عصر بازار

مدیر کل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی خبر داد:

آغاز به کار سامانه یکپارچه معاملات ارزی

عصر اعتبار- کسرایی پور از اجرای آمایشی نظام یکپارچه معاملات ارزی یا سامانه نیما خبر داد که با استفاده از آن ارز وارد کنندگان از بستری امن تامین می شود.

آغاز به کار سامانه یکپارچه معاملات ارزی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصراعتبار» به نقل از صدا و سیما، مهدی کسرایی پور گفت: تامین ارز واردات کشور در حال حاضر به دو شکل انجام می شود نیمی به صورت بانکی انجام می شود به این صورت که واردکننده ثبت سفارش را انجام می دهد و از طریق پورتال ارزی تامین ارز می شود و با توجه به روابط ارزی که میان بانک های ایرانی و خارجی وجود دارد پرداخت و ترخیص در پنجره واحد گمرکی انجام می شود. اما حلقه مفقوده ای در پرداخت ارزی وجود داشت که با سامانه جدید بانک مرکزی به نام نظام یکپارچه معاملات ارزی یا سامانه نیما، حلقه مفقوده میان سازمان توسعه تجارت و گمرک پوشش داده شود.

    کسرایی پور گفت: این سامانه به صورت آزمایشی از بعدازظهر امروز کار خود را آغاز می کند که اطلاع رسانی لازم در سامانه جامع تجارت و در دوره های آموزشی برای فعالان اقتصادی به عمل آمده است.
    وی افزود: با توجه به اینکه بازیگران اصلی در گام اول صرافی و واردکنندگان هستند برای صرافی ها و در مرحله اول صرافی های بانک ها امروز جلسه توجیهی داریم و در گام بعد سایر صرافی ها را به این سامانه اضافه خواهیم کرد.
    کسرایی پور اضافه کرد: از آنجا که این کار به صورت سیستمی انجام می شود و یکی از اهداف این سامانه هم سرعت در تامین ارز است با اجرایی شدن این سامانه، انتظار داریم واردکننده غیربانکی علاوه بر دسترسی به صرافی های متعدد، به سرعت تامین ارز را انجام دهد.
    مدیر کل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی گفت: یکی دیگر از اهداف این سامانه این است که واردکنندگان بتوانند در فضای رقابتی سالم میان صرافان، ارز با قیمت مناسب تهیه کنند.
    کسرایی پور درباره روش استفاده فعال اقتصادی از این سامانه گفت: فعال اقتصادی می تواند با مراجعه به سامانه جامع تجارت، ثبت سفارش را انجام دهد و در گام بعدی گزینه تامین ارز از طریق غیربانکی را انتخاب کند که این درخواست از طریق سامانه سنا به صرافی های مجاز فرستاده می شود صرافی ها می توانند با توجه به روابط شان با کارگزاران خارجی، پیشنهاد خود را درباره ثبت سفارش مربوط اعلام کنند زمانی که فعال اقتصادی درخواست خود را پیگیری می کند متوجه پیشنهادهای صرافی ها می شود که گزینه مناسب قیمتی را انتخاب می کند سپس مابه ازای این ارز را از طریق سامانه یا هر روش دیگر به حسابی که صراف معرفی کرده واریز می کند.
    وی ادامه داد: از طریق سامانه نیما هم این اطلاع رسانی انجام می شود که پول در حساب پیشنهادی صراف نشسته که پس از آن صراف اقدام به پرداخت ارز می کند و زمانی که فعال اقتصادی مطمئن شد ارز واریزی صراف در حساب طرف تجاری اش نشسته؛ در سامانه نیما، گزینه وصول را انتخاب می کند.
    کسرایی پور گفت: ممکن است در گام اول برای برآورد حجم کار، تعداد محدودی ارز را در این سامانه عرضه کنیم اما در گام بعدی همه ارزهای صرافی ها را عرضه خواهیم کرد ضمن اینکه تلاش بانک مرکزی این است که این سامانه هر چه زودتر اجرایی شود.
    وی با بیان اینکه امن کردن تامین ارز در روش غیربانکی و تسهیل در فرآیند تامین ارز غیربانکی با قیمت مناسب از اهداف نظام یکپارچه معاملات ارزی است افزود: در این سامانه امکانات زیادی پیش بینی شده از جمله اینکه در آینده خدمات فروش ارز مسافری را هم در آن انجام خواهیم داد اما در گام نخست، هدف ایجاد فضا برای تامین ارز امن فعالان اقتصادی است.
    وی افزود: بنا داریم صادرکنندگان غیرنفتی را هم تشویق کنیم ارز خود را در این سامانه عرضه کنند تا دست واسطه های ارزی کوتاه شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو