت الله طباطبایی‌نژاد به مسئولان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توصیه کرد: مراقبت تشویق‌ها و تحسین‌های نامتعارف باشید؛ زیرا بسیاری از این‌ها دام‌های شیطانی است. راه و رسالت اصلی خود را با قدرت و دقت لازم ادامه دهید و تلاش کنید تا جایی که ممکن است به مردم کمک کنید.
    وی خواستار اجرای سیاست‌های حمایت از تولیدکنندگان شد و گفت: باید به تولیدکنندگان کمک بیشتری شود. اراضی رایگان و تسهیلات کم‌بهره به آنها داده شود و روند صدور مجوزها نیز تسهیل شود تا با رونق صنعت و تولید، زمینه ایجاد اشتغال برای جوانان فراهم شود و مشکلات اقتصادی کاهش یابد.
    امام جمعه اصفهان با انتقاد از جزیره‌ای عمل کردن بسیاری از ارگان‌ها و سازمان‌ها اظهار داشت: هماهنگی دستگاه‌ها برای رفع مشکلات اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید به آن توجه شود.
    در ادامه، مرتضی اکبری مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز با اشاره به برخی خدمات این بانک بیان داشت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با همکاری 10 بانک بزرگ کشور با هدف گسترش قرض‌الحسنه ایجاد شده است.
    وی افزود: این بانک از بدو تأسیس در راستای عمل به مسئولیت های خود که همان گسترش قرض‌الحسنه است حرکت کرد، به گونه‌ای که رضایت‌مندی مردم را نیز به دست آورد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه با نرخ کارمزد صفر تا چهار درصد در تلاش است تا خدمت صادقانه به مردم داشته باشد و امروز تنها راه تأمین هزینه بانک از همین کارمزدهای پایین است.
    مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اضافه کرد: این بانک در راستای عمل به وظایف خود، طی 10 سال گذشته 22 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بیش از سه میلیون و 100 هزار نفر در سراسر کشور پرداخت کرد که از این میزان هفت هزار میلیارد تومان مربوط به سال جاری است.
    اکبری با تأکید بر اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بنگاه‌داری نکرده و نخواهد کرد، عنوان داشت: نرخ وصول مطالبات بانک بیش از 99 درصد است و تنها یک درصد آنها باقی مانده است؛ این در حالی است که مطالبات سایر بانک‌ها به مراتب بیش از این میزان است.
    وی تصریح کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون به بیش از 630 هزار نفر تسهیلات پرداخت شد که میانگین تسهیلات پرداختی برای هر نفر در حدود 10 میلیون تومان می باشد.
    وی جایگاه استان اصفهان در زمینه قرض‌الحسنه را خوب ارزیابی کرد و افزود: در بخش منابع قرض‌الحسنه، تهران با بیش از یک هزار و 500 میلیارد تومان در جایگاه نخست کشور قرار گرفته و بعد از آن اصفهان با 800 میلیارد تومان منابع قرض‌الحسنه جایگاه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
    مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران عنوان کرد: این بانک در سال جاری بیش از 515 میلیارد تومان تسهیلات به بیش از 45 هزار نفر در استان اصفهان پرداخت کرد و عملکرد قابل توجهی در این بخش دارد.
    وی گفت: به تمامی تکالیف بانک در ارتباط با بهزیستی و کمیته امداد و تسهیلات ازدواج به طور 100 درصدی عمل کردیم؛ همچنین طرح‌های زیادی برای پرداخت تسهیلات به اقشار مختلف جامعه در نظر گرفته شده تا همه اقشار بتوانند با دریافت تسهیلات مناسب گره از مشکلات خود باز کنند.
    اکبری تصریح کرد: طرحی برای فرزندان خانواده‌ها در نظر گرفته شده تا با پس‌انداز مختصری بتوانند برای آینده فرزندان خود برنامه‌ریزی کنند؛ خوشبختانه استقبال زیادی از این طرح توسط خانواده‌ها شکل گرفته است.
    وی در تشریح سایر طرح‌های ویژه این بانک برای ارائه تسهیلات عنوان کرد: طرح صندوق خانواده یکی دیگر از طرح‌هایی است که مورد استقبال قرار گرفته است. در زمینه پرداخت تسهیلات به بانوان نیز در دو حوزه این کار شکل می‌گیرد؛ یکی از این حوزه‌ها ارائه تسهیلات به زنان سرپرست خانوار است که در این بخش 100 میلیارد تومان اعتبار در سال جاری در نظر گرفته شد. در حوزه دیگر نیز بانوان می‌توانند با سپرده‌های اندکی تسهیلات مناسبی دریافت کنند.
    مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران اضافه کرد: این بانک در انجام مسئولیت‌های اجتماعی نیز بسیار فعال و موفق عمل کرده است؛ در خصوص زلزله خراسان رضوی به بیش از 500 نفر تسهیلات 5 تا 10 میلیون تومانی پرداخت شد و در ارتباط با زلزله کرمانشاه نیز مقرر شد به بیش از سه هزار نفر تسهیلات 5 تا 10 میلیون تومانی پرداخت شود.
    وی اظهار کرد: ساخت سه خانه بهداشت و مدرسه در مناطق محروم، ساخت بیمارستان روان‌درمانی در تهران، تهیه لوازم‌تحریر و وسایل کمک‌آموزشی برای 33 هزار نفر دانش‌آموز، آزادسازی 44 نفر از زندانیان غیرعمد از دیگر اقدامات این بانک در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی است. برای سال آینده نیز اجرای چنین برنامه‌هایی را در شهرستان‌های محروم در دستور کار داریم.
    اکبری انجام امور خیر و خداپسندانه را یکی از بهترین راه های تبلیغات برشمرد و گفت: این بانک به جای اینکه هزینه‌های زیادی صرف تبلیغات خود کند، این هزینه را به عنوان کمک به نیازمندان و انجام مسئولیت‌های اجتماعی در نظر گرفته است تا در برطرف کردن مشکلات اقشار مختلف سهیم باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی