عصر بازار

دبیر کانون بانک های خصوصی :

صدور گواهی سپرده های ریالی نقدینگی سرگردان را جمع می کند

عصر اعتبار- دبیر کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری، صدور گواهی سپرده های ریالی را برای صاحبان سرمایه های خرد جذاب دانست و گفت: انتشار این اوراق که با مجوز بانک مرکزی سود ۲۰ درصدی به آن تعلق می گیرد، می تواند نقدینگی را از بازار جمع کند.

صدور گواهی سپرده های ریالی نقدینگی سرگردان را جمع می کند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «محمدرضا جمشیدی»  افزود: البته صدور این اوراق به معنی لغو بخشنامه الزام نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار در نظام بانکی نیست و همچون گذشته نرخ سود سپرده های یکساله 15 درصد و سپرده های کوتاه مدت 10 درصد است و بانک ها باید تسهیلات را با نرخ 18 درصد به متقاضیان بپردازند.
    وی افزود: هدف از صدور گواهی های سپرده اعم از ریالی و ارزی و حتی پیش فروش سکه، جمع آوری سریع نقدینگی های سرگردان از بازار است تا به بازارهای دیگری چون مسکن، ارز و طلا آسیب نزند.
    این کارشناس بانکی در عین حال گفت: وقتی مجوز جذب منابع با نرخ 20 درصد از سوی بانک مرکزی داده شده است، باید راهکارهای لازم برای پرداخت تسهیلات با نرخ های بالاتر از مصوبه شورای پول و اعتبار نیز برای بانک ها دیده شود زیرا نمی توان با نرخ 20 درصد سپرده جذب کرد و با نرخ 18 درصد تسهیلات داد.
    جمشیدی تاکید کرد: البته صدور این گواهی های سپرده برای بانک هایی که به بانک مرکزی بدهکارند و باید با جریمه 34 درصدی بازپرداخت کنند، سودمند است و بخشی از مشکلات آنها را رفع می کند.

    **نرخ سود در نظام بانکی واقع بینانه تعیین شود
    دبیر کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری با انتقاد از برخی فشارهای غیر کارشناسی به بانک مرکزی و نظام بانکی در کاهش نرخ سود، اظهار داشت: از ابتدای امسال برخی نمایندگان و کارشناسان به تناوب بر کاهش نرخ سود بانکی اصرار داشتند بی آنکه متوجه باشند که این کاهش بدون آنکه زمینه های اجرایی آن فراهم باشد، می تواند بازارهای دیگر را تحت تاثیر قرار دهد.
    جمشیدی گفت: حتی در شرایط کنونی که نرخ سود سپرده های یک ساله 15 درصد و نرخ سود تسهیلات 18 درصد است، برخی نمایندگان مجلس بر کاهش نرخ سود تسهیلات اصرار دارند در حالی که این کار سبب زیاندهی بیشتر بانک ها می شود.
    وی با بیان اینکه نرخ تورم به تنهایی مبنای مناسبی برای کاهش نرخ سود در نظام بانکی نیست و باید هزینه تمام شده پول را نیز در نظر گرفت، اظهار داشت: نگاهی به ترکیب شورای پول و اعتبار نشان می دهد که اعضای آن اغلب نماینده دستگاه ها و وزارتخانه های خود هستند و مواضع سازمانی خود را در این شورا پیش می برند و بانک مرکزی در این شورا در اقلیت قرار دارد و به همین دلیل نظرات کارشناسی آن هم درباره نرخ سود مورد قبول واقع نمی شود.
    جمشیدی اظهار داشت: حتی در ماه های اخیر که الزام به کاهش نرخ سود بازار مسکن، طلا و ارز را تحت تاثیر قرار داد، برخی از نمایندگان مجلس بر نظر خود برای کاهش نرخ ها در نظام بانکی تاکید دارند و نرخ های فعلی را قابل قبول نمی دانند.
    این کارشناس بانکی تاکید کرد: می توان همان دستورالعمل حساب های قرض الحسنه را پیاده کرد به شکلی که نرخ سود سپرده های مردم صفر درصد باشد ولی در مقابل تسهیلات با نرخ 4 درصد پرداخت شود اما باید دید که آیا صاحبان سرمایه یعنی مردمی که منابع خود را نزد بانک ها به امانت گذاشته اند، این رویه را می پذیرند که هیچ سودی از حساب خود نگیرند.
    دبیر کانون بانک های خصوصی و موسسات اعتباری اظهار داشت: در ماه های اخیر دیدیم که وقتی نرخ سود سپرده های بانکی پایین می آید، این پول جذب چه بازارهایی می شود و چگونه بازارها متلاطم می شود؛ مسکن، ارز و طلا بازارهایی بودند که در نتیجه کاهش نرخ ها در نظام بانکی نقدینگی ها سرگردان به سمت آن هدایت شد و تعادل در این بازارها به هم ریخت.
    جمشیدی با یادآوری اینکه بسیاری از سپرده گذاران خرد در بانک ها برای امرار معاش خود، سرمایه خود را در بانک گذاشته اند، اظهار داشت: شاید نرخ تورم در مجموع 10 درصد باشد اما این نرخ در کالاهای اساسی و اقلام مورد نیاز زندگی مردم بالاتر است.
    وی درباره صدور گواهی سپرده های ارزی نیز گفت: با توجه به نرخ سود 20 درصدی که برای سپرده های ریالی در نظر گرفته شده، به نظر می رسد سپرده های ریالی با اقبال بیشتری مواجه شود.
    عرضه گواهی سپرده های ریالی و ارزی و نیز پیش فروش سکه، سه راهکار بانک مرکزی برای جذب نقدینگی مردم و هدایت سرمایه ها به سمت تولید است تا از این مسیر از ورود سرمایه های سرگردان به بازارهایی چون طلا و ارز که می تواند سبب تلاطم در بازارها و نیز به هم زدن شاخص های کلان اقتصادی چون نرخ تورم را در پی داشته باشد، جلوگیری کند.
    با مجوز بانک مرکزی، از امروز (28 بهمن) شبکه بانکی اجازه دارد به مدت 2 هفته نسبت به انتشار گواهی سپرده ریالی با نرخ 20 درصد اقدام کند؛ این اوراق با سررسید یک سال منتشر می شود و نرخ بازخرید قبل از موعد آن 14 درصد خواهد بود.
    همچنین به شبکه بانکی کشور اجازه داده شده است نسبت به صدور گواهی سپرده ریالی ارز بنیان با سررسیدهای یک و 2 ساله اقدام کند؛ بر این اساس نرخ ریال مورد محاسبه در زمان افتتاح گواهی سپرده متوسط نرخ یک ماه قبل سامانه نظارت ارز (سنا) خواهد بود و نرخ سود برای سررسیدهای یاد شده به ترتیب 4 و 4.5 درصد محاسبه می شود.
    بر این اساس در زمان سررسید این سپرده ها، ارز یا معادل ریالی آن به نرخ متوسط یک هفته قبل سامانه سنا به دارنده اوراق پرداخت می شود و در صورت بازخرید این اوراق قبل از سررسید، سود سپرده کوتاه مدت ریالی (10 درصد) به دارنده اوراق پرداخت خواهد شد.
    برنامه دیگر بانک مرکزی، پیش فروش شش ماهه سکه بهار آزادی با نرخ 14 میلیون ریال و پیش فروش یک ساله سکه بهار آزادی با نرخ 13 میلیون ریال از طریق شعب منتخب بانک ملی است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو