عصر بازار

معاون وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد:

بستر جدید سرمایه گذاری ملکی

عصر اعتبار- معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی بافت های فرسوده شهری را بسترهای مطلوب و پر بازده برای سرمایه گذاری ملکی اعلام کرد.

بستر جدید سرمایه گذاری ملکی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، حامد مظاهریان با اشاره به آغاز فاز اول عملیات اجرایی طرح ملی بازآفرینی شهری برای ساخت سالانه 100 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده شهری و تامین همزمان سرانه های خدماتی در این محدوده ها ،گفت: حدود 130 تا 140 هزار هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که این میزان مساحت در حدود 2 برابر مساحت تهران را شامل می‌شود که نشان‌ دهنده این است که تا چه میزان بافت پر خطر در کشور وجود دارد و بازار سرمایه‌گذاری برای مسکن در چه بافت‌هایی قرار دارد.

    وی با اشاره به اجماع صورت گرفته بر سر نحوه اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری و آغاز همزمان طرح مسکن پیشگام در استان های مختلف کشور، افزود: بدون شک اجرای طرح بهسازی بافت‌های فرسوده نیازمند همکاری همه‌ جانبه دولت، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری‌ها، ستادهای بازآفرینی و بخش خصوصی و همچنین مالکان واحدهای مسکونی فرسوده است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این مطلب که حدود 30 درصد جمعیت ایران در بافت فرسوده به سر می‌برند، گفت: تامین مسکن در نقاط مختلف کشور و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته است و پیش‌ بینی شده که تا پایان برنامه ششم، 66 هزار هکتار از بافت‌های فرسوده شهری با 123 هزار میلیارد تومان اعتبار بهسازی و سامان‌دهی شوند.

    به گفته وی مطابق با طراحی ها و برنامه ریزی های صورت گرفته برای حل چالش تامین مالی در بافت های فرسوده استفاده از منابع صندوق توسعه ملی به منظور افزایش توان و ظرفیت مالی برای اجرای طرح های بازآفرینی یکی از مهمترین ضرورت هاست.

    مظاهریان همچنین تسهیلات فعلی خرید مسکن در بافت های فرسوده شهری که هم اکنون با نرخ سود 8 درصد و از محل صندوق پس انداز مسکن یکم پرداخت می شود را ارزان ترین و در دسترس ترین نوع تسهیلات ارزان قیمت برای متقاضیان مصرفی اعلام کرد و وجود این تسهیلات را از مهمترین عوامل ایجاد انگیزه در مالکان و سازندگان برای نوسازی این واحدها برشمرد؛ چرا که به واسطه وجود چنین تسهیلاتی به طور قطع بخش بسیار از زیادی از متقاضیان مصرفی خرید مسکن به بازار مسکن مناطق بازآفرینی شده وارد خواهند شد.

    مظاهریان با اشاره به این که در حال حاضر 24 میلیون خانوار و 27 میلیون واحد مسکونی در سراسر کشور وجود دارد تصریح کرد: وضعیت 19 میلیون بد مسکن در سراسر کشور با توجه به آمار خانه‌های خالی و خانه‌های دوم نشان از عدم تعادل بین نوع عرضه و جنس تقاضا در بازار مسکن دارد.

    وی تصریح کرد: مطابق با نگاهی که هم اکنون در بدنه دولت وجود دارد و بنا بر تاکید رییس جمهور، تمرکز وزارت راه و شهرسازی سامان‌دهی سکونتگاه‌های نا به‌ سامان شهری و تامین مسکن برای دهک اول تا سوم است که در واقع این افراد نیازمندان واقعی تامین مسکن هستند. بر همین اساس فاز اول اجرای عملیات بازآفرینی شهری از 19 بهمن ماه با دستور رییس جمهور آغاز شد و تا پایان برنامه ششم توسعه ادامه خواهد داشت.

    مظاهریان اجرای عملیات بازآفرینی در بافت های فرسوده شهری را در 3 گام تعریف کرد و گفت: در سطح اول محلی‌سازی، سطح دوم محله‌سازی مرحله‌ای و سطح سوم محله‌سازی جایگزینی صورت خواهد گرفت که در قالب این برنامه تا پایان برنامه ششم توسعه مجموعا 500 هزار واحد مسکونی احداث می شود.

    معاون مسکن و ساختمان وزیر راه‌ و‌ شهرسازی چشم‌‌ انداز نیاز به مسکن طی 10 سال پیش‌‌‌ رو را تشریح کرد و گفت: مطابق با برآوردها در طرح جامع مسکن، طی 10 سال آینده احداث سالیانه یک میلیون واحد مسکونی مورد نیاز است که نیمی از آن مربوط به نوسازی واحدهای فرسوده در بافت‌های شناسایی‌شده فرسوده و محلات هدف نوسازی است.

    به گفته وی سیاست توسعه صندوق پس‌ انداز مسکن یکم بانک عامل حوزه مسکن برای حمایت از گروه‌های متوسط درآمدی و متقاضیان مصرفی مسکن، تامین مالی مسکن استیجاری برای دو دهک اول کم‌ درآمد جامعه، توسعه بازار رهن و همچنین تدارک، طراحی و پیاده‌ سازی ابزارهای نوین تامین مالی در این بخش از مهمترین برنامه‌هایی است که وزارت راه و شهرسازی با همکاری بانک عامل حوزه مسکن، سیاست‌گذار پولی و بدنه اقتصادی دولت در حوزه مسکن در صدد عملیاتی کردن آن است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی