عصر بازار

ضرورت اصلاح نظام پولی کشور

عصر اعتبار- کارشناس اقتصادی: اصلاح نظام پولی باید اولویت اساسی باشد، وگرنه هر چندسال شاهد شوک‌هایی در بازار ارز خواهیم بود.

ضرورت اصلاح نظام پولی کشور
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، صمد عزیزنژاد در برنامه «گفتگوی ویژه خبری» شبکه دو سیما افزود: بانک مرکزی اقتدار لازم را برای کنترل بازار ارز ندارد و این به خاطر گرفتن قدرت این بانک از سال های گذشته تا کنون است.وی گفت: بخش غیردولتی در بازار ارز قدرتش از بانک مرکزی بیشتر است و در حالی که از رانتها استفاده می کند بانک مرکزی هیچ نظارتی بر درآمدهای آن ندارد.

    عزیزنژاد افزود: هیچ دولتی تاکنون نتوانسته یا جرأت نکرده است لایحه بانک مرکزی را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.وی گفت: خالص منابع کشور در پایان سال 95 منفی 18.3 میلیارد دلار بوده است که نشانه فرار سرمایه از کشور است.

    کارشناس اقتصادی افزود: نخستین بار در پایان سال 95 موازنه کل کشور 7.7 میلیارد دلار منفی بود.پیمان جبل عاملی کارشناس اقتصادی هم در این برنامه با بیان اینکه میان منابع و مصارف باید توازن وجود داشته باشد، گفت: بانک مرکزی باید بتواند به تقاضای سفته بازی که در بازار ارز وجود دارد پاسخ دهد و  مدیریت کند.

    وی افزود: بسته جدیدی که بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز و سکه ارائه کرده است می تواند به بازار جواب دهد.جبل عاملی گفت: اقتصاد باید ایجاد انگیزه برای تولید و صادرات داشته باشد و نظارت های بیش از اندازه ممکن است بر تولید و اقتصاد تأثیر منفی بگذارد.

    کنترل و ثبات بازارهای مالی نیاز است


    کارشناس اقتصادی گفت: در شرایط فعلی باید سیاست هایی را برای کنترل و ایجاد ثبات در بازارهای مالی تعیین  کنیم که بخش تقاضا را هدفگذاری کند.

     

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، پویا جبل عاملی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما افزود: هر زمانی که شرایط بازار هیجانی می شود از آنجایی که عرضه ارز در مدت زمان کوتاه نمی تواند تغییر کند در نتیجه تقاضا قیمت را تعیین می کند.وی با بیان اینکه  آنچه که موجب می شود سیاست گذار‏, نرخ مبادله ای را افزایش دهد شرایط بازار است, گفت: شکاف میان نرخ مبادله ای و نرخ بازار ارز موجب رانت بزرگی شد.

     

    جبل عاملی افزود: زمانی که روند بازار افزایشی باشد بانک مرکزی برای جلوگیری از ایجاد رانت مجبور است نرخ مبادله ای را افزایش دهد.وی افزود : با توجه به اینکه در بازار کنونی تقاضای سفته بازی داریم قیمت کنونی، قیمتی است که از روند خارج شده است و باید جلوی آن را بگیریم.

    این کارشناس اقتصادی گفت: اگر افزایش قیمت ارز به واسطه شکاف تورم داخلی و خارجی انجام شود ایجاد شوک نمی کند و در عین حال می تواند فضای اقتصاد ما را نسبت به شرکت های خارجی رقابتی کند و این موضوع برای تولید داخلی ما مفید است اما افزایشی که با التهاب همراه باشد و نوسان ایجاد کند برای اقتصاد کشورمان مفید نیست.

    جبل عاملی با بیان اینکه هدف نخست بانک مرکزی، کنترل تورم، سپس رشد اقتصادی و پس از آن ثبات مالی و بازار است، افزود : ثبات در بازارهای دارایی در چند ماه اخیر در کشورمان به شکل گذشته نیست.وی اضافه کرد: سیاست پولی, کوتاه مدت است و بانک های مرکزی بر مبنای متغیرهای کلان، سیاست گذاری می کنند.

    جبل عاملی با بیان اینکه بسته های سیاستی که بانک مرکزی ارائه کرد سعی می کند تقاضا را هدف قرار دهد‏ ، ادامه داد : به نظر می رسد این بسته ها می تواند بخشی از پول ها را جذب کند.

    وی گفت : با سنجش روند نرخ ارز و تورم متوجه می شویم که همواره روند افزایش نرخ ارز از تورم کمتر است بنابراین کسانی که در بلندمدت ارز را نگه دارند ضرر می کنند.جبل عاملی افزود: کسانی که وارد بازارهای التهابی مانند بازار کنونی ارز وارد می شوند به نوعی قمار می کنند و هر لحظه ممکن است قیمت ها سقوط کند.

    صمد عزیزنژاد دیگر کارشناس اقتصادی حاضر در این برنامه هم با اشاره به اینکه هر خریدار ارزی لزوما سود نخواهد کرد، گفت: خریداری سود می کند که ارز را زیر قیمت فعلی خریداری کرده باشد.وی با بیان اینکه بازار ارز ما در طرف عرضه، انحصاری است،​ افزود: بانک مرکزی نباید عنوان می کرد که می خواهد نرخ ارز را یکسان سازی کند زیرا چندین بار اعلام کرد و شرایط مهیا نشد و به نوعی بی اعتمادی ایجاد کرد.

    عزیزنژاد ادامه داد: از طرفی بانک مرکزی برای اینکه بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند از پارسال نرخ مبادله ای ارز را افزایش داده است تا بخواهد شکاف این نرخ با بازار را کاهش دهد.وی افزود: بانک مرکزی از 25 بهمن پارسال تا 25 بهمن امسال 14 و نیم درصد نرخ دلار مبادله ای و 13 و نیم درصد نرخ یورو مبادله ای را افزایش داده است.

    عزیزنژاد گفت: بانک مرکزی می خواست نرخ ارز را یکسان سازی کند اما نتوانست بازار را کنترل کند. کارشناس اقتصادی افزود: در سه ساله گذشته به طور متوسط سالانه 10 درصد تورم داشتیم در حالی که در اروپا نرخ تورم حدود صفر بود و مفهوم اقتصادی آن کاهش ارزش پول ملی ما به میزان 10 درصد سالانه است اما بانک مرکزی باید پاسخ دهد چرا اجازه نداد نرخ ارز با شیب ملایم افزایش یابد؟

    عزیزنژاد گفت : بخشی از تولید ما که نیاز به ورود مواد اولیه دارد و واردات محور هست از این التهابات در کوتاه مدت آسیب می بینند و در جامعه اثرات تورمی خواهد داشت.وی افزود: امیدوارم به سمت اصلاح ساختار تولید برویم و از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنیم, این افزایش قیمت ارز در بلند مدت به نفع تولیدکنندگان که از صفر تا 100 محصول را در داخل تولید می کنند ، می شود.

    عزیزنژاد گفت: نرخ سود بالای سپرده های بانکی برای اقتصاد کشورمان سم کشنده است زیرا بیش از 85 درصد تامین مالی اقتصاد را بانک ها بر عهده دارند بنابراین با افزایش نرخ سود سپرده ها، تولید، زمین گیر می شود.

    این کارشناس اقتصادی افزود: همه باید به بانک مرکزی کمک کنیم تا روند بازار ارز معکوس شود و باید حاکمیت بازار ارز را به بانک مرکزی بدهیم و سریع باید همه دستگاه های موثر در ارز همکاری کنند تا بانک مرکزی به خوبی رصد کند.

    وی با بیان اینکه سیستم مبارزه با پولشویی باید تقویت شود و معاملات مشکوک را رصد کند و شفافیت اطلاعات وجود داشته باشد, اضافه کرد:  سیستم مالیاتی، مبارزه با پولشویی و سیستم قضایی کارآمد و موثر برای اخلال گران از راهکارهای کنترل بازار ارز است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو