عصر بازار

دبیر شورای عالی کانون صرافان ایران عنوان کرد:

لزوم رفع ابهام در طرح بانک مرکزی برای گواهی سپرده

عصر اعتبار- دبیر شورای عالی کانون صرافان ایران گفت: اعمال مالیات بر ارزش افزوده ۵ درصدی امارات و ساز ناکوک هالک بانک ترکیه، باعث شده تا بر هزینه‌ نقل و انتقال ارز تأثیرگذار باشد.

لزوم رفع ابهام در طرح بانک مرکزی برای گواهی سپرده
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، امیر نجومی دبیر شورای عالی کانون صرافان ایران  گفت: انتشار اوراق گواهی سپرده بانکی از جمله ابزارهای مورد استفاده دولت‌ها در سیاست‌ کنترل نقدینگی است که در چارچوب سیاست‌های ضد تورمی طبقه بندی می‌شود.

    وی با بیان اینکه انتشار گواهی سپرده بانکی با نرخ 20 درصد و پیش فروش سکه یک و میلیون 400 هزار تومانی در راستای کنترل نقدینگی و هدایت جریان پولی کشور به سمت بانک‌ها است، عنوان کرد: اینکه تأثیر این اقدام‌ها تا چه حد بر کنترل بازار ارز و یا مدیریت نقدینگی در کشور قابل ارزیابی است، باید صبر کرد. موضوع نرخ ارز در تمام دولت‌ها تابع متغیرهای اقتصادی است و نباید در بررسی آن مباحث سیاسی را دخالت داد، چرا که نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت.

    دبیر شورای عالی کانون صرافان ایران، فراز و فرودهای نتایج ناشی از تصمیم‌های سیاسی بر بازارها را زود گذر و آنی دانست و گفت: به طور معمول متغیرهای کلان اقتصادی با فضای روانی دچار تغییر و تحول بنیادی نمی‌شوند.

    به گفته وی، اینکه رشد نقدینگی و پول پر قدرت در پایان سال با چه اعداد و ارقامی مواجه است و یا تقاضای واقعی تا چه حد رشد داشته و اینکه عرضه ارز از سوی دولت و بانک مرکزی در قبال تقاضای واقعی چقدر بوده، از جمله موضوع‌های اقتصادی است که در ارزیابی قیمت اسکناس ارز در بازار داخلی تأثیر گذار است.

    به باور وی، اگر چه در فضای روانی دوره‌های زمانی کوتاه مدت هیجان زود گذر برای خرید ارز و به تبع آن رشد کاذب قیمت‌ها منجر به دخالت بانک مرکزی برای مدیریت بازار می‌شود، اما به هر ترتیب متغیرهای اقتصادی با روش‌های علمی و منطقی قابل دفاع و بررسی هستند، نه اینکه با حرف و توصیه به مردم مبنی بر نخریدن ارز، مانع از افزایش کاذب قیمت‌ها در بازار ارز شد.

    نجومی در برابر این پرسش که آیا با ایجاد فضای امنیتی در بازار ارز و تعقیب و گریزها در چهارراه استانبول می‌توان مانع از رشد کاذب قیمت‌ ارز و ممانعت از انجام معاملات شد، عنوان کرد: ایجاد بازار کاذب یکی از دلایل رشد قیمت‌های واقعی است و در این زمینه دولت از طریق مقابله با بازار کاذب و موازی بازار اصلی سعی می‌کند از ایجاد حباب قیمت‌ها در بازار جلوگیری کند.

    وی افزود: در تمام حکومت‌های دنیا یکی از وظایف اصلی دولت‌ها مقابله با ایجاد بازارهای موازی و کاذب برای ارز و سکه یا مسکن و اقلام اساسی است، چرا که این بازارها به دلیل کم عمق بودن اثری بر اقتصاد ندارند، اما باعث رشد حبابی و موقتی قیمت‌ها می‌شوند که به طور معمول ضرر و زیان مردم عادی را در پی دارد.

    وی با اشاره به افزایش نرخ دلار تا 4900 تومان دربازار ارز در هفته گذشته، عنوان کرد: اینکه سفته بازان در بازار واقعی ارز اقدام به خرید می‌کنند و در قیمت‌های بالاتری بین خود معامله می‌کنند، نمی‌تواند ملاک تصمیم گیری در بازار ارز باشد. اگر 10 هزار دلار بر اساس نرخ سفته بازی به قیمت بالاتری نسبت به بازار واقعی معامله شد، به اندازه همان تعداد دلار در آن معامله اثر گذار است، نه اینکه برای صدها میلیون دلار نیز همین قیمت مبنا قرار گیرد.

    این مقام مسئول درباره چشم انداز خاکستری بازار ارز و پیش بینی تغییرات قیمت در این بازار گفت: برای بررسی چشم انداز بازار ارز باید متغیرهای کلان اقتصادی را بررسی کرد. رشد صادرات نفتی و یا درآمدهای ناشی از صادرات محصولات پتروشیمی یا سایر کالاهای برخوردار از مزیت نسبی و به تبع آن حجم افزایش درآمد ارزی کشور و از طرفی حرکت‌های رو به بالا و پایین شاخص ارزش دلار در بازارهای جهانی در کنار میزان کنترل رشد نقدینگی در کشور تأثیر مستقیم در عیین نرخ ارز در بازار داخلی خواهند داشت.

    دبیر شورای عالی کانون صرافان ایران تاکید کرد: متاسفانه اعمال مالیات بر ارزش افزوده 5 درصدی صرافان اماراتی در کنار سازناکوک هالک بانک در ترکیه که تا پیش از این دو مسیر سنتی جابه جایی ارز برای صرافان ایرانی به ویژه در دوران تحریم‌های هسته‌ای بوده‌اند، باعث شده تا بر هزینه‌ نقل و انتقال ارز تأثیر گذار باشد.

    وی گفت: هزینه نقل و انتقال ارز باید از نرخ ارز داخلی جدا کرد، اما معلوم نیست بر اساس چه استدلالی افزایش 5 درصدی هزینه نقل و انتقال بر روی ارز داخلی کشیده می‌شود و باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

    به باور نجومی اعمال مالیات بر ارزش افزوده 5 درصدی در بازار ارز صرافی‌های اماراتی اگر چه بر روی بازارارز داخلی توانسته آثار روانی در پی داشته باشد اما به دلیل ابهام باعث شده تا هم اکنون مسیر ارسال حواله مشابه قبل نباشد و صرافان ایرانی برای رفع ابهام‌ها تا 31 مارس منتظر بمانند.

    وی در پایان تاکید کرد: چنانچه در این تاریخ شرایط نقل و انتقال حوالجات ارزی به شرایط قبلی باز نگردد، بطور حتم از مسیرهای جایگزین بهتری استفاده خواهد شد که با توجه به شرایط تحریم‌ها عنوان کردن نام این مسیرها هم اکنون جایز نیست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو